سلبریتی بازی در خاورمیانه

اول از جدال دو غول مبارزه بدانید تا به سراغ حواشی مهم‌تر از اصل برویم. نبردی که بامداد یکشنبه در سالن Undercard Arena ریاض برگزار شد، مبارزه‌ای بود میان فیوری به عنوان اسطوره بوکس حرفه‌ای جهان در سنگین وزن و انگانو که پس از خداحافظی از دنیای مبارزه ترکیبی UFC تصمیم گرفت تا در رینگ بوکس رقابت کند. درحالی که به نظر می‌رسید بوکسور انگلیسی با تکیه بر تجربه و ۳۴ مبارزه بدون شکستش در رینگ بتواند به راحتی حریف تازه بوکسور شده کامرونی خود را زمین‌گیر کند، این جدال برایش به سختی پیش رفت و حتی در راند سوم ناک‌داون شد.

اما در نهایت و بعد از ۱۰ راند مبارزه نزدیک و جذاب، با دو رای موافق و یک رای مخالف داوران، رکورد شکست‌ناپذیری خود را به ۳۵ مسابقه ‌رساند و اکنون آماده بوکس بعدی می‌شود. نکته مهم اینجاست که ۲۰ هزار نفر حاضر در سالن و البته میلیون‌ها بیننده تلویزیونی حسابی لذت بردند. هم از خود مسابقه و هم از اتفاقات جانبی آن. «موسم الریاض» نام پروژه‌ای است که سعودی‌ها برای حضور سلبریتی‌ها در کشورشان در قالب یک جشنواره بزرگ کلید زده‌اند. فقط به این اسامی که یکشنبه در سالن بودند دقت کنید؛ رونالدو نازاریو، ریو فردیناند، لوئیس فیگو، سادیو مانه، کریستیانو رونالدو، کانیه وست، امینم، آندرتیکر، لیل بیبی، مایک تایسون، ایواندر هالیفیلد، مانی پاکیائو و کانر مک گرگور. تصور کنید که برای حضور تنها یکی از این چهره‌های سرشناس در حوزه‌های فوتبال، موسیقی، بوکس، یو‌اف‌سی و‌... چه مقدار باید هزینه شده باشد؟ سعودی‌ها اما در یک شب همه آنها را در یک قاب جمع کردند و بازهم از این کارها می‌کنند.

15 copy

تنها ارزش فیوری که روی رینگ رفت، در دنیای بوکس 65 میلیون یورو تخمین زده می‌شود که بازهم قرار است در ریاض مبارزه کند. شاید فکر کنید که توجیه عربستانی‌ها از این همه بریز و بپاش چیست، اما توجه‌تان را به قیمت بلیت‌های مبارزه اخیر جلب می‌کنیم. قیمت پایه از 227 دلار آغاز شد‌ و به 2657 دلار نیز می‌رسید، اما اگر شما قصد داشتید در جایگاه VIP کنار سلبریتی‌ها و درست نزدیک به رینگ بنشینید، بنا بر ادعای AS باید چیزی بالغ بر 38 هزار دلار پرداخت می‌کردید! اما منفعت اصلی سعودی‌ها نه از لحاظ مالی که از بعد تبلیغاتی است. وقتی امینم که اسطوره سبک موسیقی رپ محسوب می‌شود و در صفحه اینستاگرامش هیچ کسی را دنبال نمی‌کند عکسی با هشتگ عربستان بارگذاری می‌کند، یعنی توجه کل دنیا به این شبیه جزیره جلب شده است. خرج‌های نجومی در فوتبال باعث شد تا جهانی شدن به سعودی‌ها مزه کند و آنها بهترین روش برای پروپاگاندای تبلیغاتی‌شان را شناسایی کردند. راهی که بدون قضاوت درباره عاقبتش، حداقل فعلا جذاب به نظر می‌رسد.