بازار سهام

15-01 copy

ریزش 6درصدی بورس در یک هفته

آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز با افت شاخص کل بورس تهران به پایان رسید و این نماگرتا محدوده یک میلیون و ۴۱۳ واحد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب پس از ثبت چهار هفته پیاپی صعودی، شاهد نزول ۲/  ۶ درصدی شاخص کل بازار سهام در هفته گذشته بودیم. در این روز ضمن کاسته شدن از فشار فروش‌ها، شاهد افزایش محسوس متقاضیان خرید سهام بودیم. به‌طوری که با وجود سرخ‌پوشی شاخص کل اما ارزش صف‌های خرید از فروش بیشتر بود. روز چهارشنبه ۶۹ نماد بورسی صف خرید به ارزش ۹۵۰ میلیارد تومان داشتند و ۸۷ نماد صف فروش به ارزش ۷۸۶ میلیارد تومان تشکیل دادند. شاخص هموزن نیز هفته گذشته هر روز درصدی از ارتفاع خود از دست داد و در نهایت با افت بیش از 4 هزار واحدی در روز چهارشنبه ریزش هفتگی خود را به یک درصد رساند. 

 

بازار سکه

15-03 copy

مسیر متفاوت سکه از طلای جهانی

قیمت طلا و سکه، برخلاف رشد بهای طلای جهانی نوسان اندک را تجربه کرد و کاهش یافت که بر این اساس قیمت سکه تمام طرح جدید به 11 میلیون و 950هزار تومان رسید. بهای اونس طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر پیشرفت مذاکرات پیرامون بسته کمک مالی و ضعیف شدن ارزش دلار در بالاترین قیمت یک هفته اخیر ایستاد. قیمت سکه برخلاف رشد بازار جهانی، آغاز هفته با کانال 12 میلیون تومانی آغاز کرد اما توان باقی ماندن در این جایگاه را نداشت و عقب‌نشینی کرد؛ در مجموع معاملات هفته گذشته سکه 4/ 4 درصد از ارزش خود را از دست داد. روز پنج‌شنبه قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است که گویای کاهش 100 هزار تومانی در هر قطعه از این فلز گرانبها است

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

رشد طلای جهانی

قیمت اونس طلا در بازار جهانی در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر کاسته شدن ارزش دلار، که از روز پنج‌شنبه اغاز شده است در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری  تا 1891دلار و 70 سنت نیز بالا رفت اما ساعت20 به وقت تهران به 1882 دلار رسید. شاخص دلار در معاملات روز گذشته با 68/ 0 درصد کاهش به کمترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسید. به گفته فعالان بازار، تدابیر محرک مالی آمریکا کم و بیش از سوی بازار لحاظ شده و بنابراین معامله‌گران در تلاش هستند تا پیش از تعطیلات به سودگیری بپردازند. شکستن سطح ۱۸۹۲ دلار زمینه را برای صعود طلا تا سطح ۱۹۱۰ دلار فراهم می‌کند. 

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افت 4 درصدی تسه9710 در یک هفته

در جریان معاملات هفتگی اوراق تسهیلات مسکن، تسه 9710 روز‌های سراسر منفی را پشت‌سر گذاشت. بهای هر برگه از این اوراق که در آغاز هفته 57 هزار و 600 تومان خرید و فروش می‌شد در پایان هفته کاهش زیادی یافت به قیمت 55 هزار و400 تومان معامله شد که کاهش 4 درصدی را در هفته برای این نماد نشان می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن که همواره روندی مانند شاخص کل بورس را طی می‌کرد از آغاز آذر ماه بی‌توجه به نماگر بورس و سایر اخبار اقتصادی روند نزولی گرفته و هر روزه از ارزش این اوراق به‌خصوص تسه یاد شده کاسته می‌شود. به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان سر رسید این اوراق، دارندگان اوراق وام مسکن دست به فروش اوراق زدند، زیرا اعتبار این تسه‌ها دو سال بوده و پس از اتمام سررسید قابل معامله نیستند. 

 

بازار نفت

15-07 copy

جهش یک کانالی نفت 

در ادامه روند صعودی و آهسته نفت خام آمریکا، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر آمار رسمی که کاهش ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و همچنین پیشرفت مذاکرات پیرامون بسته کمک مالی جدید در آمریکا، به بالاترین حد در ۹ ماه اخیر صعود کرد. این افزایش تا روز بعد نیز ادامه داشت؛ به‌طوری که بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز جمعه با ۴۵ سنت افزایش، ۴۸ دلار و 30سنت در هر بشکه رسید. قیمت‌های نفت در چند هفته گذشته تحت‌تاثیر اخبار مثبت از ساخت و عرضه واکسن کووید-۱۹ و امیدواری به تقویت تقاضا و همچنین نشانه‌های بهبود تقاضا در مصرف‌کنندگان بزرگی نظیر چین و هند روند افزایشی داشته‌اند. معامله‌گران انتظار دارند بهبود تقاضا برای نفت پس از واکسیناسیون انبوه جمعیت قیمت هر بشکه نفت را در سال آینده به ۵۵ تا ۶۰ دلار برساند.