کیا ریو - ۲۰۱۶

آخر هفته

بزرگ‌ترین خودروی این مقایسه که با فرمی حجیم، عضلانی و پف‌آلود طراحی شده تا هرچه بیشتر جادار جلوه کند. این خودروی کره‌ای البته در فرم کلی طراحی، ظاهری محافظه‌کارانه داشته و بدون توجه به زبان طراحی کیا در سال‌های 2010 تا 2016 که عمده محصولاتش را با فرمی تیز، خطی و اسپورت طراحی می‌کرد، درخصوص ریو چندان جدیتی نداشته است. البته این نافی ویژگی‌های مثبت ریو نیست و هاچ‌بک کوچک کیا به لطف ساختار مهندسی دقیقی که برایش تعریف شده اتومبیل مناسبی برای خانواده‌های کوچک است. موتور به کار رفته در این خودرو یک نمونه 109 اسبی با 137 نیوتن‌متر گشتاور است که به کمک یک جعبه‌دنده 4 سرعته تیپ‌ترونیک، نیرو را به چرخ‌های جلو فرستاده و هندلینگی متوسط را عاید راننده می‌کند. آپشن‌های فراوان در کنار 6 ایربگ و نیز کیفیت ساخت خوب باعث شده تا کیا ریو به نسبت دو خودروی دیگر محصولی مجهزتر نشان دهد، با این حال عدم‌تجهیز داشبورد به صفحه لمسی و نیز دور شدن ریو از فرم‌های روز در داخل و بیرون همه موجب می‌شود تا خرید این خودرو چندان پرشور نباشد و کمتر خریداری به سراغش برود. ریو که در یک دوره ۵ ساله تنها در ۲ بازار آمریکا و اروپا توانسته بالغ‌بر ۳۷۵ هزار دستگاه فروش داشته باشد، هم‌اینک از اصلی‌ترین مدل‌های کیا در مناطق آزاد ایران است.

به‌رغم فروش اندک این خودرو در ایران که عمدتا به دلیل قیمت بالای آن بوده، گشتی در انزلی، اروند، ارس و مناطق آزاد مشابه خبر از محبوبیت این محصول در بین مردم می‌دهد مخصوصا که بدون تعرفه بالای واردات قیمتی ۵۰ میلیونی داشته و در مقایسه با محصولات مشابه، خریدش به صرفه‌تر و امکاناتش بیشتر است. ریو برخلاف دو خودروی دیگر این مقایسه از سانروف، گرمکن فرمان و صندلی، کروزکنترل و رینگ و لاستیک اسپورت ۱۷ اینچی سود می‌برد. این خودرو ضمن کسب ۴ ستاره از کانون امنیت و تصادف اروپا، توانسته در ارزیابی موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا هم نمره بالایی کسب کند و خودرویی ایمن‌تر از دو رقیب دیگر است. البته مصرف سوخت ریو نسبتا بالا بوده و حدود۵/ ۶ لیتر در سیکل ترکیبی است.

تویوتا یاریس جی- ۲۰۱۶

آخر هفته

آرام‌ترین خودروی گروه با طراحی ساده، قدیمی و نه‌چندان دلچسب که در عین داشتن اتاقی کوچک، عملکرد درخشانی در زمینه مصرف سوخت و استهلاک اندک داشته و تجربه اغلب خریداران از لذت بالای رانندگی با یاریس جی خبر می‌دهد. در مقایسه با ریو و آی20 که ابعاد بزرگ‌تری دارند، اتاق یاریس واقعا کوچک است گرچه فرم طراحی دلنشین تویوتا برای خودروهای شهری اینجا هم نمود یافته و کنسول مرکزی جادار و ظاهر مناسب ادوات را موجب شده است. در عین حال ترکیب رنگ‌ها و مواد به شکلی مناسب کمک کرده تا اتاق یاریس لوکس‌تر از دو محصول دیگر به‌نظر برسد. کابین که تلفیقی از کورولای اقتصادی و کمری مجلل‌تر است، به خوبی چیده شده و استفاده از ادوات راحت است. همچنین نشستن در یاریس جی هم تجربه لذتبخشی است و اگر زیاد دنبال سریع رفتن نباشید، موتور خودرو برای کشیدن وزن ۱۰۵۰ کیلویی یاریس نیروی کافی دارد. جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار یاریس عملکرد خوبی داشته و مصرف سوخت را تا حدود۶ لیتر به‌صورت ترکیبی کم می‌کند. متاسفانه این نوع از یاریس که پسوند جی دارد تنها در بازار چین عرضه شده و تنها ۲ ایربگ ایمنی دارد و در بخش عقب باوجود قیمت گزافش از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کند. در کل این خودرو محبوب تویوتاپسندان است و نه آپشن کافی و نه طراحی دلچسبی دارد و حتی مشخصه‌های یک خودروی واقعا ایمن و مدرن را با خود ندارد.

هیوندای آی ۲۰ – ۲۰۱۷ مونتاژ

آخر هفته

خودروی مونتاژی کرمان موتور برخلاف دو محصول دیگر این مقایسه، اتومبیل به‌روز و زیبایی است و علاوه بر ایران در ۶ کشور دیگر هم تولید می‌شود. موتور این هیوندای کوچک ۹۸ اسب‌بخار نیرو دارد که گرچه برای چنین خودرویی با وزن ۱۰۲۵ کیلوگرم نسبتا مناسب است، اما انتظارات اسپورت دوستان را هم برآورده نمی‌کند. مصرف سوخت خودرو البته خوب است و آی۲۰ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدودا ۶ لیتر به‌صورت ترکیبی بنزین می‌سوزاند. این خودرو تا اینجای کار توانسته بالغ بر ۵ هزار دستگاه در ایران فروش داشته باشد و خود را به‌عنوان تنها آلترناتیو محصولات وارداتی مطرح کند. زبان طراحی جدید هیوندای مخصوصا در فرم چراغ‌های عقب و جلو، جلوپنجره و خطوط بدنه رعایت شده تا ما شاهد تولید هاچ‌بکی متناسب و موقر باشیم. این خودرو هرچقدر در بخش قیمت و ارزش خرید، بخش فنی و بخش طراحی، اتومبیلی مناسب و سطح بالاست در بخش آپشن و تجهیزات ارتباطی و ایمنی ضعیف عمل کرده و جا دارد مونتاژکننده آن در ایران نمونه فول‌آپشن آی۲۰ را هم به بازار ارائه کند تا مصرف‌کنندگان این کلاس را بیش از همیشه به خود جذب کند؛ چراکه در این کلاس که قرار است برای یک خودروی کوچک قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون پرداخت کند، نداشتن مجموعه کامل ایمنی و آپشن‌‌های ارتباطی یک نقص اساسی است.

  نتیجه نهایی

به‌نظر می‌رسد خریداران انتخاب خود را انجام داده‌اند. آی۲۰ با وجود همه نقص‌ها خودروی برگزیده این گروه است، اما کمبودهای این خودرو در حوزه ایمنی و رفاهی قابل چشم‌پوشی نیست. در عین حال به‌نظر می‌رسد نمونه ۲۰۱۶ کیا ریو باوجود قیمت گرانتر، اتومبیلی ایمن‌تر و محصولی‌ جذاب‌تر است که خرید آن می‌تواند اعتماد و امنیت و لذت بیشتری را عاید خریدارانش کند. البته این حرف برای عاشقان کراس‌اوور که به شکلی پیوسته در ایران تعدادشان رو به فزونی است، چندان دارای اعتبار نیست.

آخر هفته