کمبود نقدینگی، مهم‌ترین مشکل صنعت لوازم خانگی

 در ابتدا در مورد تاریخچه‌ شرکت‌تان برایمان بگویید.

شرکت صنایع امرسان در سال ۱۳۶۰ تاسیس شد و تا سال ۱۳۶۶ به تولید فریزرهای خانگی اشتغال داشت. خط تولید اولین یخچال فریزر ۱۶ فوت با طراحی جدید در سال ۱۳۶۶ به مرحله بهره‌برداری رسید. شرکت صنایع امرسان با تغییر سایت تولید خود در سال ۱۳۹۱ از کمرد به شهرک صنعتی عباس آباد در فضایی به مساحت حدود۱۵۰ هزار متر مربع مشتمل بر ۳۵ هزار متر مربع سوله تولید و حدود ۱۳ هزار متر سوله انبار با کادری مجهز در تمامی‌واحدها به خصوص طراحی و نوآوری، تنوع را در دستور کار خود قرار داده و توانسته اولین یخچال فریزر ایرانی با گرید مصرف انرژی A را تولید کند و براساس چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ در حال حرکت است.

 سبد کالایی‌تان شامل چه نوع کالاهایی هست؟

سبد کالایی اصلی‌ همان یخچال، فریزر و یخچال‌فریزر است که این محصولات از ۵ فوت تا ۳۲-۳۴ فوت انواع مختلف یخچال-تک‌فریزر، یخچال فریزر،سایدبای‌ساید و یخچال فریزر پهلوبه‌پهلو را شامل می‌شود. همچنین، لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی، آبگرمکن و کولر آبی تولید می‌کنیم. این محصولات با برند امرسان تولید و صادر می‌شوند.

 آیا تولید ملی و کالای داخلی و ایرانی از طرف دولت حمایت می‌شود؟

به نظرم به اندازه‌ کافی حمایت شده است؛ با فشار تحریم‌ها، دولت واردات محصولات آماده را به‌طور کلی ممنوع کرد. این کار دو جنبه مثبت و منفی داشت. جنبه مثبت آن به تولیدکننده‌ها زمان لازم را برای رشد ‌کیفیت ‌قابل ‌قبول، منطقه‌ای و جهانی را می‌دهد. از طرف دیگر، زمانی‌که تولیدکننده در فضای رقابتی با بازار جهانی قرار نگیرد، ممکن است در پیشرفت کیفیت تولیداتش توقف ایجاد کند و این موضوع خوبی نیست. بنابراین، دولت باید هرچه زودتر (در صورتی‌که امکان داشته باشد) بتواند براساس شرایط سیاسی، فضای بازار را باز کند تا حالت رقابتی‌ آن بیشتر شود زیرا اکنون دارای کیفیت قابل‌قبولی در حوزه لوازم خانگی هستیم و این صنعت از نظر ظرفیت هم پاسخگوی بازار خواهد بود اما فضای رقابتی موجب توسعه در تولید با کیفیت می‌شود.

 آیا کالای داخلی از لحاظ کیفیت با کشورهای خارجی قابل رقابت هست؟

کیفیت را مشتری باید تعریف کند. تولیدکننده‌ها برای کالای با کیفیت، مدت‌ زمان گارانتی را زیاد می‌کنند، چون از کیفیتشان مطمئن هستند. همچنین، تولیدکننده با صادرات محصولات وارد بازار رقابتی واقعی شده و مشتری نیز حق انتخاب بیشتر دارد و اگر محصولی با کیفیت، قیمت، خدمات و حتی ظاهر به اندازه‌ دیگر محصولات موجود در بازار زیبا و مطمئن نباشد، مشتری از خریدش اجتناب می‌کند. بنابراین، در محصولات امرسان ۳۶ ماه ضمانت کامل را ارائه کردیم.

 پیش‌شرط‌های توسعه‌ کمی‌و کیفی تولید لوازم خانگی چیست؟ برای رسیدن به این امر شما در شرکت امرسان چه تمهیداتی اندیشیدید؟

هر شرکتی یک چشم‌اندازی دارد که باید در راستای چشم‌انداز کشورش آن را تنظیم کند. شرکت ما نیز در همین راستا، در حال همکاری با یک شرکت خارجی بود که به علت تحریم‌ها این کار فعلا متوقف شده است، اما برای ارتقاء محصولات با شرکت‌های خارجی کار کرده و طراحی‌ها را انجام می‌دهیم و سپس روی آن اعمال‌نظر کرده و بعد از تایید، طرح‌ها برای کارهای قالب‌سازی اجرا می‌شود. با این روش، پاسخگوی نیاز داخل و بازار منطقه نیز هستیم.

 به‌نظر شما صادرات لوازم خانگی به چه عواملی بستگی دارد؟ و اینکه امرسان به چه کشورهایی و از چه نوع محصولاتی صادرات دارد؟

در سند چشم‌انداز شرکت برآورد شده تا برترین صادرکننده لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ شویم، در این راستا، محصولات را به کشورهای منطقه صادر کردیم. بهتر است بگویم، اگر می‌خواهید سازمانتان را محک بزنید تا چه حدی رقابت‌پذیر شده بهترین کار این است که بتوانید در صادرات فعالیت داشته باشید. در این شرایط شرکت از نظر مسائل مالیاتی، مالی، ترخیص کالا، تولید در خارج از کشور، کارگری و مطابقت با قوانین کشور مقصد مورد بررسی قرار می‌گیرد و این مسیر «مسیر محصول» است. ما هر محصول صادراتی را باید به سامانه‌ نیما اعلام کنیم و ارز را به سامانه نیما تحویل دهیم، در صورتی‌که بیشتر فروش ما به‌صورت ریالی است و در این شرایط ارزی با مشکل مواجه شده‌ایم. صادرات بهتر به این معناست که قبل از صادرات، تحقیقات در مورد کشور موردنظر از جنبه‌های فرهنگی، جمعیتی، درآمد سرانه آن کشور، فصل‌های خرید و شیوه‌های پرداخت آن کشور انجام شود. عوامل موثر دیگر بازار، شرایط پرداخت و نقدینگی و امکان انتقال پول به ایران است.

 امرسان به چه کشورهایی صادرات دارد؟

در حال حاضر، محصولات شرکت به عراق در سطح بالایی صادر می‌شود. همچنین محصولات را به سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، لبنان و افغانستان نیز صادر می‌کنیم. تقریبا به آن کشورهایی که با ایران رابطه خوبی دارند، صادرات انجام ‌می‌دهیم.

 جایگاه بخش‌خصوصی در توسعه صنعت کشور به خصوص در بخش لوازم خانگی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای توسعه‌ کشور باید مسائل کشور را خیلی جامع‌تر دید. کمکی که صنعت لوازم خانگی می‌تواند به توسعه پایدار کشور کند اشتغالزایی و تولید با کیفیت و رقابت‌پذیر در بازارهای خارجی است. مهم‌ترین عامل در توسعه پایدار، نیروهای انسانی هستند؛ نیروهای انسانی باید مجهز به دانش جهانی بوده و آن را در کشور بومی‌سازی کنند. پرورش نیروی انسانی در واحدهای لوازم خانگی در حال انجام بوده و مدام در حال پایش هستند و این موضوع موجب تربیت نیروی انسانی در جهت برداشتن گام مثبت برای توسعه کشور می‌شود؛ یعنی صنعت لوازم خانگی به غیر از تولید در حال «پرورش نیرو» مطابق با عوامل توسعه کشور است. در مجموعه امرسان به طور مستقیم نزدیک به ۱۲۰۰ نفر اشتغال دارند و تعداد شاغلان غیرمستقیم نیز زیاد است، زیرا فقط ۵۰۰ مجموعه خدمات مشتری و تامین‌کننده در سراسر ایران داریم که تعداد افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند.

 با توجه به اینکه در حال حاضر در شرایط تحریم‌ به‌سر می‌بریم، این صنعت با چه مشکلاتی مواجه شده است؟

تحریم و مسایل داخلی ایجاد شده برای واحدهای تولیدی مانند شوک بود. در ابتدا شوک داخلی وارد شد یعنی وقتی دولت خبر داشت که چند ماه دیگر تحریم‌ها جدی است و حمل مواد و جابجایی پول دچار مشکل می‌شود باید شرایطی را بوجودمی‌آورد تا تولید کننده راحت بتواند برای شش ماه مواد را تامین کند. تا وقتی که تحریم‌ها اعمال می‌شود فرصت داشته باشیم راهی برای دور زدن تحریم پیدا کنیم. ولی متاسفانه فرصت سوزی شد و این زمان را در وزارتخانه‌ها بانک‌ها بانک مرکزی و گمرک از دست دادیم.

 در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟ شما چه راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات پیشنهاد می‌کنید؟

در حال حاضر اولین مشکل ما در صنعت لوازم خانگی نقدینگی است. زمانی که دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۸۵۰۰ تومان نیمایی رسید، نشان‌دهنده بیش از ۱۰۰درصد افزایش قیمت است و نقدینگی بیشتری را در واحد تولید باید در نظر گرفت اما متاسفانه این نقدینگی‌ را نداشته و به دنبال آن برای تهیه مواد اولیه و واردات آن دچار مشکل هستیم. دولت باید در این شرایط برای تامین نقدینگی به واحدهای تولیدی و واردات مواد اولیه کمک کند. دومین معضل رابطه ایران از نظر تجاری با دیگر کشورهاست؛ یک واحد تولیدی در صورت داشتن نقدینگی و امکان واردات مواد اولیه، با مشکلاتی مانند عدم شناسایی کشورهایی که قصد انجام معامله با ایران را دارند، انتقال پول و ارسال کالا مواجه است.

 در پایان اگر نکته‌ای هست که به آن اشاره نشده، بفرمایید.

در حال حاضر اعلام کردند واحدهای تولیدی، قیمت لوازم خانگی را براساس مدارک و اسنادی که دارند در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، این موضوع موجب تورم در کشور می‌شود، زیرا با وجود سامانه نیما، بعضی از مواد اولیه را باید با دلار آزاد وارد ‌کنیم و در نتیجه قیمت تمام‌شده‌ محصول بالا می‌رود. بنابراین، در شرایطی که قیمت‌گذاری توسط واحدهای تولیدی می‌شود باید براساس واقعیت‌ها قیمت‌گذاری کنند و در نظر داشته باشند که با قیمت‌گذاری زیاد رکود تورمی‌ را به‌وجود نیاورند و نه آنچنان که واحدهای تولیدی دچار ضرر و زیان شوند.