شست‌و‌شوی خودرو با چه نرخی؟

به‌طور حتم دیده‌اید رانندگانی را که به محض پیدا کردن یک جوی آب در کنار خیابان یا در طبیعت و کنار رودخانه‌ای، سطل و لنگی را از صندوق عقب بیرون می‌آورند و با کمی پودر رختشویی شروع به شستن خودروی خود می‌کنند، دست آخر نیز از اینکه از وقتشان یا از آبی که در طبیعت جاری استفاده کرده‌اند و هزینه‌ای نیز برای آن پرداخت نمی‌کنند سرخوش و راضی به نظر می‌رسند، غافل از اینکه با این کار صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کنند. اما این حس سرخوشی در بسیاری از خیابان‌ها نیز مشاهده می‌شود و رانندگانی هستند که بدون توجه به محل عبور و مرور عابران پیاده، شیلنگ منزل را به خیابان هدایت کرده و خودروی خود را از سر تفریح یا کثیفی وسیله نقلیه‌شان شست‌وشو می‌دهند. این افراد اعتقادی به کارواش ندارند چرا که کارواش هم هزینه دارد و هم ممکن است خودرو را با آسیب‌هایی روبه‌رو‌ کند. با این حال اما با وجود ازدیاد خودرو در کشور حضور کارواش‌ها نیز توجیه پیدا کرده به‌طوری‌که این روزها تعداد کارواش‌ها نسبت به دهه گذشته بسیار زیاد شده است.

در این بین حساسیت‌های زیست محیطی از یک طرف و افزایش قیمت آب و بالا رفتن مدل خودروها و آپارتمان‌نشینی خیل عظیمی از مردم هم در گسترش کارواش‌ها بی‌تاثیر نبوده‌ است. با این حال اما همچنان برخی به شست‌وشوی خانگی تاکید دارند و از بردن خودرو به کارواش سر باز می‌زنند. دلایلی نیز که این افراد به آن استناد می‌کنند به نوبه خود قابل توجه است. به‌عنوان مثال شوک‌هایی که گرما یا سرمای بیش از حد آب با فشار بالا از فاصله نزدیک به رنگ و بدنه خودرو به‌ویژه قطعات ترمو‌پلاست و غیره وارد می‌کند نه تنها باعث جدا شدن رنگ از این قطعات می‌شود بلکه این قطعات را با آسیب‌هایی همراه می‌کند. از سوی دیگر آب با فشار و دمای زیاد به داخل چراغ‌ها نفوذ کرده و باعث تار و مات شدن آنها می‌شود. همچنین آینه‌های برقی و سنسور‌ها و شیشه‌های سولار هم از این بلا در امان نخواهند بود. اما از کارگری که کارهای نهایی شست‌وشو را انجام می‌دهد نیز نباید غافل شد. شاید بارها شاهد آن بوده‌اید که این افراد خز یا دستمالی که برای شست‌و‌شو استفاده می‌کنند از دستشان افتاده و همان را مجدد به بدنه خودرو مالیده و باعث خش افتادن روی رنگ می‌شود. یا مصرانه به شما توصیه می‌کنند که از اسپری تمیز‌کننده داشبورد استفاده کنید غافل از اینکه این مواد هم برای سلامت شما مضر است و هم اثر منفی بر خودروی شما دارد.

این مواد شیمیایی به مرور باعث تخمیر مواد داشبورد و رودری‌ها می‌شود و مواد رنگ چرم فرمان را در خود حل کرده و دوام آن را کاهش می‌دهد یا حتی دستمالی که هنگام خشک کردن به آرم و علائم خودرو می‌کشند خیلی وقت‌ها به لبه علائم گیر کرده و باعث شکستن و کنده شدن آن می‌شود. هنگام خروج از کارواش هم کسی خیس بودن چرخ‌ها و لغزنده بودن آنها و خیس بودن و ضعیف شدن ترمز را به شما هشدار نمی‌دهد. این هم از معایبی که کارواش‌ها دارند و باید هنگام سپردن خودرو به کارواش‌ها از آن آگاه و حتی به کارگران در مواقعی کار اشتباهی که می‌کنند گوشزد کنید. اما گذشته از عملکرد کارواش‌ها در تمیز کردن و شست‌وشوی خودروها، قیمت‌های دریافتی نیز در برخی از این اماکن از حد معمول خود بالاتر است. گذشته از آن کارگرها نیز درخواست‌های انعام بالا را دارند که این مساله نیز به نوبه خود موجب ناراحتی برخی از مراجعه‌کنندگان می‌شود. در این زمینه اما طی هفته جاری رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران توضیحاتی به «ایسنا» داده است. علیرضا راسی در مورد قیمت کارواش‌ها تاکید کرده که برای دریافت خدمات در یک کارواش شست‌وشو، صفرشویی، جاروبرقی و همه بخش‌ها قیمت خاص وجود دارد که این قیمت‌‌ها نیز مشخص است و واحدهای مختلف ملزم به رعایت آن هستند.

اما وی در این گفت‌وگو تصریح کرده که کارواش‌های سیار مورد تایید نیستند، چرا‌که خودرو کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود، حال اگر افرادی که مایل به فعالیت در این زمینه هستند باید محلی ثابت برای خود در نظر گرفته و از طریق این اتحادیه پروانه بگیرند. اما همان‌طور که گفته شد با رشد عرضه خودرو به کشور این روزها کارواش‌ها نیز به همان نسبت افزایش یافته‌اند؛ این در شرایطی است که راسی نیز با تایید رشد کارواش‌ها تاکید دارد که هم اکنون متقاضی زیادی برای دریافت پروانه و فعالیت در این بخش وجود دارد. از سوی دیگر وی فعالیت ۹۵ درصد از کارواش‌های تهران را به‌طور سنتی می‌خواند و تاکید دارد که در شهر تهران بیش از ۱۰۰ کارواش مجاز وجود دارد که در میان آنها شاید ۵ درصد نیمه اتوماتیک، برقی و تمام اتوماتیک باشند، اما بیشتر کارواش‌های تهران به سبک سنتی در حال فعالیت هستند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مراجعه به کارواش‌ها ممکن است منجر به ایجاد صدمه یا خساراتی به خودروی شما شود این در شرایطی است که وجود کارواش‌های سنتی بیشترین خسارات را به بار می‌آورد.

آخر هفته