بازار سهام

پل رشد بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه را با رشد همراه بود. به طوری که شاخص کل دومین رشد بیش از 2درصدی خود را در آذر ماه سال‌جاری به ثبت رساند. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای طی معاملات روز اخیر 06/ 2‌درصد افزایش داشت و پس از گذشت بیش از 5 ماه به ابر کانال 5/ 1‌میلیون واحد بازگشت. به این ترتیب نماگر یاد شده کار خود را در سطح یک‌میلیون و 500‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت از جانب حقوقی به حقیقی از دیگر نکات بازار روز گذشته بود. به عبارتی ورود پولی معادل 145‌میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران خرد به ثبت رسید. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز اخیر به بالای3‌هزار و 700‌میلیارد تومان بود. حال با توجه به تصمیمات اخیر برای افزایش نرخ بهره بانکی این احتمال وجود دارد که بورس تهران دستخوش نوساناتی بعضا قوی شود.

بازار سکه

کاهش سرعت رشد سکه

2

معاملات بازار طلا وسکه روز یکشنبه تا حدودی نسبت به روزهای اخیر از آرامش نسبی برخوردار بود. به طوری که این آرامش در سرعت تغییرات قیمت سکه امامی نیز قابل لمس بود. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته با وجود تمایلات صعودی که برگرفته از انتظارات تورمی و روند افزایشی نرخ دلار در بازار آزاد است، رشد محدودتری نسبت به روزهای اخیر داشت. به این ترتیب مسکوک یاد شده در قیمت 18‌میلیون و 850‌هزار تومان دادوستد شد. کارشناسان بازار طلا بر این باور هستند که در صورت اجرایی شدن سیاست نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایران و افزایش تزریق ارز به بازار، احتمال ایست قیمت‌ها در بازارها بالاخص سکه برای کوتاه و حتی میان‌مدت تقویت می‌شود. از این رو تحلیلگران تکنیکال در کنار این موضوع محدوده فعلی قیمت سکه را به عنوان سطح مقاومت روانی بیان می‌کنند که احتمال سکته موقت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

بازار طلای جهانی

گره کور طلا و شاخص دلار

3

قیمت طلا در بازار جهانی هفته گذشته را با تمایلات نسبتا صعودی پشت سر گذاشت. زیرا انتظارات فدرال رزرو که ممکن است سرعت افزایش نرخ بهره در دسامبر را کاهش دهد به تقویت این فلز گرانبها انجامید و شاخص دلار را تحت فشار قرار داده است. به این ترتیب با وجود اینکه بهای هر اونس طلای جهانی به قیمت 1793 دلار رسید اما عملکرد منفی 24/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. از نگاه کارشناسان این حوزه بازار جهانی طلا همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. به دنبال آن بود که هفته را در ۱۸۰۰ دلار در هر اونس به پایان برساند؛ زیرا ترس از رکود همچنان در حال افزایش و داده‌‌‌های اولیه حاکی از انقباض بیشتر در بخش‌‌‌های تولید و خدمات است. بر این اساس طلا هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشته است، اما اکنون همه چیز به تغییرات شاخص دلار گره خورده است.

بازار اوراق مسکن

هدایت دلاری مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز یکشنبه را پرنوسان سپری کردند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 بررسی می‌شود روز شنبه با 51/ 2‌درصد کاهش معادل بیش از 3‌هزار تومان داد و ستدهای خود را در محدوده قیمت پایانی 117‌هزار تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که از جمله بازارهایی که بیشترین تاثیر را از نرخ تورم پذیرفته‌‌‌اند، بازارهای ارز و مسکن بوده‌‌‌اند. از این رو قیمت مسکن در اقتصاد ایران تحت‌‌‌تاثیر عوامل مختلفی است با این حال آمارها نشان می‌دهد درطول سال‌های گذشته قیمت مسکن متناسب با رشد دلار که خود متاثر از نرخ تورم است، افزایش یافته است. به این معنا که در دوره‌‌‌هایی که نرخ تورم افزایش یافته و این موضوع اثر خود را بر قیمت دلار نمایان کرده است، قیمت مسکن نیز با رشد مواجه شده است.

بازار نفت

نفت زیر منگنه

5

قیمت‌‌‌ نفت طی معاملات هفته گذشته پرنوسان بود. زیرا ریسک‌های رکود جهانی پس از آنکه موجی از بانک‌های مرکزی اروپا و فدرال رزرو یک دور قوی دیگر ازسیاست‌های انقباضی را ارائه کردند، به دلیل ریسک‌گریزی موجب افت‌وخیز قیمت‌ها شد. بر این اساس نفت خام برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت به ترتیب با ثبت عملکرد مثبت هفتگی 86/ 3درصد و 6/ 4درصد هفته را به پایان رساندند. کارشناسان اذعان دارند که قیمت نفت تحت فشار است. زیرا تصمیمات فدرال رزرو برای سیاست پولی آن باعث نگرانی‌های مجدد در مورد رشد اقتصادی، افزایش شاخص دلار و کاهش قیمت کالاها شده است.  از این‌رو نهایتا  دلار قوی‌‌‌تر، نفت را برای متقاضیانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌‌‌تر می‌کند. با این حال معامله‌‌‌گران همچنان نگران چشم‌‌‌انداز تقاضای سوخت در سال جدید به دلیل تقویت شاخص دلار و افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی جهانی هستند.