بازار سهام

سطح حمایتی سخت بورس

5

بازار سهام داد و ستدهای روز یکشنبه را با افزایش عرضه آغاز کرد. به طوری که نماگر اصلی بورس در همان ساعات ابتدایی کاهشی شد. اما در ادامه روز با بهبود تقاضای نسبی در برخی گروه‌‌‌ها از افت شاخص کل کاسته شد و به مدار مثبت بازگشت. در این میان با بلاتکلیف ماندن مذاکرات هسته‌‌‌ای گروه‌‌‌های برجامی همچون بانک و خودرو و همچنین سرخ پوشی فلزات اساسی و پالایشی‌‌‌ها تحت‌تاثیر افت‌‌‌ قیمت‌های جهانی، روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را در بازار داشتند. بر این اساس شاخص کل با رشد 09/ 0‌درصدی سطح 5/ 1میلیون واحدی خود را حفظ کرد و در محدوده‌‌ یک‌میلیون و 502‌هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز دیروز دومین رقم اندک سال‌جاری را با ثبت عدد 2097‌میلیارد تومان به دست آورد.

بازار سکه

همبستگی بالای سکه به دلار

6

با توجه به ناکام ماندن مذاکرات هسته‌‌‌ای و اظهارنظرهای ناامیدانه مقام اروپایی و آمریکایی، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه مجددا افزایش یافت. اما پس از چند روز رشد، بهای سکه امامی روز یکشنبه تغییرات کاهشی را شاهد بود و با افت نزدیک به 350‌هزار تومان به قیمت 15‌میلیون و 360‌هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این لازم به ذکر است که فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی همچنان در محدوده 5/ 1میلیون تومان قرار دارد و ریسک سرمایه‌گذاری برای سکه یاد شده نیز بالاست. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه بهای سکه چشم به روند نرخ دلار آزاد دوخته است، انتظار می‌رود تا زمانی که این اسکناس آمریکایی افت قابل‌توجهی را تجربه نکند، سکه طلا نیز نوسانات کاهشی محدودی را شاهد باشد.

بازار طلای جهانی

سطح حمایتی 1800 دلاری طلا

7

بازار طلا هم اکنون سه هفته متوالی نزولی را پشت سر گذاشته است. به طوری که این فلز گرانبها عملکرد منفی 85/ 0 ‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند و کار خود را در قیمت 1811 دلار و 43 سنت در هر اونس به پایان رساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که قیمت طلا هفته گذشته افت و خیزهای زیادی را شاهد بود، اما توانست سطح 1800 دلار را حفظ کند و در بالای این سطح مورد معامله قرار گیرد. برخی از تحلیلگران این بازار بر این باور هستند که با توجه به اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه بر اقتصاد جهانی برای کنترل تورم توسط بانک‌های مرکزی بزرگ در جهان و به خصوص فدرال رزرو، قدرت شاخص دلار افزایش یافته و انتظار می‌رود بازار سهام دچار نوسان شود و روند طلای جهانی را در فاز خنثی قرار دهد.

بازار اوراق مسکن

عوامل اصلی رشد قیمت مسکن

8

در بازار فرابورس روز یکشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن تغییرات صعودی ملایمی را شاهد بودند. به طوری که تعداد معدودی از این تسه‌‌‌ها سرخ پوش شدند. با این حال اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 روز گذشته با 34/ 0‌درصد کاهش معادل 464 تومان افت را تجربه کرد. بر این اساس تسه 9912 دیروز کار خود را در قیمت پایانی 137‌هزار و 623 تومان خاتمه داد. با توجه به شرایط حاکم بر بازار مسکن برخی کارشناسان معتقدند که دو عامل اصلی مسکن را به سمت بحران هدایت می‌کند. به عبارتی طی چند سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت هر متر زمین، خرید و فروش مسکن در ایران به تدریج در رکود معاملاتی قرار گرفت. علاوه بر این نیز از طرفی تورم افسار گسیخته روی افزایش قیمت واحدهای مسکونی و حتی اجاره‌بها تاثیر بسزایی داشته است.

بازار نفت

تلاطم قیمت در بازار نفت

9

قیمت‌‌‌ شاخص‌‌‌های نفتی طی معاملات هفته گذشته به‌رغم پیش‌بینی‌‌‌های منتشر شده که نشان می‌‌‌داد فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده در ماه گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافته بود، افت و خیزهایی را شاهد بود. این امر بیانگر این موضوع است که اقتصاد با تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو در مسیر رکود قرار دارد. با این حال حتی در شرایطی که بازار سهام کاهشی بود و رشد شاخص دلار، نفت را برای دارندگان ارز غیر‌دلاری گران کرد باعث افزایش تمایلات صعودی در بازار نفت شد. علاوه بر این میزان عرضه محدود نفت خام و سوخت، از بازار نفت حمایت کرد. اما با این حال تنها نفت WTI توانست عملکرد مثبت 75/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. در این میان نفت خام برنت هفته اخیر را با عملکرد منفی 34/ 1 ‌درصدی به پایان رساند.