پدران و پسران

دی‌اس۵ ال‌اس

همچنان با وجود یک سال از حضور در بازار ایران ناشناخته مانده و کمتر کسی سراغی از آن می‌گیرد. ۵ال‌اس که نمونه اعلای یک خودروی خاص فرانسوی است، ضمن داشتن ابعاد و گنجایش مشابه هوندا آکورد یا کیا اپتیما، از فضای کابین لوکس و اتاقی متفاوت با رقبایش سود می‌برد که همین عامل می‌تواند برگ برنده این خودرو در بین خریداران باشد. ۵ال‌اس به یک پیشرانه‌ای ۶/ ۱ لیتری توربوشارژر اسکرول دوقلو با پمپ‌های فشار بالا و سیستم تزریق مستقیم سوخت می‌رسیم که برای تبدیل و انتقال قدرت تولیدی خود از جعبه دنده‌ای ۶ سرعته اتوماتیک کمک می‌گیرد. در این موتور مقدار قدرت تولیدی حداکثر ۱۶۵ اسب‌بخار و گشتاور تولیدی آن هم ۲۴۰ نیوتن‌متر اعلام شده که همگی آنها با مصرف سوخت تنها ۳/ ۶ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌دست می‌آید.

از امکانات و تجهیزات مرتبط با حوزه دید راننده هم می‌توان به چراغ‌های جلوی زنون دوکاره با امکان جهت‌یابی، برف پاک‌کن شیشه جلو و چراغ‌های اتوماتیک، مه‌شکن‌های جلو با گردش اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی در روز ال‌ای‌دی، چراغ‌های جلو، آینه وسط الکترومیک با تنظیم درخشندگی خودکار و نورپردازی محیط داخلی اشاره کرد. تجهیزات و مشخصات خارجی این خودرو هم شامل رینگ آلیاژی طرح الماس ۱۷ اینچ، نوارهای جانبی کروم، آینه‌های جانبی تاشو با تنظیم و گرم کن الکتریکی، دارای چراغ راهنمای ال‌ای‌دی، لوله‌های اگزوز دوگانه طرح کروم و شیشه‌های عقب دودی می‌شود. از تجهیزات داخلی هم می‌توان به روکش صندلی چرم اعلای ناپا طرح بند ساعت، صندلی‌های جلو دارای گرمکن و قابلیت تنظیم الکتریکی، ساپورت ناحیه کمر صندلی‌ها با تنظیم برقی و امکان ماساژ در صندلی‌های جلو اشاره کرد. در حوزه ایمنی هم سدان سیتروئن دی‌اس ۵‌ال‌اس جایگاه بسیار خوبی داشته و از سیستم‌های ایمنی نظیر ای‌بی‌وی، ای‌اس‌پی و ای‌بی‌اس، سیستم کمکی شروع به حرکت در سر بالایی، کروز کنترل هوشمند، سیستم پایش و هشدار نقاط کور (نقاطی که در میدان دید راننده و آینه‌های جانبی قرار ندارند)، کیسه‌های هوای ایمنی «راننده، سرنشین جلو، جانبی صندلی‌های جلو و پرده‌ای»، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب، ترمز دستی الکترونیکی و سیستم هشدار کاهش باد تایرها و ... سود می‌برد.

هوندا آکورد ۲۰۱۶

اما آکورد چگونه خودرویی است و از چه تجهیزاتی برخوردار است؟ آکورد را اگر ورای آمار فروش پایین در بازار ایران، از منظر آمارهای جهانی نگاه کنیم بی‌شک خودرویی بی‌رقیب است. این مدل علاوه‌بر اینکه همواره در میان خودروهای برگزیده سال مجله معتبر کار اند درایو و ادموندس بوده، بیست سالی می‌شود که در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان قرار دارد. آکورد در سال ۲۰۱۵ با فروش نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه موفق شد در جمع ده خودروی پرفروش جهان قرار گیرد و در عین حال توانست رتبه سومین سدان پرفروش جهان را در این سال به‌دست آورد. مدل‌های قبلی آکورد همواره متهم به این بودند که در بخش بدنه و جلوپنجره کسالت‌آور و مناسب پیرمردها طراحی شده‌اند. حالا ما هنگام مواجهه با آکورد به‌ویژه در بخش جلویی بدنه، با یک فرم مدرن و مزین به کروم روبه‌رو می‌شویم که اصالت و کیفیت و پویایی را به ما یادآور می‌شود و در قیاس با تویوتا کمری از طراحی کاملا برجسته‌ای برخوردار است.

هوندا در مدل جدید با بازطراحی دقیق در چراغ‌ها و جلوپنجره نگاه زیبای خود را به سدان آکورد تزریق کرده و طراحی خود را مجسمه‌ای‌تر از همیشه ساخته و سپر را به دو ورودی هوای مربعی شکل و یک دهانه بزرگ مجهز کرده تا با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی در دوطرف، چهره‌ای تهاجمی‌تر از همیشه برای آکورد خلق کند.هوندا آکورد ۲۰۱۶ با کابینی مملو از تکنولوژی تولید شده و نخستین‌بار است که این مدل همزمان از سیستم اپل کار پلی و اندروید استفاده می‌کند. یک صفحه نمایش ۷/ ۷ اینچی ضدنور برای امور صوتی و تصویری و یک صفحه ۷ اینچی برای اطلاعات و نمایش وضعیت خودرو باعث شده تا شما کاملا احساس تکنولوژیک بودن را در آکورد تجربه کنید. علاوه‌بر این همه مشتریان هوندا می‌توانند تریم سنجش هوندا را بدون توجه به مدل خودرو به لیست تجهیزات خود اضافه کنند. این مجموعه پیشرفته شامل سیستم کمکی ترمز برخورد از جلو، سیستم ترمز اضطراری، کروز کنترل تطبیقی و سیستم نگه‌دارنده خودرو در میان خطوط است که به راننده کمک می‌کند تا با نهایت ایمنی به رانندگی بپردازد. همچنین کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا باعث می‌شود تا شما با آکورد احساس امنیت و آرامش کم نظیری داشته باشید.

کیا اپتیما جی‌تی لاین

این خودرو که پرفروش‌ترین سدان کره‌ای حال‌حاضر بازار ایران در رده متوسط است، از فرمی جذاب و پویا، موتوری نسبتا چالاک و کابین ارگونومیک سود می‌برد تا همه این موارد باعث شود اپتیما جی تی بر دو رقیب دیگر خود به لحاظ ظاهری برتری یابد. بازار این خودرو به همین دلیل عمیق و گسترده است و این عامل باعث شده تا خریداران بیشتری را به‌طور مداوم به سمت خود جذب کند. کیا برای نشان‌دادن قابلیت‌های بی‌نظیر اپتیما، همواره سطح امکانات این خودرو را در نسل‌های پشت سرهم ارتقا داده که این عامل موجب شده اپتیما یکی از ایمن‌ترین سدان‌های جهان باشد. این خودرو در سری جی‌تی‌لاین از ویژگی‌های جذابی مثل ۷ ایربگ، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز کمکی، سنسور باد تایر، شیشه‌های دودی، آینه‌های تاشو برقی با گرمکن، اتولایت و دی‌لایت با چراغ‌های چرخشی، سیستم گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، رادار بین ‌خطوط، رادار جانبی، سقف پانوراما،دوربین عقب، صندلی‌های برقی ۱۲ حالته، سنسور پارک جلو و عقب، نویگیشن، درب برقی هوشمند، بلوتوث، آینه الکتروکرومیک، فرمان برقی و ترمز پارک سود می‌برد. موتور این خودرو شتابی بالا را عاید راننده می‌کند؛ درحالی‌که مصرف سوختی کمتر از ۲/ ۸ لیتر را به‌صورت ترکیبی به ثبت رسانده و میزان آلاینده‌های اندکی نیز انتشار می‌دهد. تجربه رانندگی با این خودرو گویای این موضوع است که کره‌ای‌ها درس‌های خود را به‌خوبی پس داده و به مرز استانداردهای اتومبیل‌سازان ژاپنی رسیده‌اند.

نتیجه نهایی

با اینکه همه این محصولات در یک کلاس قرار دارند اما بین سه خودرو یک دنیا فاصله است. هرچه ۵ال‌اس سدانی لوکس، کوچک ونسبتا خاص‌پسند است، کیا اپتیما به واسطه آپشن‌های بیشتر، فرم بدنه اسپورت‌تر و هزینه نگهداری کمتر، خودرویی جذاب‌تر است. با این حال هوندا آکورد به‌دلیل فرم خاص بدنه که تجمیع حس اسپورت لوکس است و نیز داشتن موتوری چابک اما اقتصادی، اتاقی ایمن اما مجلل و البته کارآیی و دوام بالا به‌نظر بهترین گزینه برای خریداران ایرانی است که تا سال‌ها می‌تواند به مالکش خدماتی ناب و بی‌دردسر ارائه کند. این خودرو به‌عنوان پدرخوانده سدان‌های شرقی سایز متوسط به‌نوعی پدر دو خودروی دیگر این رقابت است که هنوز هم بالاترین استانداردهای این کلاس را در کنار تویوتا کمری داراست.

آخر هفته