استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای

کیسینجر از اینکه -با توجه به هویت یهودی‌اش- چگونه مورد استقبال قرار خواهد گرفت، نگران بود. در آن سال‌ها، یهودیان در عربستان غریبه بودند. همیشه این‌طور نبوده است. در قرن هفتم، یهودیان در شبه‌جزیره عربستان به‌عنوان تاجر، صنعتگر و کشاورز حضور داشتند. «اهل کتاب» در تعریف اسلام در جامعه‌ اسلامی (امت) گنجانده شد. در کنار مسیحیان و زرتشتیان، با یهودیان به‌عنوان «اهل ذمه» یا مردمانی محافظت‌شده رفتار می‌شد؛ زیرا آنها نیز به‌عنوان دریافت‌کنندگان وحی خداوند در نظر گرفته می‌شدند.آن یهودیانی که در درگیری بعدی کشته نشدند، از حجاز تبعید شدند. برخی از یهودیان تا قرن دوازدهم در شمال عربستان ماندند و پس‌ از آن، آنها نیز ناپدید شدند. به مدت هشت قرن، قبایل عربستان هیچ ارتباطی با یهودیان نداشتند، برخلاف اعراب جهان‌دیده در مصر، سوریه و عراق که جوامع یهودی تا قرن بیستم به‌خوبی رشد کردند.

شاعران و نویسندگان یهودی از عربستان ردپایی جزئی در فرهنگ عرب به‌جا گذاشتند. به‌عنوان‌مثال، تا به امروز، اشعار «سموئل بن عدیه» در دبیرستان‌های عربستان تدریس می‌شود؛ یهودیان همچنین در داستان‌های عامیانه هزار و یک شب ظاهر می‌شوند. اما عدم تماس روزمره با یهودیان، زمینه‌ مساعدی را برای یهودی‌ستیزی ایجاد کرد که در عربستان، به‌ویژه پس از اسرائیل، جوانه زد و رشد کرد.هنگام شام، هنگامی‌که آنها پشت میزها نشسته بودند و با غذاهای بادیه‌ای مانند بره، برنج، مرغ و ماست سبیل خود را چرب می‌کردند، ملک فیصل سراغ بحث درباره یکی از موضوعات موردعلاقه‌اش رفت: توطئه‌ کمونیستی- یهودی برای حکومت بر جهان که به گفته‌ی او، در حال به دست گرفتن دولت در آمریکا بود.

در سپتامبر۱۹۹۸، زمانی که ولیعهد عبدالله، برادر ناتنیِ کوچک‌تر فیصل، با پرزیدنت کلینتون نسخه‌ مدرن‌تری از این وسواس خاص سعودی‌ها نسبت به تئوری‌های توطئه‌ یهودیان را پذیرفت، شاهد تبادل‌نظر مشابهی بودم. در جریان ناهار در اتاق ناهارخوری خانوادگی کاخ سفید، ولیعهد به آن‌طرف میز خم شد و صدایش را پایین آورد و به کلینتون گفت که «اطلاعاتی» دارد مبنی بر اینکه مونیکا لوینسکی یهودی است و بخشی از توطئه‌ موساد برای سرنگون کردن رئیس‌جمهور به‌دلیل تلاش‌های او برای کمک به فلسطینی‌هاست. او در مقابل دستیاران عمدتا یهودی کلینتون به وی اطلاع داد که هنگام ملاقات با سناتورهایی که در آن زمان در حال بررسی استیضاح کلینتون بودند، قصد دارد این اطلاعات را در «هیل» به اشتراک بگذارد.