چرا الکامپ می‌تواند رویداد معتبر منطقه‌ای و بین‌المللی شود؟

ظرفیت‌های اقتصادی ICT

بی‌شک مهم‌ترین انگیزه برای حضور و مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، معیارهای اقتصادی و تجاری است. شرکت‌ها، بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران همگی شاخصه‌های اقتصادی خود را برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی معتبر درنظر می‌گیرند. این ظرفیت‌های اقتصادی می‌تواند در شهر یا کشور محل برگزاری نمایشگاه باشد یا در شرکت‌هایی که در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند. از این رو مذاکرات تجاری میان مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان سبب استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مناسب فراهم شده در نمایشگاه می‌کند. در کشور ما نیز فرصت‌های اقتصادی بکر زیادی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که هنوز از آنها استفاده نشده است. هم اکنون بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان حدود ۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشور یعنی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

در حالی که باید این بازار تا پایان برنامه ششم توسعه و نزدیک به ۳ سال دیگر به ارزش ۴ درصد از GDP ایران یعنی حدود ۱۱۰هزار میلیارد تومان برسد. این درحالی است که میانگین جهانی بازار ICT کشورهای دنیا ۵ درصد است و ما برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه راه زیادی داریم و باید رشد ۷۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشیم. ذکر این نکته نیز خارج از لطف نیست که فرصت‌های استفاده شده در بخش ارتباطات ۶۰ درصد این میزان و فناوری اطلاعات ۴۰ درصد آن است، در حالی که در دنیا ۶۰ درصد این بازار مربوط به فناوری اطلاعات و ۴۰ درصد آن مربوط به فناوری ارتباطات است. این فرصت‌ها می‌تواند زمینه مناسبی برای برگزاری یک نمایشگاه معتبر منطقه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای کشورمان فراهم کند. فقط کافی است در برنامه‌ریزی و بازاریابی برگزاری نمایشگاه الکامپ نیم نگاهی به این ظرفیت‌های اقتصادی داشته باشیم.

نیروی انسانی مناسب

نیروی انسانی با دانش و با مهارت بالا از نیازهای مهم یک شرکت فناورانه است. شرکت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا مشغول به کار هستند، با توجه به حساسیت پروژه‌های این حوزه به خصوص پروژه‌های در اندازه جهانی، استفاده از نیروی با دانش و ماهر برایشان بسیار مهم و حیاتی است. جذب نیروهای با دانش و ماهر در نمایشگاه‌ها و آشنایی نزدیک با نیروی انسانی یک کشور یکی از مزایای اصلی یا جانبی برای شرکت‌هایی است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای معتبر حضور پیدا می‌کنند. کشور ما دارای نیروهای با دانش زیادی در حوزه فناوری اطلاعات است که از دانشگاه‌های داخلی یا مراکز علمی و آموزشی فارغ‌التحصیل شد و با مهارت کافی منتظر ورود اولیه یا ورود مجدد به بازار کار هستند.

از طرفی با توجه به هزینه بالای نیروهای ماهر و در راستای کاهش هزینه‌های شرکت و پروژه‌ها، نیروهای با دانش و با مهارتی که دستمزد کمتری دریافت می‌کنند (به زبان ساده نیروی انسانی ارزان قیمت) در اولویت جذب و استفاده از آنها در شرکت‌های مختلف قرار دارند. با توجه به کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای جهانی، نیروهای ایرانی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند بهترین گزینه برای جذب در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بین‌المللی باشند. نکته‌ای که به جذب نیروهای ایرانی در شرکت‌‌های فناوری دنیا کمک می‌کند، رواج استفاده از نیروهای متخصص به صورت دورکار یا فری‌لنسر است. هم‌اکنون نیروهای انسانی هندی به دلیل تبحر و دانش بالا در کنار هزینه کم، تأثیر زیادی در فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا دارند. اگر الکامپ بتواند نمایشگاه معتبری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد، این قابلیت می‌تواند یکی از انگیزه‌های مناسب برای شرکت‌های فناوری اطلاعات وارتباطات به ویژه در زمینه‌ نرم‌افزار باشد.

ظرفیت‌های فنی موجود

وقتی شرکت یا نهادی اقدام به برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی در زمینه تخصصی می‌کند، باید توجه به زمینه‌های فنی موجود در آن کشور داشته باشد. برگزاری نمایشگاه در کشوری که زمینه‌های لازم برای یک موضوع تخصصی علمی یا اقتصادی را ندارد، نمایشگاه مورد نظر را از اعتبار مورد نیاز دور می‌کند. به عنوان مثال نمایشگاه صنعت نفت در کشور ما حتی در زمان تحریم‌ها با حضور مناسب شرکت‌های نفت و گاز دنیا برگزار شده و خواهد شد. برای معتبر شدن یک نمایشگاه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان نیز ظرفیت‌ها و توان‌های فنی بسیار تأثیرگذار است. توان فنی موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان به ویژه‌ در استارت‌آپ‌‌ها و کسب‌وکارهای نوپا بر کسی پوشیده نیست. رکوردهای بی‌نظیر و رقابت بین‌المللی  اپراتورهای ایرانی در بخش ارتباطات و استارت‌آپ‌‌ها در بخش فناوری اطلاعات، طرفیت‌های فنی موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان را نشان می‌دهد.

مصرف‌کنندگان

هر کسب‌وکاری برای عرضه محصولات یا خدماتش بازار مصرف‌کنندگانش را هدف می‌گیرد. وقتی شما مصرف کنندگان خوبی را می‌خواهید جذب کنید، در میان آنها حاضر شده یا میان آنها تبلیغ می‌کنید. کشور ما در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همانند بخش‌های دیگر یکی از بهترین مصرف‌کنندگان در دنیاست.  ضریب نفوذ بالای تلفن همراه، استقبال کاربران از توسعه اینترنت در کشور، میزان بالای فروش گوشی تلفن همراه در ایران، مصرف بیش از میانگین جهانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها توسط ایرانیان، آمار بالای فروش تلویزیون‌های LED و میزان بالای تبادل پیام توسط ایرانیان تنها نمونه‌ای از مصرف بالای خدمات و محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان است که می‌تواند انگیزه‌ای برای حضور برندهای این حوزه در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ باشد. همانطور که این مصارف بالا توانسته در سال‌های گذشته شرکت‌هایی چون ال‌جی، سامسونگ و هواوی را به بازار ایران بیاورد و علی‌رغم تحریم‌های ضد ایرانی آنها را در کشورمان نگه دارد.

استارت‌آپ‌‌ها

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فنی که می‌تواند انگیزه مناسبی برای شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا و سرمایه‌گذاران جهانی به کشورمان شود.استارت‌آپ‌ها هستند. همین انگیزه می‌تواند به رونق نمایشگاه‌ بین‌المللی الکامپ و کسب اعتبارش کمک کند. هر چند ما در سال‌های اخیر به جای استفاده از این انگیزه برای کسب بازدیدکننده و مشارکت کننده در نمایشگاه الکامپ و تبلیغ استارت‌آپ‌‌های موفق ایرانی در کشورمان، استارت‌آپ‌‌های برتر را به نمایشگاه‌های بین‌المللی چون سبیت آلمان و جیتکس امارات اعزام کرده‌ایم. یعنی به جای اعتبار بخشیدن به الکامپ و ارزآوری برای کشور، در مسیر اعتبار بخشیدن به رقیب منطقه‌ای الکامپ و خروج ارز از کشور حرکت کرده‌ایم. این در حالی است که اماراتی‌ها(برای نمایشگاه جیتکس) و حتی آلمان (برای نمایشگاه سبیت)، برای رونق بخشیدن به نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود از حضور استارت‌آپ‌‌های داخلی و خارجی در چند سال اخیر بهترین بهر‌ه‌برداری را داشته‌اند، اما ما علیرغم برگزاری سه دوره الکام‌استارز و فرصت برجام، از این فرصت اعتبار بخشی، استفاده کمی داشته‌ایم.

هزینه پایین

کاهش هزینه‌ها یکی از معیارهای افزایش سوددهی در هر بنگاه اقتصادی است. هر فرد یا شرکتی در زمان هزینه کردن برای انجام کار یا خرید محصول و خدمت، سعی می‌کند هزینه‌های خود را کاهش دهد. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معتبر در ایران با توجه به کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار این فرصت را فراهم می‌کند که هزینه حضور شرکت‌های خارجی  کاهش یابد.(به جز در اجاره محل غرفه که با یورو محاسبه می‌شود) همین کاهش هزینه بهترین راهکار برای جذب مشارکت‌کننده  و بازدیدکننده بین‌المللی بیشتر در نمایشگاه الکامپ می‌شود.