20 شهر برای بهتر زیستن

۲۰- استکهلم، سوئد

از نظر سازمان بهداشت جهانی، استکهلم پاکیزه‌ترین پایتخت جهان است. یکی از اهدافی که برای این شهر در نظر گرفته شده، حذف سوخت فسیلی تا سال ۲۰۵۰ است که با افزایش حمل و نقل عمومی، کم کردن زباله و بهتر کردن وضعیت پوشش جانوری و گیاهی امکان‌پذیر می‌شود. یکی دیگر از چیزهایی که به پاکیزه بودن این شهر کمک می‌کند، فرهنگ بسیار قوی‌ای است که در زمینه دوچرخه‌سواری میان مردم وجود دارد؛ فرهنگی که باعث می‌شود خیلی از محله‌ها خیابان‌هایی بدون ماشین داشته باشند.

۱۹- هامبورگ، آلمان

نیل مک‌کوییلین می‌گوید: «بعد از اینکه سال‌ها عضو گروه بازرگانی‌ای هستم که بدون تبلیغات سعی می‌کند تأثیرگذار باشد، به این نتیجه رسیدم که شهر هامبورگ تقریبا با بهترین ساختمان‌های آلمان آراسته شده است. همچنین این شهر دومین بندر بزرگ اروپا است. دو دریاچه بزرگ درون خودش دارد و چندین کامال و رودخانه در شهر پیدا می‌شود. به علاوه تمام این‌ها، دو هزار پل هم روی این کانال‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد. این فاکتورها هامبورگ را تبدیل به شهری کرده که به نوعی انگار روح را آرامش می‌بخشد.»

۱۸- اوتاوا، کانادا

اولین شهری که در بین سه شهر کانادایی به لیست اول رسید، اوتاوا است. این شهر مقصد بسیاری از افراد برای سفر به آمریکای شمالی نیست ولی مارک هادسون زمانی که برای تهیه گزارش به آن‌جا رفت نوشت: «نزدیکی به طبیعت و حیات وحش در اوتاوا خیلی جذاب است. البته چیز دیگری که برای من تحسین‌برانگیز بود، فرهنگ دوچرخه‌سواری بود که بین مردم وجود داشت.» این شهر همچنین جزو کم‌جمعیت‌ترین شهرهای کره زمین است. کمربند جنگلی‌ای که به وسعت ۱۲۶ مایل مربع در این شهر وجود دارد، مانع ایجاد مناطق شهری شده و همچنان طبیعت را زنده نگه داشته است.

۱۷- تورنتو، کانادا

پائول وِید، یکی از خبرنگاران درباره تورنتو می‌گوید: «خیلی ساده اگر بخواهیم بگوییم، تورنتو بامزه است. با وجود رستوران‌ها، سینماها، موزه‌ها و گالری‌های هنری عالی‌ای که دارد، خیلی کارها برای انجام دادن و دیدن در تورنتو وجود دارد. برج‌های بلند مرکز شهر، جایی که مرکز اقتصادی است، تا ساعت‌ها مملو از کارمندانی است که مشغول کارند اما بعد از چند ساعت همان افراد با شلوارک و کلاه آفتاب‌گیر روانه خیابان می‌شوند و سرشان را گرم می‌کنند. در زمستان هم همه به پارک‌های اسکیت روی یخ می‌روند.  چهارمین شهر بزرگ آمریکای شمالی تقریبا ۲۰۰ هزار دانشجو دارد و جمعیت آن از ۲۰۰ ملیت مختلف تشکیل شده است. با وجود اینکه در شهر رستوران‌های ملیتی متفاوت وجود دارد اما خود کانادایی‌ها هم آشپزهای خوب و درجه یکی دارند. با وجود سیستم حمل‌ونقل‌ عمومی خوب و کارآمد، گشت و گذار در تورنتو بسیار ساده است. آبشارهای نیاگارا تقریبا دو ساعت با این شهر فاصله دارند.

۱۶- ملبورن، استرالیا

کریستین بونتو درباره ملبورن می‌گوید: «ملبورن بدون شک بچه‌ باحالِ استرالیاست! شاید بقیه پایتخت‌ها به کافه‌های مدل ملبورنی خودشان ببالند ولی فقط خودِ ملبورن است که نسخه واقعی آن را دارد. آب و هوای متغیر ملبورن باعث شده که این شهر به داخل اتاق‌‌ها برود؛ رستوران‌‌ها، کافه‌‌ها، گالری‌ها و کتابفروشی‌ها. تمام اینها ملبورن را یک شهر دلنشین کرده است. البته طبیعت ملبورن هم بسیار دوست‌داشتنی است. چشمه‌های آب گرم فراوان، کوهستان‌های پوشیده از برف و خط ساحلی خشنی که دارد می‌تواند هرکسی را مجذوب کند.»

۱۵- ولینگتون، نیوزیلند

آلن دیویدس که کمدین مطرحی است از طرفداران پر و پا قرص ولینگتون محسوب می‌شود. «من فضای راحت و غیررسمی‌ای که همه جای این شهر است را دوست دارم. یکی از جذابیت‌های این شهر به نظر من فضاهای بیرونی است. مناظر کنار تپه‌‌ها با ویلاهای در کنار هم ساخته شده فوق‌العاده هستند. »

۱۴- برن، سوئیس

یکی از چهار شهر برتر سوئیس یعنی برن، جایی است که از دید اکثر مسافران کنار مانده است. ولی نیگل ریچاردسون سفر به این شهر را به همه پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: «یکی از جاذبه‌های این شهر، میزان مراقبت از آن است. این شهر یکی از شهرهای قرون وسطایی است که تقریبا معماری و مدل قرن هجدهمی دارد. یک بخش برن شهر قدیمی است که می‌توانید در عرض ۲۰ دقیقه آن را قدم بزنید.»

۱۳- برلین، آلمان

پائول سالیوان درباره برلین می‌گوید: «برلین یکی از مراکز مهم فرهنگی و خلاقیتی هیجان‌انگیز در اروپا است. شهری که تقریبا برای هرکسی چیزی دارد. یکی از بهترین مکان‌‌ها برای افراد خوش‌گذران است؛ میهمانی‌ها در این شهر معمولا روزها طول می‌کشد. برلین همچنین جذابیت‌های زیادی برای افرادی دارد که به تاریخ علاقه‌مندند.»

۱۲- آمستردام، هلند

به نظر رودنی بُلت: «آمستردام همه چیز را با هم دارد! فاکتورهای یک کلان‌شهر یا چند نشانه از یک شهر بزرگ. اندازه‌ای کوچک؛ طوری که می‌شود با دوچرخه یا پیاده تقریبا همه جا رفت بی‌آنکه خسته و کسل شد. سقف‌های شیروانی، پل‌های زیبا و کانال‌های آب، شکل و ظاهر روستاگونه‌ای به این شهر داده است. با این حال می‌توانید موزه‌ها و گالری‌های هنری درجه یکی را پیدا کنید. »

۱۱- سیدنی، استرالیا

آریلا بارد، خبرنگار نشریه تلگراف می‌گوید: «شهر بندری استرالیا مملو از رستوران‌های رنگارنگ محلی است. ساحل‌های طلایی، کافه‌های کوچک به شهر حال و هوای خوب و دل‌انگیزی داده‌اند. اکثر اوقات در شهر نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های سرگرم‌کننده‌ای در حال برگزاری است.»

۱۰- بازل، سوئیس

ایوان هِوِت: «برای چنین جای کوچکی، وضعیت فرهنگی مردم حیرت‌انگیز است. بازل در کنار رود راین قرار گرفته است. در شمال این شهر آلمان پیداست و در غرب آن، کوه‌های فرانسه. مکان‌های تاریخی زیادی در شهر پیدا می‌شود. بازل یکی از مراکز مهم معماری مدرن در جهان است»

۹- کپنهاگ، دانمارک

پایتخت دانمارک به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین شهرها در زمینه غذا است. بعد از افتتاح رستوران نوما و با اینکه این روزها این رستوران بسته شده، اما همچنان راهی که شروع کرده توسط افراد دیگر ادامه داده می‌شود. در سال گذشته سیستم غذایی کپنهاگ از ۲۰ ستاره، موفق به گرفتن ۱۶ ستاره شده است که عدد بسیار بالا و خوبی در بین باقی شهرها است.

۸- ژنو، سوئیس

ژنو تاریخ رنگارنگی در اختلاط مذهب و انقلاب دارد. . بزرگترین زمین شمالی این شهر که شنی است جزو اولین مکان‌های داد و ستد بوده و امروزه یکی از جاهای دیدنی و قدیمی شهر است.

۷- فرانکفورت، آلمان

فرانکفورت پوشیده از خیابان‌هایی است که فقط مخصوص پیاده‌روی کردن است. موزه هنر معاصر هم جای دیدنی در این شهر است. در مرکز شهر، رستوران‌ها و غرفه‌های غذای زیادی پیدا می‌شود که می‌توانید در آنها بنشینید و غذا بخورید.

۶- دوسلدورف، آلمان

سیمون هورس‌فورد می‌گوید: «هنر در دوسلدورف بسیار مطرح است. بیش از ۱۰۰ گالری و ۲۶ موزه و یک سالن اپرای بزرگ در این شهر که کنار رود راین قرار دارد پیدا می‌شود. دوسلدورف شهر شیک و بافرهنگی است.»

۵- ونکوور، کانادا

 سال گذشته ونکوور موفق شد رتبه دومین شهر برتر کره زمین را به دست بیاورد.

۴- مونیخ، آلمان

جاذبه‌های فرهنگی و توده مردم غنی، مونیخ را به یکی از بهترین شهرهای آلمان تبدیل کرده است. فضا و اتمسفر شهر هر پاییز تغییر می‌کند و توریست‌ها و مردم از حال و هوا و فستیوال‌ها لذت می‌برند. خیلی از افراد مونیخ را «شهر اسباب بازی» می‌نامند، چرا که خیلی از المان‌های زندگی شهری مثل جرم و جنایت و کثیفی درونش پیدا نمی‌شود.

۳- آوکلند، نیوزلند

مونیکا گالتی درباره آوکلند می‌گوید: «این شهر به اندازه کافی بزرگ به نظر می‌رسد. ولی چیزی که من دوست دارم این است که می‌توانید سوار یک قایق کوچک شوید و سی دقیقه بعد در یکی از جزایر کوچک اطرافش، خرچنگ بخورید.»

۲- زوریخ، سوئیس

شهر سوئیسی یکی از بهترین کلان‌شهرهای جهان است؛ فروشگاه‌های شیک و باکلاس و رستوران‌های درجه یک، کافه‌ها و گالری‌های مختلف. چینش و مدل شهر هم بسیار زیباست.

۱- وین، اتریش

برای هشتمین سال پیاپی به‌عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی انتخاب شد. این شهر از لحاظ فرهنگی و موسیقایی جزو بهترین شهرهای جهان است و زندگی روزانه آن با کافه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ گره خورده است.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفتهآخر هفتهآخر هفتهآخر هفته