محمد شریعتمداری در نشست با هیأت‌رئیسه اتاق تعاون و اتحادیه‌های تعاون استان هرمزگان بیان کرد: مردمی‌کردن اقتصاد به‌وسیله تعاونی‌هاست و این امر مختص کشور ما نیست بلکه در کشورهای دیگر نیز شاهد سپردن امور اقتصادی به تعاونی‌ها هستیم.

وی افزود: در قانون اساسی کشور ما بر توجه به واگذاری خدمات به تعاونی‌ها تأکید شده است و در اوایل انقلاب اسلامی و در دوران حضور شهید بهشتی این امر بیشتر مورد توجه بود و بعدها وزارت‌خانه‌ای برای این مهم تشکیل شد تا سهم تعاونی‌ها احقاق شود.

شریعتمداری تصریح کرد: نگاه به تعاونی‌ها تنها به عنوان بنگاه‌داری درست نیست بلکه باید به تعاونی‌ها نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها به ارمغان‌آورنده مردمی‌سازی اقتصاد به جای خصوصی‌سازی آن هستند که سود حاصل از آن نصیب مردم می‌شود و مشارکت مردم را نیز در پی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: به دنبال آن هستیم با رویکرد جدیدی تعاونی مرزنشینان در کشور را مجدداً احیا کنیم که طی این مهم لیست وظایف تغییر خواهد کرد و قوانین آن را ابلاغ می‌کنیم که می‌تواند تا حد مناسبی از مشکلات این حوزه بکاهد.

وی اظهار کرد: تأکید قانونی وجود دارد که مدیریت در بخش واگذاری‌ها باید بخشی از طریق تعاونی‌ها انجام پذیرد که تاکنون محقق نشده است. همچنین تکلیف قانونی داریم که ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را به تعاونی‌ها واگذار کنیم که این امر نیز تاکنون محقق نشده و یکی از دلایل آن اتصال همین دو موضوع به یکدیگر است که امیدواریم طی سال‌های آینده این وضع را بهبود ببخشیم و اختیارات بیشتری را به تعاونی‌ها واگذار کنیم.

شریعتمداری اضافه کرد: در مجموعه وزارت تعاون باید از امکاناتی که موجود است، استفاده بهتری کنیم و کمتر وزارت‌خانه‌ای داریم که صندوقی را برای حمایت و ضمانت مجموعه‌های اقتصادی در کنار خود داشته باشد و با توجه به این اختیارات وسیع، باید هم‌افزایی از این امکانات را صورت دهیم.

وی عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجموعه آموزشگاهی فنی و حرفه‌ای را در اختیار دارد و می‌توانیم در استان‌هایی که موردنیاز است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را انجام دهیم و کارها را از این طریق واگذار کنیم که اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه می‌توان صورت داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: توصیه می‌کنم در شورای برنامه‌ریزی استان کمیسیون ویژه توسعه تعاونی‌ها شکل گیرد و در شرایط ملی نیز به دنبال آن هستم که این کمیسیون در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان که در کنار دریا قرار دارد، توسعه‌ی دریامحور سال‌های سال شعار مورد پذیرش جامعه بوده است و وقتی به حاشیه جنوبی خلیج‌فارس می‌رویم می‌بینیم با سرمایه‌گذاری در ساحل چه اقدامات مثبتی را صورت داده‌اند اما در مرزهای خودمان که سواحل مناسب‌تر است و دسترسی‌های بهتری دارد، متأسفانه بهره‌وری‌های کافی صورت نگرفته است.

شریعتمداری افزود: پیشنهادهایی از سوی مسئولین تعاونی‌های هرمزگان در این نشست مطرح شد که برخی از آن‌ها به بررسی‌های بیشتر ملی نیاز دارند و بسیاری از آن‌ها قابل عمل هستند.

وی بیان کرد: تعاونی‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه مسئولین استان هرمزگان قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: شاید تعداد کمی از تعاونی‌های مسکن به مشکل برخورده‌اند که حجم قابل‌توجهی را ندارند اما در جامعه این سخن وجود دارد که تعاونی‌های مسکن نتوانسته‌اند موفق باشند که این‌گونه نیست و تعداد اندکی ناموفق بوده‌اند.

وی با بیان این‌که در زمینه آموزش و ترویج آن نیز با اختلافاتی مواجه هستیم، افزود: آموزش امری ضروری برای تعاونی‌ها به شمار می‌رود که اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم پیشروی بهتری خواهیم داشت، کارهای خوبی در تهیه محتوای آموزشی تعاونی‌ها در دست اجراء است اما منابع مالی موردنیاز برای انجام آن امور کم است.

شریعتمداری در پایان گفت: تعاونی‌ها برای تقویت فعالیت‌های خود با توجیه نمایندگان مجلس می‌توانند بودجه خود را افزایش دهند و باید بتوانیم با توجیه بیشتر نمایندگان در فصل بودجه، از اختیارات آن‌ها استفاده مطلوب‌تری را ببریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.