بازار سهام

امید احتمالی بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات هفته سوم بهمن ماه، با افت و خیزهای زیادی در روند شاخص کل، ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) و همچنین خروج پول حقیقی‌‌‌های بازار سهام همراه بود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با عملکرد هفتگی مثبت 05/ 0 درصد، پس از دو هفته متوالی که با افت شدید همراه بود، داد‌و‌ستدهای خود را به پایان رساند. علاوه بر این دو متغیر ارزش معاملات خرد بورس و خالص تغییر مالکیت سهامداران طی روزهای گذشته نیز حکایت از باقی ماندن تمایلات نزولی در بازار داشت. به این ترتیب برخی از کارشناسان بورس تهران بر این باور هستند که با توجه به عقب‌نشینی شاخص هموزن که نشان از افت سطح قیمت کلیت بازار دارد، بازار سهام هفته پیش رو را نیز ملایم اما نسبتا نزولی سپری کند. با این حال برخی با نزدیک شدن به پایان سال امید نسبت به رشد قوی شاخص کل را دارند.

بازار سکه

صعود پلکانی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه طی روزها و هفته‌‌‌های اخیر با توجه به تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین بهای طلا در بازارهای جهانی دستخوش تغییرات بود. به طوری که با افت و خیز مداوم نرخ دلار و بهای طلای جهانی، معاملات قیمت سکه امامی نزدیک به 10 روز متوالی است که در کانال 24 میلیون تومان انجام می‌شود. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک یاد شده در آخرین روز معاملاتی در قیمت 24 میلیون و 640‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فلز زرد گرانبهای داخلی بعد از یک هفته رشد، عملکرد منفی 65/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. عده‌‌‌ای از تحلیلگران فنی معتقدند که سکه در روزهای نزدیک به پایان سال ممکن است با افزایش تقاضا همراه شود. اما به دلیل بالا بودن قیمت و کاهش توان خرید متقاضیان، این احتمال وجود دارد که خرید سکه در این ایام به نسبت سال‌های گذشته با افت چشمگیری همراه باشد.

بازار طلای جهانی

روند ملایم قیمت طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی هفته گذشته را پر نوسان پشت سر گذاشت. به طوری که در روزهای ابتدایی هفته طلا با قرار گرفتن بر مدار صعود و رسیدن به سطوح نزدیک به 1880 دلار در هر اونس، روزهای پایانی هفته از سودهای خود کاست. بر این اساس فلز گرانبها با قرار گرفتن در قیمت 1865 دلار توانست پس از تجربه یک هفته ماقبل کاهش شدید، هفته گذشته را با بازدهی نه چندان دلگرم‌کننده 05/ 0 درصدی سپری کند. گفته می‌شود که عدم‌اطمینان مداوم در بازارهای مالی جهانی از قیمت طلا در سال 2023 حمایت می‌کند. اما در این میان برخی سرمایه‌گذاران انتظار دارند فدرال رزرو در نشست ماه مارس خود نرخ بهره را تا 25/ 0واحد درصد دیگر افزایش دهد. برخی از مقامات فدرال رزرو گفته‌اند که در سال‌جاری شاهد افزایش بیشتر نرخ بهره هستند و نرخ بهره ممکن است برای مدت طولانی‌تری بالاتر بماند و فشار فروش را در بازار طلا افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

سناریوی پیرامون مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، با ایستادن در قیمت 125‌هزار و 115 تومان نتوانست از خود عملکرد هفتگی مثبتی به جای بگذارد. به این ترتیب هر برگ از این اوراق یاد شده هفته اخیر را با ثبت عملکرد منفی 53/ 0‌درصد به پایان رساند. برخی تحلیلگران عمده رشد قیمت مسکن را از ناحیه افزایش هزینه‌‌‌های ساخت‌وساز می‌‌‌دانند اما برخی دیگر معتقدند رکوردزنی معاملات در این مقطع نشان از خیز جدی تقاضا در بازار مسکن تهران دارد که در ادامه موجب خیز جدی تورم مسکن در ابتدای زمستان شده است. به طور کلی برای افزایش قیمت مسکن دو سناریو مطرح می‌شود؛ سناریوی اول این است که جهش در قیمت مسکن به دلیل افزایش هزینه‌‌‌ها و از سمت تولید بوده باشد. سناریوی دوم و محتمل‌‌‌تر، افزایش تقاضا در بازار مسکن است.

بازار نفت

عملکرد مثبت نفت

5

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با قرار گرفتن در سطح 86 دلار و 39 سنت توانست عملکرد مثبت هفتگی 07/ 8درصدی را به ثبت برساند. نفت WTI نیز در قیمت 79 دلار و 72 سنت توانست بازدهی 63/ 8درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با افزایش کمتر تهاجمی نرخ‌های آمریکا، بازار امیدوار است که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بتواند از رکود شدید اقتصادی یا حتی رکودی که به تقاضای نفت ضربه می‌زند، اجتناب کند. در همین حال، انتظار می‌رود پایان محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا توسط چین از تقاضا برای سوخت حمایت کند. علاوه بر این تصمیم اوپک‌پلاس در هفته گذشته در خصوص عرضه مبنی بر حفظ تولید با توجه به محدودیت‌هاست. داده‌‌‌های هفتگی از موسسه نفت آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۳ فوریه حدود 2/ 2 میلیون بشکه کاهش یافته است که می‌تواند روی عرضه و قیمت نفت برای کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد.