ممنوعیت واردات به نفع تولیدکننده داخلی نیست

در مورد تاریخچه شرکت و زمینه فعالیت و محصولاتی که تولید می‌کنید توضیحاتی بفرمایید.

در ابتدا، این مجموعه توسط پدرم از سال ۱۳۶۷ در منطقه جاجرود با تولید اجاق‌ گازهای مبله و برند عادل‌گاز فعالیت خود را شروع کرد و از سال ۸۴ مجموعه جدیدی با نام شرکت الباگاز تاسیس گردید و درسال ۱۳۸۹، دو مجموعه عادل‌گاز با الباگاز  ادغام شده و هلدینگ شرکت الباگاز با ۲ علامت تجاری آلتون و لوکاتی فعالیت خود را با هدف تولید انواع اجاق‌گازهای پنج شعله، فردار و طرح فر آغاز کرد. بعد از گذشت تقریبا ۱۵ سال، محصولات توکار شامل اجاق‌ گازهای رومیزی، هود و فر توکار نیز به مجموعه اضافه شد. در حال حاضر با ۳۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار تولید هستیم و به همه استان‌های کشور محصولاتمان ارسال می‌شود. امسال هم با یاری پروردگار در نمایشگاه گوانجوی چین در رابطه با محصولات مبله و محصولات توکار شرکت کردیم که از استقبال خیلی خوبی برخوردار شد؛ چنین استقبالی از محصولات ایرانی در آنجا قابل تصور نبود و حتی بسیاری از آنها از کیفیت محصولات تولیدی در ایران، متعجب شدند و به لطف خدا توانستیم مشتریان خوبی را جذب کنیم و الان در پی صحبت و مذاکره با این افراد هستیم که بتوانیم محصولاتمان را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم تا سال گذشته، بخشی از تولیداتمان به کشور عراق صادر می‌شد اما امسال بخش‌های CIS و کشورهای آفریقایی را برای صادرات بررسی می‌کنیم. شرکت الباگاز با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین خطوط تولید و با به خدمت گرفتن کارشناسان مجرب در واحد طراحی، تحقیقات و توسعه و همواره به عنوان پیشرو در نوآوری و تولید محصولاتی مطابق با درخواست نیاز  مصرف‌کننده‌ها ایرانی شناخته شده است.

 شرکت شما طی سال‌هایی که فعالیت داشته‌اید، چه افتخاراتی را کسب کرده است؟

در سال ۹۵ و ۹۶ لوح زرین کیفیت را دریافت و در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به طور پیاپی جایزه طراحی محصول از مسابقات آیدیران را کسب کردیم. در جشنواره یکصد برند برتر در سال ۹۵، برند آلتون به عنوان برند برتر انتخاب شد. در سال ۸۳، تندیس کیفیت برتر استان تهران را دریافت کردیم و همچنین، در سال ۸۸، از طریق وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان واحد برتر انتخاب شدیم.

 شما چه راه‌هایی برای توسعه صادرات پیشنهاد می‌دهید و چه چالش‌هایی بر سر راه صادرات لوازم خانگی وجود دارد؟

صادرکننده ایرانی باید ارزهای خود را با دلار ۸۰۰۰ یا ۹۰۰۰ تومانی به سامانه می‌آورد و این چالش بزرگی بود که با بخشنامه‌ جدید، مقرر شد تا زیر یک میلیون دلار صادرات در سال از معافیت برخوردار شوند که به‌نوعی این مشکل را راحت‌تر کرده و تولیدکننده می‌تواند بخشی از مواد اولیه را با نرخ آزاد وارد کند؛ این موضوع انگیزه خوبی برای مجموعه‌های تولیدات محصولات لوازم خانگی و نقطه عطفی برای افزایش کیفیت کالا جهت صادرات شد. در حال حاضر، کیفیت اجاق گاز در ایران به قدری افزایش یافته که محصولات ما قابل‌رقابت با محصولات ایتالیایی است؛ در بعضی موارد آپشن‌ و مدل‌هایی که ما تولید می‌کنیم، شرکت‌های ایتالیایی آنها را ندارند. به طور قطع می‌دانید که چالش‌ها زیاد است؛ حمایت‌های دولت در بخش‌های مالیات، بیمه و... از تولیدکننده وجود ندارد. یکی از معضلات دیگر، ممنوعیت واردات محصولات خارجی است، این موضوع در ظاهر به نفع تولیدکننده بوده تا به راحتی محصولات خود را در بازار عرضه و به‌فروش برساند، اما حس رقابت در آینده کم می‌شود. ممنوعیت‌هایى که در بازار ایجاد شده در بلندمدت به نفع تولید کشور نیست.

محصولات تولیدی شرکت‌ شما از نظر استاندارد در چه سطح بین‌المللی قرار دارد و برای رسیدن به این مهم چه تمهیداتی اندیشیدید؟

محصولات ما، اجاق‌گازهای مبله فردار، طرح فر، انواع اجاق گازهای رومیزی، هود و فر توکار است که در اصل پنج نوع محصول تولید می‌شود و شاخصه کار ما کیفیت است. کیفیت به‌تنهایی به دست نمی‌آید؛ اولین گام داشتن ماشین‌آلات حرفه‌ای و خوب است؛ برای مثال در مورد پرس‌کاری، همه پرس‌ها کالیبره و حرفه‌ای جمع‌آوری شده است. در بحث رنگ همه سیستم به‌صورت اتوماسیون و با روبات انجام می‌شود. در زمینه لعاب به‌صورت رباتیک و لعاب پودر است. جمع‌آوری قطعات و ماشین‌آلات عالی و نیروهای حرفه‌ای موجب افزایش کیفیت محصولاتمان شده است. همچنین، در مورد آزمایشگاه نیز همه تجهیزات و ماشین‌آلاتی که یک قطعه یا یک محصول باید به‌نوعی سنجش بشود، در کارخانه وجود دارد. مورد مهم دیگر، خدمات پس از فروش است که به‌صورت call center بوده و ۲۵ پرسنل در دفتر مرکزی از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب پاسخگوی مردم هستند.

 چه مشکلاتی در بحث تولید این صنعت وجود دارد و از لحاظ تامین مواد اولیه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

پایه و مبنای مواد  اولیه صنعت لوازم خانگی از زیرمجموعه‌های دولت مانند فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی تهیه می‌شود. از طرفی با افزایش نرخ ارز قیمت مواد اولیه نیز بالا رفت و تا چندی پیش سازمان حمایت اجازه نمی‌داد شرکت‌های داخلی افزایش قیمت بدهند، اما اکنون بحث قیمت‌گذاری محصولات ایرانی آزاد و تا حدی این مشکل رفع شده است. پایه مواد اولیه و نرخ ارز افزایش داشته است و  گمرک نیز جلوی ورود مواد اولیه را گرفته و عملا تهیه مواد اولیه برای کارخانه‌ها واقعا مشکل است و دولت باید حمایت کند. ما در داخل دچار خودتحریمی هستیم، زیرا در زمان تحریم خارجی دولت باید تا زمانی که فرصت بود به تولیدکننده اجازه می‌داد تا مواد اولیه وارد کند، اما پیش‌دستی کرده و گمرک را بستند و اجازه ترخیص کالا را ندادند.

 برای رفع این مشکل‌ها چه انتظاراتی از دولت دارید؟

نمی‌دانم آیا دولت ما واقعا توانمند است که دوباره به قبل برگردیم؟ آیا می‌توان اوضاع را مثل سابق کرد و بازار را به روال گذشته بازگردانیم؟ حداقل کاری که می‌توان انجام داد تثبیت نرخ ارز است؛ تولیدکننده باید بداند با چه نرخ ارزی می‌خرد و با چه نرخی می‌فروشد. در مورد گمرک نیز حداقل برای تولیدکننده مقداری آسان بگیرند؛ بلاتکلیفی، تبصره‌ها و بخشنامه‌های متغیر و لحظه‌ای موجب سردرگمی تولیدکننده شده است.

 چشم‌انداز این صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم و صنعت لوازم خانگی نیاز داخل کشور است و با افزایش قیمت‌ها، به نظر من رکود خاصی را در صنعت لوازم خانگی خواهیم داشت؛ قدرت خرید مردم کاهش یافته است. تا زمانی که دولت این مشکلات را رفع نکند، آینده خوبی در انتظار صنعت لوازم خانگی نیست، اما فکر نمی‌کنم این وضعیت به این راحتی درست شود مگر اینکه دوباره شرایطی ایجاد شود که نرخ دلار کاهش یافته و قیمت مواد اولیه بشکند و در نتیجه قیمت تمام‌شده محصول کاهش یافته و قدرت خرید مردم افزایش یابد.