خانواده سوار بر امواج تکنولوژی

ناقوس دائمی تکنولوژی

انقلاب و انفجار اطلاعات، نامی است که بردهه آخر قرن بیستم نهاده شده است. ا‌مروزه با پیشرفت فناوری، اطلاع‌رسانی اساسی‌ترین و مهم‌ترین نقش خود را در جوامع بشری ایفا می‌کند. پدیده اینترنت به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار اطلاع رسانی در عصر نوین مطرح است. رسانه‌های ارتباط‌جمعی در اشکال مختلف آن با یکدیگر بر سر حاکمیت و ربودن وقت و سرمایه و توجه به تمایلات مخاطبان و کاربران خود در رقابت هستند. فناوری کامپیوتر به‌طور وسیع در جامعه گسترش پیدا کرده است و با تمامی جنبه‌های زندگی از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکی، خرید و فروش وحتی پرداخت مالیات سر‌وکار دارد. بی‌شک، رشد روز افزون اینترنت فواید و اهمیت غیرقابل انکاری دارد، چندان که در دوران حاضر، نقش محوری اینترنت چنان اساسی است که بدون آن امکان برنامه‌ریزی، توسعه و بهره‌وری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی در جهان آینده امکان‌پذیر نخواهد بود. در راستای شکل‌گیری این فضا، مسائل و فرآیندهای جدیدی پیش روی خانواده‌ها قرار گرفته است. ارزش‌ها و اصول اخلاقی حاکم بر خانواده در فضای مجازی تعریف و تبیین متفاوتی با دنیای واقعی دارد، در واقع اینترنت فرهنگ مخصوص به خود را ایجاد می‌کند. درخصوص چگونگی پیدایش جامعه اطلاعاتی، مانوئل کاستلز به انقلاب فناورانه‌ای که حول محور فناوری‌های اطلاعات متمرکز است اشاره می‌کند که در سال‌های پایانی قرن بیستم، چشم‌انداز اجتماعی-اقتصادی زندگی انسان را دگرگون ساخته و با سرعتی شتابان در کار شکل‌دهی مجدد بنیان اقتصادی جامعه است.

خانواده مدرن استراتژی مدرن

در یک جمع‌بندی کلی ‌می‌توان گفت، تاثیرات و پیامدهای مثبت و منفی اینترنت به‌عنوان یک پدیده نوین در اجتماعات انسانی درحال گسترش است. هر روز از سوی صاحب‌نظران و رسانه‌ها نقش مثبت اینترنت در توسعه اقتصادی برجسته‌تر می‌شود و در جهت بهبود آثار مثبت و کاهش پیامدهای منفی اینترنت نظرات و پیشنهادهای فراوانی ارائه می‌شود. اینترنت در خانواده‌های مختلف کارکردهای مختلفی دارد. خانواده‌های مدرن به ابزار مدرن برای مدیریت بودجه خانوار، مدیریت امور جاری منازل و برنامه‌ریزی نیاز دارند.

پژوهشی بر خانواده تکنولوژیک

بری ویلمن استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تورنتو درخصوص تاثیر اینترنت بر اقتصاد خانواده می‌گوید: «برخی از این بیم دارند که اینترنت مردم را از یکدیگر دور کرده است، اما نتایج تحقیقات ما عکس این مطلب را ثابت می کند.» وی می افزاید: «در نظرسنجی که به این منظور در آمریکا صورت گرفت ۶۰ درصد پاسخ دهندگان که همگی بالغ بودند گفتند فناوری های مدرن باعث گسست خانواده‌های آنان نشده، ۲۵درصد معتقد بودند تلفن همراه و ارتباطات آنلاین اعضای خانواده را به هم نزدیک‌تر کرده است و ۱۱ درصد قائل به تاثیر منفی فناوری بر روابط خانوادگی بودند.» به گفته ویلمن خانواده‌ها از ابتکارات مختلف عرصه فناوری خشنود هستند، زیرا با استفاده از این فناوری‌ها در طول روز به سادگی به یکدیگر دسترسی داشته و می‌توانند از اقدامات یکدیگر مطلع شوند.

دور‌همی اینترنتی خانواده

یکی از راه‌های به روز کردن دغدغه‌های خانواده، استفاده از برنامه‌هایی است که برای این منظور ارائه شده‌اند. اپلیکیشن Cozi یک محیط مشترک برای تمام اعضای خانواده فراهم می‌کند. در این محیط تمام اعضا به لیست خریدی که مادر در این اپلیکیشن ثبت کرده دسترسی دارند و حتی زمان نیاز به این اقلام را هم در آنجا مشاهده می‌کنند. اگر مادر یا هریک از فرزندان به کالایی نیاز پیدا کند می‌تواند آن کالا را به لیست خرید اضافه کند و پدر خانواده در همان لحظه از اضافه شدن این کالا مطلع شود. با عضویت اعضای خانواده در این اپلیکیشن، همگی از مکان آنی دیگر اعضا مطلعند و این موضوع از نگرانی والدین درخصوص فرزندان می‌کاهد.

مراقبت از پول با نظارت مستقیم

یکی از مشکلات رایج خانواده‌ها در همه طبقات عدم مدیریت مناسب بودجه خانوار است. برخی از خانواده‌ها به آخر ماه نرسیده با تراز منفی مالی مواجه می‌شوند و برخی جیب بودجه خود را تا نیمه ماه خالی می‌بینند. اکثر این دست خانواده‌ها حتی نمی‌دانند بودجه خود را چگونه خرج کرده‌اند. در میان منابع مختلف قابل دسترس در خانواده‌ها، پول مهم‌ترین منبع به‌شمار می‌رود که لازم است به‌خوبی مدیریت شود تا به اهداف خانواده در زمینه بهداشت، افزایش ثروت و ایجاد زندگی شاد خانوادگی جامه عمل بپوشاند. مدیریت در‌آمد خانواده یکی از فعالیت‌های مهم مدیریت زندگی است. در تلاش جهت دستیابی به اهداف خانواده چگونگی مدیریت منابع و مخارج مالی مساله‌ای ضروری است. انواع نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های مدیریت مالی و حسابداری به‌صورت رایگان در پلت‌فرم‌های گوناگون در دسترس خانوار قرار دارند. استفاده از این برنامه‌ها در کشور‌های توسعه یافته درحال گسترش است و جای آن در کشور‌هایی مانند ایران به شدت حس می‌شود.

ترازنامه اینترنتی در جیب خانوار

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های زیادی برای مدیریت مالی در دسترس کاربران قرار دارند. Mint و Microsoft Money از نسخه‌های معروف این‌گونه برنامه‌ها هستند که به زبان انگلیسی هستند. اپلیکیشن‌های فراوانی به زبان فارسی در نسخه‌های ویندوز، اندروید و آی‌او‌اس برای کاربران ایرانی تولید شده‌اند که با سلیقه خانواده می‌توان یکی از آنها را برای پیشبرد اهداف مدیریت مالی خانوار به‌کار گرفت ویژگی‌های این اپلیکیشن‌ها متفاوت است اما همه آنها در چند ویژگی مشترک هستند. پرداخت قبوض بدون کارمزد و در هر لحظه، ثبت مخارج آنی، ثبت انواع درآمد‌ها یا پول ورودی، ثبت بدهی‌ها و مطالبات، ثبت تاریخ سر‌رسید اقساط، ثبت چک‌ها، ثبت تراکنش‌های مالی و دریافت گزارش‌های هفتگی و ماهانه از دخل و خرج خانواده مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک این برنامه‌ها هستند.

بانک جیبی

بانک‌های مختلف نسخه‌های موبایلی امکانات خود را برای سیستم‌عامل‌های مختلف روانه بازار کرده‌اند. استفاده از موبایل بانک‌ها در صرفه‌جویی وقت و دسترسی خانواده‌ها به منبع پولی نقش مفیدی ایفا می‌کنند. زمان رسیدن به بانک‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز دیگر به نفع افراد ذخیره می‌شود و با فشار دادن چند دکمه در هر مکانی قبوض پرداخت می‌شوند، وجوه منتقل می‌شوند و کلیه تراکنش‌های مالی که از حساب‌های مربوط به بانک صورت گرفته در یک گزارش کامل با تمام جزئیات در اختیار افراد خانواده قرار می‌گیرند.

آخر هفته