دغدغه‌ی یافتن بازارهای جدید داخلی

لطفا خودتان را معرفی و مختصری در خصوص فعالیتتان در حوزه صنعت سنگ صحبت بفرمایید.

اینجانب علی مختاری متولد سال ۱۳۴۱ در شهرستان «تیران و کرون» شهر «رضوانشهر» هستم. بنده از ۱۶ سالگی، در سال۱۳۵۶ و پس از فوت پدرم که وی نیز از پیشکسوتان صنعت سنگ بود به این صنعت وارد شدم. با توجه به اینکه پدرم در شهر رشت استان گیلان کارخانه سنگبری داشت من هم چند سال در شهر رشت با معماران و مهندسان همکاری کردم.تا اینکه به استان پهناور اصفهان که از قطب‌های صنعتی مهم کشور بود رهسپار شدم. پس از وارد شدن به شهر نجف آباد و در ابتدای کار، در قطب صنعتی اقدام به ساخت سنگبری و شروع به خدمت در این حوزه کردم، پس از چند سال به شهرک صنعتی رضوانشهر اصفهان آمدم و اقدام به ساخت مجتمع تولیدی پارس که اکنون دارای ۴ سالن تولید با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها کردم و در حال حاضر در کنار برادران مشغول به کار هستم.    

از چگونگی ایجاد علاقه و تداوم مسیر در زمینه صنعت سنگ‌های ساختمانی بگویید؟ در ادامه از مسوولیت‌ها و سمت‌های مختلفی که در این باره دارید نیز صحبت کنید.

از همان سال‌های اول ورودم به صنعت سنگ، علاقه زیادی به خدمت به مردم و صنف سنگبر داشتم و در طی این سال‌ها با لطف هم صنفی‌های عزیز و جلب اعتمادشان به عناوین مختلف نماینده‌ی این کارفرمایان بودم. از جمله سمت‌های اینجانب «نماینده سنگبر‌های استان گیلان ازسال ۱۳۶۰»، «مدیرعامل تعاونی سنگبرهای نجف‌آباد»، «هیات امنا شهرک صنعتی»، «هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سنگبری‌های رضوانشهر» و «اکنون رییس انجمن صنفی سنگبری‌ها و بازرس کانون سنگ کشور»و «مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی رضوانشهر» هستم.

شهرک صنعتی رضوانشهر در کجا واقع شده و شروع فعالیت این شهرک از چه تاریخی بود؟

شهرک صنعتی رضوانشهر در ۷۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده و بیش از ۳۵ سال از عمر این شهرک می‌گذرد.

ظرفیت تولید سنگ در این شهرک چقدر است؟

ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۰میلیون متر مربع سنگ است، در واقع این شهرک باعث اشتغال ۳۵۰۰نفر شده است، در این باره باید بگویم با توجه به پتانسیل استان اصفهان در زمینه سنگ، روند ایجاد اشتغال در این زمینه و در این منطقه علاوه بر شرایطی که دارد، باید مورد توجه هم قرار بگیرد،‌ چنانچه سنگبری‌های استان اصفهان تقریبا ۵۰درصد سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می‌کند، در واقع ایران با دارا بودن حدود۴/  ۲میلیارد تن ذخیره قطعی در انواع سنگ‌های گرانیتی، مرمریت، تراورتن، مرمر، چینی، کریستال و... سهم بسزایی از ذخایر معدن را به خود اختصاص داده و می‌تواند در بخش درآمدهای غیر نفتی نقش مهمی‌را ایفا کند که این بالاترین مزیت در منطقه است و از طرف دیگر با توجه به توانایی استان اصفهان در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

ماشین‌آلات و تجهیزات این شهرک از لحاظ تکنولوژی در چه شرایطی هستند؟

با توجه به اینکه مشتری مداری و تداوم ارتباط با مشتری برای این شهرک صنعتی بسیار مهم است، سعی ما در شهرک صنعتی همواره بر این بوده که از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و ماشین آلات استفاه شود چنانچه در این زمینه هر چند سال یکبار خطوط تولید را به روز رسانی می‌کنیم تا بتوان رضایت مشتری را به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایمان همواره داشته باشیم.

با توجه به موضوعاتی که مطرح کردید،عمده‌ترین مشکلات بخش صنعت سنگ کشور کدامند؟

صنعت سنگ کشور با وجو پتانسیل بالقوه‌ای که در مسیر پیشرفت و توسعه می‌تواند داشته باشد، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که از آن جمله می‌توان به «عدم وجود سرمایه و نقدینگی کارفرمایان»، «عدم حمایت دستگاه‌های دولتی و ادارات مربوط»، «خروج کوپ سنگ درجه ۱ به کشور‌های صنعتی و ورود سنگ‌های فرآوری شده آنان به کشور»، «وجود مشکل چک و قوانین مربوط به آن» و «عدم حمایت از صادرکنندگان» باید اشاره کرد.

وضعیت بازار داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکنون سهم صنعت سنگ کشور شاید حدود ۵۰ درصد بازار داخلی باشد و الباقی سهم واردکنندگان است که ضربه بزرگی به صنعت سنگ وارد کرده، در این باره همیشه تمام فکر و اندیشه صنعتگران این حوزه در جهت حمایت از تولید داخلی سنگ بوده، چرا که این صنعت توانایی‌های زیادی دارد، در این زمینه از مسیولین خواستاریم در سال حمایت از کالای ایرانی تدابیری در این خصوص داشته باشند.

آیا حمایت اقتصادی از سوی نهادهای دولتی داشته‌اید؟

خیر-حمایت اقتصادی خاصی از نهادهای دولتی نداشتیم.

دیدگاه شما نسبت به آینده صنعت سنگ کشور چیست؟

صنعت سنگ با رفع مشکلات تولید و حمایت مسوولان از این صنف قابلیت اشتغال‌زایی بیشتر و ورود هر چه بیشتر به صادرات دارد در واقع می‌توان گفت آینده این صنف تا حدود زیادی به موارد مطرح شده بستگی دارد.

اگر بخواهید به صورت تخصصی به اهداف شهرک تخصصی سنگ رضوانشهر اشاره کنید، کدام موارد را مطرح می‌کنید؟

در شهرک تخصصی سنگ رضوانشهر همواره عواملی چون «مشتری مداری»، «بالا بردن کیفیت تولید»، «پاسخ به تمام نیاز‌های مشتری»، «تولید انبوه»، «یافتن بازار‌های جدید داخلی»، «تقویت حوزه بازرگانی جهت افزایش بازار جهانی» مد نظر بوده که در این خصوص یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تنظیم شده و گام‌های خوبی توسط تشکل‌های شهرک برداشته شده است.

16 (2)

16 (3)

17