نقطه اتصال «تجاری» باشگاه و هوادارانش

مدیر این پروژه درخصوص شکل این همکاری می‌گوید: «اساسا با کمی تامل می‌توان دید که در حوزه ورزش کشورمان عملا هیچ سرویس مناسبی به غیر از سرویس‌های معدودی که اپراتورها در اختیار هواداران گذاشتند به جامعه ورزش و جامعه فوتبال ارائه نشده است. با مطالعات بیشتر متوجه شدیم در دنیا موضوع فراتر از این سرویس‌های موجود رفته و بحث ارائه سرویس‌های تعاملی بین باشگاه و هواداران به شدت توسعه یافته است. مفهوم بازاریابی ورزشی در آنجا قوی و موثر عمل می‌کند و تمام هواداران باشگاه‌های مطرح در سراسر دنیا امکان دریافت خدمت از طریق درگاه‌های ارتباطی خود با باشگاه را در اختیار دارند. چیزی که در ایران اتفاق افتاده بود در حد جمع کردن کمک‌های مردمی بود که البته در مقاطعی کمک شایانی به تیم‌ها به لحاظ مالی کرده است. اما این ارتباط یکسویه بود و باشگاه عملا هیچ سرویس و خدمتی را به هوادار خودش ارائه نمی‌کرد. لذا جای خالی یک ارائه‌دهنده خدمات هواداری با رویکرد درآمدزایی با ثبات و پایدار برای باشگاه حس می‌شد.»

اما این شرکت قرار است چه کاری انجام دهد و اساسا مفهوم کارگزار با اسپانسر چه تفاوت‌هایی دارد؟ وی این‌گونه توضیح می‌دهد:«وقتی شرکتی که سهام آن در بورس عرضه می‌شود وارد فضای بازاریابی ورزشی می‌شود و پتانسیل فنی و تجاری لازم را در اختیار دارد، می‌توان به شفافیت عملکرد و نوآوری در ارائه خدمت توسط آن امید داشت. به اعتقاد من باشگاه پرسپولیس هوشمندی زیادی در برنامه‌ریزی آینده خود به کار گرفته است و اعتبار این همکاری را می‌توان به هوشمندی این عزیزان داد. آنها به این نتیجه رسیدند که هوادار قرار نیست صرفا کمک‌دهنده باشد و در ازای آن سرویسی دریافت نکند لذا تصمیم گرفتند این فضا را تعاملی کنند. ما قصد داریم با برنامه‌ریزی تجاری، درآمدی پایدار برای باشگاه ایجاد کنیم، درآمدی که به شکل روزانه برای باشگاه قابل دسترس باشد تا با استفاده از آن نه تنها هزینه‌های جاری خود را پوشش دهد بلکه در میان‌مدت و بلندمدت بتواند وابستگی خود را به منابع مالی دولت کاهش دهد و حتی در قالب یک بنگاه اقتصادی پویا وارد فضاهای سرمایه‌گذاری و توسعه شود. »

این شرکت هدف خود را قرار گرفتن در نقطه اتصال باشگاه و هوادارانش در حوزه کار اقتصادی عنوان می‌کند: «در بحث اسپانسر بودن و کارگزار بودن حکایت ما حکایت گذار از سنت به مدرنیته است. ما قرار نیست در حال حاضر از فضای روی پیراهن یا ... برای تبلیغات خدمات خود استفاده کنیم بلکه قرار است به‌عنوان یک کارگزار در کنار باشگاه قرار بگیریم و حداکثر امکانات را چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه به لحاظ سخت‌افزاری برای توسعه هدفمان به کار بگیریم و ساختاری را ایجاد کنیم که ارائه‌کنندگان کالا و خدمت بتوانند از آن برای دسترسی به هواداران استفاده کنند و خدمات شایسته‌ای را به هواداران باشگاه پرسپولیس ارائه دهند.» ملموس‌ترین برنامه آنها برای پرسپولیس در حوزه آنلاین راه‌اندازی اپلیکیشن باشگاه است. اپلیکیشنی که می‌تواند میلیون‌ها نصب بگیرد و فعالیت‌هایی مثل خرید بلیت بازی وخرید شارژ روی آن صورت گیرد. البته که باید ویژگی‌های مطمئنی مثل یک درگاه پرداخت امن و... روی آن قرار گیرد که مدیران این شرکت مدعی هستند کار هر کسی نیست و نیاز به یک پشتوانه قوی فنی دارد.

مدیر پروژه همکاری با پرسپولیس ادامه می‌دهد: «شما نمی‌توانید سرویسی را بیاورید و عرضه کنید که توانایی انجام آن را در ابعاد بزرگ نداشته باشید. اینجا قرار است ۵ تا ۱۰ میلیون نفر از خدمات اپلیکیشن شما استفاده کنند. وقتی چنین جامعه‌ای اپلیکیشن باشگاه محبوب خود را نصب می‌کنند به‌طور روزمره به آن سر می‌زنند و پیگیر اخبار و رویدادها خواهند بود و از خدمات گسترده اپلیکیشن استفاده می‌کنند، پس برای این هدف ما نیازمند زیرساخت فنی بسیار عظیمی هستیم که این کار با پشتوانه سال‌ها تجربه دور از ذهن نیست.

در این طرح هوادار این بار قرار است به جای اینکه فقط کمک‌دهنده باشد، سرویس هم دریافت کند. ما قرار است سبد یک خانواده پرسپولیسی را به لحاظ هزینه کوچک‌تر و به لحاظ کالا و خدمات بزرگ‌تر کنیم. بنابراین غیر از اینکه در بستر دیجیتال تمام بسترهای موجود باشگاه را متمرکز می‌کنیم، این فضا را در اختیار بحث تجاری نیز قرار می‌دهیم و می‌توانیم هر نوع سرویسی که مدنظر است در این فضا ارائه دهیم. نمی‌خواهم وارد سرویس‌ها و جزئیات آن شوم چون باید رونمایی شود تا مردم ببینند و استفاده کنند، اما هرچه به ذهنتان خطور کند در آن هست.» اپلیکیشن پرسپولیس دارای چه ویژگی‌هایی خواهد بود که هواداران این باشگاه را مجاب کند آن را نصب کنند؟ «ما در فاز اول پروژه خدماتی مشابه خدمات باشگاه‌های مطرح دنیا ارائه می‌دهیم. چیزی که روابط عمومی باشگاه پرسپولیس دنبال می‌کند ارائه اخبار تازه و دست اول از رویدادهای تیم است که از طریق ساختار جدید صرفا روی اپلیکیشن باشگاه در اختیار قرار می‌گیرد و همچنین اطلاعات دقیقی از بازیکنان و تاریخچه مستند باشگاه.

همچنین خدمات دیگر هواداری اعم از فروشگاه آنلاین برای تهیه اقلام رسمی باشگاه و بخش بلیت فروشی در آن پیش‌بینی شده است که رفته رفته توسعه می‌یابد و امکانات بیشتری را عرضه می‌کند. همچنین در نسخه اول امکان خرید شارژ و بسته اینترنت و پرداخت قبوض نیز فراهم شده است که عواید آن در اختیار باشگاه خواهد بود. اما در فازهای بعدی ما توسعه خدمات را در همه سطوح دنبال می‌کنیم و برای بهبود آن به‌صورت روزمره تلاش خواهیم کرد تا در نهایت منجر به استقلال مالی باشگاه شود و منافع آن در جهت بهبود عملکرد فنی و فرهنگی و ورزشی قرار بگیرد.»

اما فضای بی‌ثبات باشگاه‌ها بارها باعث شده طرح‌هایی از این دست عقیم بمانند. بنگاه‌های اقتصادی برای ارائه خدماتشان نیازمند فضایی با ثبات هستند و الا در وجود ظرفیت تجاری بالقوه در جامعه هواداری باشگاه‌های محبوب که شکی نیست. فضای کار با باشگاه‌های ورزشی باید به سمت اعتمادسازی و ارائه خدمت پیش برود تا کم‌کم علاقه‌مندی برای استفاده بیشتر از این فضا ایجاد شود. اما باشگاه پرسپولیس با پروسه واگذاری به بخش خصوصی هم رو به روست. آیا این اتفاق درصورت عملی شدن به اهداف پروژه کارگزار لطمه نمی‌زند؟ سالاریان  مدیر این پروژه می‌گوید: «این امر از اختیار ما خارج است اما من فکر می‌کنم چه شما بنگاه اقتصادی خصوصی و چه دولتی باشید نهایتا باید بحث اقتصاد و تجارت را دنبال کنید. واقعیت این است که ما زیرساخت را فراهم می‌کنیم تا سایر دوستان به این حوزه وارد شوند. مدیران قطعا از روش همکاری با ما استقبال می‌کنند.»

سیدزاده مدیر دیگر این پروژه هم معتقد است بخش خصوصی به این همکاری تن خواهد داد:«واقعیت این است که بخش خصوصی یا باید مثل ما عمل کند یا اینکه از خدمات ما بهره ببرد چون ما داریم یک سری خدمت تعریف می‌کنیم تا  برایشان درآمدزایی ایجاد شود. نمونه آن برخی باشگاه‌های دیگر است که مالکان آنها، در سایر حوزه‌ها به غیر از فوتبال متخصص هستند، اما نمی‌توانند از پتانسیل هواداران بهره ببرند. به همین خاطر یک شرکت آی‌تی با تجربه اقتصادی باید این مسوولیت را داشته باشد. مهم این است که درک تجاری وجود داشته باشد و الا شرایط همکاری با هر باشگاه پر طرفداری از سوی شرکت‌های تجاری و فنی توانمند وجود دارد. فارغ از اینکه این فضا، فضای گذار باشد یا ثبات، ما کاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم که ارتباطی با جنس مدیریت دولتی یا خصوصی ندارد. این صرفا نوعی خدمت است که فضای قابل اعتنایی را در کسب و کار ایجاد می‌کند. البته ما مبدع و مخترع این کار نیستیم بلکه تجربه آن در جهان وجود دارد، پس می‌توان انتظار داشت که شرایط طوری پیش برود که بتوان خدمات را گسترده کرد تا هواداران برنده اصلی آن باشند.»