بازار سهام

روز پرشتاب بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه با رشد چشمگیری همراه بود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای طی معاملات روز گذشته با رشد ۶۶/ ۴ درصدی همراه بود. بر این اساس شاخص کل با صعود بیش از ۸۵‌هزار واحدی توانست پس از گذشت نزدیک به ۲۱ ماه بار دیگر ابر‌کانال ۹/ ۱ میلیون واحد را تجربه کند. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران کار خود را در سطح یک میلیون و ۹۰۵‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که معیار بهتری از وضعیت بازار است با رشد ۸۴/ ۳ درصدی همراه بود. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت سهامداران خرد بورس در این روز رقمی معادل ۹۳۰ میلیارد تومان از جانب حقوقی به حقیقی (ورود پول حقیقی) به ثبت رسید. گفتنی است که در این روزهای پایانی سال نماگر اصلی تالار مانند سال‌های گذشته سبزپوش خواهد بود.

15-01

 

بازار سکه

محدوده حساس سکه

بازار طلا و سکه طی داد و ستدهای روز شنبه در پی رشد نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین افزایش بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، با رشد قوی‌‌‌تری همراه بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی در این روز با افزایش بیش از یک‌درصد در نزدیکی مرز روانی 30 میلیون تومان در قیمت 29 میلیون و 80‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار انتظار می‌رود که با وجود قیمت‌های بالای طلا و سکه و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1401، تقاضای خرید برای مسکوکات چندان رونقی نداشته باشد. اما پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از آن است که در سال آینده با توجه به افزایش روز‌افزون انتظارات تورمی و مسائل پیرامون اقتصاد ایران نرخ دلار بار دیگر برای مقاطعی با رشدهای چشمگیری روبه‌رو شود و به تبع آن نیز بهای این فلز زرد گرانبهای داخلی با رشد همراه شود.

15-02

 

بازار طلای جهانی

احتمال رشد بیشتر طلا

قیمت طلا در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار بیش از دو‌درصد افزایش یافت زیرا موجی از بحران‌های بانکی بازارهای جهانی را تکان داد و این فلز گرانبها در مسیر بزرگ‌ترین رشد هفتگی خود در سه سال گذشته قرار گرفت. به طوری که هر اونس طلا با ایستادن در سطح 1989 دلار توانست عملکرد مثبت 53/ 6درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. به این ترتیب برخی از تحلیلگران بازار طلا بر این باور هستند که طلا با توجه به ترس از انتشار اخبار بد بانکی بیشتر در آخر هفته افزایش یافته است و امیدوار است که فدرال‌‌‌رزرو افزایش نرخ بهره را در هفته آینده متوقف کند. همچنین اذعان دارند بازگشت نگرانی بانک‌ها باعث افزایش شدید قیمت طلا می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا به ریسک‌‌‌های کلان کوتاه‌‌‌مدت نگاه می‌کنند و به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها برای قیمت طلا سطوح بالا را نشانه گرفته باشد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

تداوم تورم در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن  که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز شنبه تماما با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با افت 24/ 2‌درصد معادل بیش از دو‌هزار و 200 تومان کاهش کانال 100‌هزار تومان را از دست داد. به این ترتیب تسه یادشده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 99‌هزار و 373 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، بازار مسکن مدت‌هاست که از کار افتاده و نشانه‌‌‌ای از اقدام موثر سیاستگذار برای خروج مسکن از بن‌بست وجود ندارد. این در حالی است که دنباله‌دار شدن رکود مسکن در ۱۴۰۲ می‌تواند دست کم چند پیامد چه در حوزه اقتصاد خانوار و چه در حوزه اقتصاد مسکن داشته باشد. به این ترتیب نمی‌توان انتظار معجزه‌‌‌ای از افت قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار مسکن را در سال آتی نیز داشت.

15-04

 

بازار نفت

محرک نزولی قیمت نفت

هر دو شاخص نفت خام در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۱ رسیدند و تمام روزهای هفته را با افت همراه بودند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با ایستادن در قیمت 72 دلار و 97 سنت عملکرد هفتگی منفی 85/ 11 درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 66 دلار و 74 سنت نیز عملکرد هفتگی بسیار ضعیفی معادل 96/ 12‌درصد را به ثمر رساند. به عقیده برخی از تحلیلگران این بازار محرک اصلی در پس افت قیمت‌ها، نگرانی گسترده برای اقتصاد جهانی و احساس ریسک در بازار است. در همین حال، آمار و ارقام نشان داد که فعالیت اقتصادی چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ پس از پایان اقدامات سختگیرانه مهار ویروس همه‌گیر کرونا افزایش یافته است. بنابراین می‌توان گفت که با افزایش مجدد محدودیت‌های کرونایی در چین تقاضا بار دیگر ضعیف شود و قیمت‌های نفت را بر مدار نزول نگه دارد.

15-05