دانش تولیدی، مشکل صنعت سنگ ایران

 سبقه‌همکاری شرکت مارگراف با طرف‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف صنعت سنگ عمری فراتر از  ۲۰ سال دارد و این شرکت در پروژه‌های معماری زیادی از جمله پروژه‌های ، «فریبرز صبا» و «یوسفیان» با معماران ایرانی همکاری داشته و پروژه‌هایی تمام ایرانی را به سرانجام رسانده است. وقتی به صنعت سنگ ایران نگاه کنیم می‌توان موفقیت و گسترش را از جمله شاخص‌های آتی آن دانست. در ایران سنگ‌ها متنوع و مواد اولیه قابل‌ملاحظه‌ای برای شروع همکاری در این حوزه وجود دارد. ضمن سفرهای متعددی که به ایران داشتیم ایراد اصلی صنعت سنگ ایران را نبود کیفیت می‌دانم. حتی در حضور تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در ایران باز هم شاهد هستیم کیفیت سنگ‌های تولیدی در ایران تفاوت معنا‌داری با نمونه‌های مشابه دارد.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید تکنولوژی و تجهیزات موجود در برخی کارخانه‌های ایرانی از شرکت مارگراف نیز بالاتر است اما پربیراه نیست اگر بگوییم ساب انجام شده با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روی سنگ ایرانی یک پیش‌ساب یا فرآوری اولیه در مقایسه با سنگ‌های خارجی است. از این مورد می‌توان استدلال کرد حتی در حضور تجهیزات پیشرفته، بهبود سطح آموزش در صنعت سنگ ایران یک الزام انکارنشدنی است. دانش موجود در صنعت سنگ ایران باید به روند جهانی آن متصل شود، تولیدکنندگان ایرانی باید بدانند که‌هرسنگ سازگار با ویژگی منحصر به فرد خود نیازمند نوع خاصی از فرآوری است. عدم توجه به این موضوع حاصلی جز تولید محصولاتی با درجه انحراف بالا در بازارهای جهانی نخواهد داشت. اگر امروز می‌بینید ترکیه در صنعت سنگ از ایران پیشی گرفته به‌دلیل تمکز بر دانش تولیدی و کیفیت محصولات است. به شخصه بین محصولات تولیدی ایتالیا و ترکیه تفاوت چندانی نمی‌بینم.

علاوه‌بر این در زنجیره تامین مواد اولیه یا معادن این مشکل به‌مراتب فراتر و عمیق‌تر نیز هست. برش سنگ کوپ در معادن ایران به درستی انجام نشده و سنگ‌ها در قواره مناسبی روانه دیگر کشورها نمی‌شوند. در ترکیه یا ایتالیا تمامی‌سنگ‌ها به‌صورت آجر قواره می‌شوند؛ اما از جمله مشکلات ما هنگام واردات کوپ از ایران در گام اول تبدیل کوپ‌ها به قواره‌های آجری است. حمل‌ونقل سنگ‌ها با هزینه بسیار بالایی انجام شده و متاسفانه دقت لازم در جابجایی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. تولیدکنندگان ایرانی باید بدانند ورود هر سنگ بی‌کیفتی به کشورهای دیگر موجب از دست رفتن اعتماد طرف‌های معامله و به طبع کاهش بازارهای هدف برای صنعت سنگ ایران خواهد بود. عاملی که نقشی مهم در توسعه ابعاد هر صنعتی خواهد داشت.

در این راستا در حال مذاکره با شرکت‌های ایرانی هستیم تا با اعزام افرادی برای آموزش این خلاء مهم را در صنعت سنگ خود رفع کرده و زمینه گسترش همکاری فراهم شود. عقیم ماندن ایران در این حوزه به‌معنای مسدود شدن کانال‌های تعاملی با سایر کشورها خواهد بود و کوچک شدن صنعت سنگ کشور خواهد بود.

لازمه ادامه حیات صنعت سنگ ایران حضور در بازارهای جهانی است اگر ما تا ۱۰ سال پیش فقط بر بازار داخلی متمرکز بودیم امروزه صنعت سنگ و رقابت در آن به‌جایی رسیده که اگر بازارهای جهانی از ایتالیا گرفته شود صنعت سنگ آن نابود خواهد شد. مخالفت با واردات سنگ در ایران به‌صورت ضمنی گویای فقر کیفی محصولات داخلی و ضعف موجود در صنعت سنگ است زیرا در صورت تولید محصولات با کیفیت نه تنها ترسی در این زمینه وجود ندارد بلکه تولیدکنندگان از آن  استقبال نیز خواهند کرد. شرکت مارگراف ۷۰ درصد مواد اولیه خود را وارد می‌کند اما تاکنون ۳۰۰ نوع محصول به بازار عرضه کرده است که معماران از هر کجای دنیا به‌صورت آن‌لاین قادر به انتخاب و خرید آن‌ها هستند.. اصولا سلیقه نسبی است و معماران برای خرید از شما باید با طیفی وسیع از سنگ‌های مختلف مواجه شوند. کشور ایران نمی‌تواند با تمرکز به چند محصول و الزام به استفاده معماران از محصولاتی خاص، تقاضا را به بازار دیکته کند. لازمه توسعه صنعت سنگ ایران گسترش دامنه تولیدی محصولات است. این پتانسیل به وفور در ذخایر سنگ ایرانی وجود دارد. کشورهای چون آمریکا و روسیه نیز می‌توانند بازارهای خوبی برای صادرات سنگ ایرانی باشند. اما در بازار بین‌المللی اگر محصولی برای عرضه نداشته باشید کسی با شما حتی تماس هم نخواهد گرفت.

ضمن تمایل زیاد برای همکاری با طرف‌های ایرانی و پیشنهاد اعزام نیرو برای آموزش در ایتالیا لازم می‌دانم به برخی مشکلات سرمایه گذاران و مشارکت‌کنندگان خارجی در بازار ایران اشاره کنم. شاکله اصلی انجام یک معامله تجاری بر ضمانت طرفین استوار است ما به‌راحتی از طریق بانک‌های خارجی می‌توانیم به فعالان ایرانی ضمانت لازم برای ادامه‌همکاری را بدهیم اما در مقابل ایران چگونه می‌تواند به ما ضمانت بانکی ارائه کند؟ پتانسیل صنعت سنگ در ایران جاذبه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد. امید داریم در این زمینه نیز اقداماتی برای تسهیل همکاری طرفین انجام شود.