راهکارهای  نوین برای افزایش صادرات سنگ

 وی درباره سیاست‌های اتخاذ شده توسط نمایشگاه سنگ ایران برای حضور حداکثری شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما رشد و توسعه‌همه جانبه فعالیت‌های عمرانی در نمایشگاه سنگ ایران است به نحوی که غرفه داران و بازدید کنندگان در مدتی که در نمایشگاه حضور دارند بابت امکانات رفاهی هیچ مشکلی نداشته باشند، احداث سوله پنج هزار متری جدید، احداث سرویس‌های بهداشتی جدید، افزایش فضای سبز نمایشگاه، احداث ساختمان ورودی جدید برای نمایشگاه، تجهیز رستوران و احداث کافی شاپ در این راستا انجام شده است. مدیرعامل نمایشگاه بین المللی سنگ ایران  افزود :همچنین ترتیبی اتخاذ شده تا عکس و مصاحبه افرادی که در نمایشگاه سنگ ایران شرکت می‌کنند در خبرگزاری سنگ ایران درج شود و برای ایشان تبلیغات رایگان در این خبرگزاری انجام شود. همچنین از سال گذشته «مسابقه بین المللی داستان کوتاه، خطاطی، عکس و کارتون با موضوع سنگ» را اجرا کردیم و به برگزیدگان این مسابقه جوایز ارزنده ای اهداء شد. امسال نیز برای نمایشگاه دهم این مسابقه اجرا شده و به پنج نفراز برگزیدگان این مسابقه در مراسم اختتامیه جوایز ارزنده ای اهداء خواهد شد. حدودا ۲۴۰ نفر از هنرمندان چهل کشور دنیا ۴۰۰ اثری هنری خود را در معرض دید و قضاوت عموم مردم گذاشتند. حدود یک میلیون نفر از طریق اینترنت و تلگرام از این مسابقه بازدید کردند و حدودا چهل هزار نفر به آثار منتشر شده در خبرگزاری سنگ ایران رای دادند. اقدامات تشویقی دیگری نیز برای شرکت کنندگان در نمایشگاه در نظر داریم که انشاء الله برای نمایشگاه یازدهم آنها را اجرایی خواهیم کرد.  نیکفر درباره تاثیر نمایشگاه سنگ ایران بر بهبود عملکرد و رقابت بین عرضه کنندگان صنعت سنگ اظهار داشت: در نمایشگاه نهم حدودا ۵۰ میلیارد تومان فروش داشتیم و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند از میزان بازدید این نمایشگاه و میزان تبادلات تجاری بسیار راضی بودند. نمایشگاه سنگ ایران بسترهای لازم برای تبادل نظرات مختلف و بیان مشکلات صنعت سنگ و رساندن این مشکلات به گوش مسؤولان را فراهم کرده است، در حال حاضر بسیاری از فعالان صنعت سنگ به دنبال راه‌های جدید برای افزایش صادرات سنگ هستند و از ما می‌خواهند که میزان حضور تجار و بازرگانان بین المللی را در این نمایشگاه افزایش دهیم. بسیاری از فعالان صنعت سنگ با حضور در نمایشگاه سنگ ایران به کمبودهای خود در استخراج و فراوری پی برده اند و در صدد هستند تا کارخانه‌های خود را به سیستم‌های روز فراوری مجهز کنند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی سنگ ایران درباره تاثیر نمایشگاه‌ها بر بهبود تکنولوژی صنعت سنگ گفت: از زمانی که نمایشگاه سنگ ایران در محل جدید و سایت دائمی‌خود برگزار شده بسیاری از مدیران کارخانجات به این فکر افتاده اند که کارخانه‌های خود را به سیستم روز مجهز کنند. آشنایی با شرکت‌های مدرن که در امر صادرات فعال هستند و صحبتهای رودرروی ایشان با تاجران بین المللی آنها را به این نتیجه رسانده که برای صادرات و افزایش فروش باید کیفیت سنگ خود را بالا ببرند. همچنین مدیران کارخانه با دیدن قیمت‌های سنگ‌های کشورهای دیگر برآن شدند تا اصلاحات لازم را در کارخانه خود انجام دهند و قیمت سنگ خود را تا جایی که می‌توانند پایین بیاورند. نمایشگاه این فرصت را در اختیار مدیران صنعت سنگ ایران قرار داد تا بفهمند سنگ تولیدی آنها چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت در چه جایگاهی در دنیا قرار دارد و برای حضور موثر در بازارهای دنیا چه اقداماتی را باید انجام دهند.

 وی درباره ایجاد مکانی مشخص در نمایشگاه برای تبادل نظر فعالان این صنعت گفت: فعالان این صنعت با حضور در نمایشگاه و بازدید از غرفه‌های مختلف با مدیران شرکتهای حاضر در نمایشگاه به گفتگو و تبادل نظر می‌پردازند. همچنین در هر دوره از نمایشگاه جلسات تخصصی با حضور انجمن‌های شهر‌های مختلف و مسئولین و متفکرین برگزار می‌شود. در همایش‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود افراد متخصص و صاحب نظر به ایراد سخن می‌پردازند و به طور کل روند برگزاری نمایشگاه و اجرای مراسم‌ها به گونه ای است که تمامی‌حرف‌هایی که در مورد این صنعت وجود دارد گفته و شنیده می‌شود. تقریبا غیرممکن است که نمایشگاه برگزار شود و حرف‌هایی که برای این صنعت لازم است گفته نشود.

 وی در مورد ایجاد نمایشگاه‌های دائمی‌در کشور و تاثیرآن بر فعالان حوزه سنگ تصریح کرد: اینکه نمایشگاه سنگ باید دائمی‌شود هدف بسیار خوب و ارزشمندی است اما اجرای این هدف و اینکه با کدام راه باید به این هدف رسید به نظرم خیلی مهم است. مهمترین هدف ما در نمایشگاه ایران این است که این نمایشگاه را دائمی‌کنیم اما «چگونگی» رسیدن به این هدف بسیار مهم است. ما در مورد چگونگی اجرای این هدف بارها و بارها در هیات مدیره و با حضور  صاحب نظران و اهل فن صحبت کردیم و تا زمانی که به یک راهکار درست و اصولی که تمامی‌جوانب و زوایای آن دیده نشده باشد این بحث‌ها را ادامه خواهیم داد. نمایشگاه سنگ ایران در صورت دائمی‌شدن می‌تواند صنعت سنگ ایران را به میزان بسیار زیادی هم در داخل کشور و هم در بازارهای بین المللی ارتقاء دهد اما این هدف باید به گونه ای اجرایی شود که  نوآوری و تازگی و بدیع بودن خود را از دست ندهد و مخاطب را خسته نکند.