اصول موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای

۱. تعیین هدف و اهداف شخصی از ابتدا

 بهتر است اهداف شخصی در زندگی، انگیزه‌ای برای اهداف در کسب‌وکار باشد. اگر با اعتقادات اصلی، منافع شخصی و هدفی والاتر صادق نباشید هرگز احساس رضایت یا خوشحالی نخواهید داشت. در ابتدا، اهداف خود را یادداشت کنید سپس به فکر موفقیت پروژه شرکت باشید تا احساس رضایت کنید.

۲. تمرکز بروی نقاط قوت تا برطرف کردن نقاط ضعف

اگر در تجارت ضعفی دارید یا آن را به‌عنوان نقطه قوت تلقی نمی‌کنید، احتمالا راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا نمی‌تواند شما را راضی کند. بسیاری از تکنیسین‌ها به دیگران اجازه نمی‌دهند تا در جهت رونق کسب‌وکار، از اختراعات آنها استفاده کنند، در صورتی که پیش‌بینی می‌شود این تعامل می‌تواند تا حدود زیادی از نقاط ضعف موجود در بنگاه اقتصادی را از بین ببرد اما نتیجه این عدم تعامل، نتیجه‌ای جز پیدایش مشکلات برای هر دو طرف، یعنی کسب‌وکار و اهالی فن ندارد.

۳. ایجاد رویدادهای حساس کوتاه‌مدت در مسیر دستیابی به آرزوها

داشتن رویاها صرفا موجب خوشحالی یا موفقیت نخواهد شد، بنابراین تمام مراحلی را که برای کسب موفقیت پشت‌سر می‌گذارید را با جزئیات توضیح دهید. البته باید متذکر شد که احساس رضایتمندی به یک‌باره در اتمام کار رخ نمی‌دهد، بلکه مجموعه‌ای از احساسات مطلوب است که در طول مسیر و از کسب نتایج مثبت حاصل می‌شود.

۴. درباره آنچه به دیگران موعظه می‌کنید با خود صادق باشید

بسیاری از مدیران اجرایی می‌توانند ساعت‌های طولانی برای تیم خود سخنرانی‌های عالی داشته باشند و درباره تقویت سلامتی و حفظ یک زندگی خانوادگی متعادل صحبت کنند اما کسب‌وکار در زندگی‌شان حرف اول را می‌زند و در اولویت قرار دارد. سعی کنید هرگز اصول اخلاقی و درستکاری را به خاطر کسب‌وکار زیر پا نگذارید.

۵. هرگز دست از متقاعد کردن، یادگیری و پیشرفت برندارید

دنیای کارآفرینان همیشه در حال تغییر است، بنابراین اگر در حال یادگیری و تغییر کردن نباشند، مطمئنا  کسب‌وکار راکدی خواهند داشت و پیشرفت نمی‌کنند. شکست در کسب‌وکار، به عنوان چالش طبیعی و مورد انتظار و نه نشانه‌هایی از شکست تلقی می‌شود. توانایی بازیابی و بازپروری از شکست‌ها و مشکلات، راز سعادت و خوشبختی است.

۶. از موفقیت‌های تیم احساس رضایت کنید

این حقیقت را بپذیرید که حرفه یک کارآفرین نمایش فردی نیست بنابراین با درایت و انتخابی صحیح، تیمی تشکیل دهید که تک‌تک اعضا آن بتوانند در تکمیل شخصیت شما به عنوان کارآفرین نقش اساسی ایفا کرده و از نقاط ضعفتان پشتیبانی کنند. اگر کسب‌وکار و گروه‌های خصوصی دارای انگیزه و رضایتمندی کامل باشند، احساس شعف و رضایت آنها در شما تاثیرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت. تیمی موفق است که دارای انگیزه‌های قوی باشد. یک اصل فوق‌العاده برای کسب موفقیت و احساس رضایت برای هر کارآفرینی علاوه‌بر احترام گذاشتن به خود در کسب‌وکار باید برای مشتری، سرمایه‌گذار و کارمندان هم احترام خاصی قائل شود. یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی ارزشمند، پافشاری است. هیچ میزانی از استعداد یا نبوغ نمی‌تواند جای پافشاری را بگیرد.

بسیاری از متخصصان معتقد هستند در حقیقت یکی از دلایل اصلی برای شکست کسب‌وکارهای نو پا علاوه‌بر شکست‌های شخصی، به سرعت تسلیم شدن و دست از کار کشیدن است. در حقیقت، یکی از دلایل مهمی که کارآفرینان کار را ترک می‌کنند این است که از مشاغل غیرمتعارف شرکتی رضایت ندارند و اکثریت هم متوجه نمی‌شوند که دو اصل رضایت و موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند و متاسفانه نادیده گرفتن این اصول، نتایج منفی در پی خواهد داشت. اینکه تغییراتی در روش زندگی خود ایجاد کنید و روش دیگری را انتخاب کنید، مجموعه‌ای از چالش‌های کلی و جدید را پیش‌روی شما قرار خواهد داد اما به‌طور خودکار برای شما شادی، رضایت یا موفقیت به ارمغان نخواهد آورد. در هر صورت، نقش افراد در کسب موفقیت‌ها نکته مهمی است. در حال‌حاضر زمان آن رسیده است تا دست به‌کار شوید.   

آخر هفته