بازار سهام

پایان هفته سرخ بورس

شاخص کل بورس تهران معاملات روز چهارشنبه را درادامه روند نزولی که از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شده است بار دیگر بر مدار منفی شروع کرد و در ادامه با افزایش تقاضا بسیاری از سهم‌ها متعادل شدند. در پایان معاملات روز گذشته نماگر اصلی بورس ۱۴ هزار و ۸۹۴ واحد معادل (۰۴/ ۱) درصد ریزش کرد و در سطح یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز با افت (۰۸/ ۱) درصدی به رقم ۴۳۶ هزار و ۳۹۲واحد رسید. در جریان دادوستدهای روز گذشته ۶۹ نماد بورسی صف خرید به ارزش ۹۵۰ میلیارد تومان داشتند و ۸۷ نماد صف فروش به ارزش ۷۸۶ میلیارد تومان تشکیل دادند. ارزش معاملات خرد بورس به ۱۲ هزار و ۸۲۹ میلیارد تومان رسید و حقوقی‌ها در آخرین روز معاملاتی حدود ۱۲هزار و ۸۶۷میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند.

 

 

بازار سکه

سکه کانال 12 میلیون تومانی را از دست داد

سکه طرح جدید در معاملات ابتدایی روز ارزان‌تر از قیمت بسته شده روز گذشته فروخته شد و در ادامه به‌رغم افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی کاهش یافت و هر قطعه سکه طرح جدید به قیمت 11 میلیون و 980 هزار تومان معامله شد که گویای کاهش 2درصد بود. نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با قیمت6 میلیون و 400 هزار تومان و چهار میلیون و 300 هزار تومان فروخته شد که نسبت به دادوستد‌های ابتدایی معاملات تفاوت چندانی نداشت. همزمان با نوسانات ارز در بازار داخلی و تغییرات جهانی اونس طلا، قیمت طلا و سکه در بازار سبزه میدان نسبت به روزهای قبل با کاهش همراه شده است. سکه در دو روز گذشته در کانال 12 میلیونی ماندگار شده بود اما مجددا این سنگر را از دست داد.

 

 

بازار طلای جهانی

طلا از 1850 دلار گذشت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر امیدواری به تصویب بسته کمک مالی در آمریکا و در آستانه اعلام نتیجه نشست بانک‌مرکزی آمریکا افزایش پیدا کرد و از مرز مقاومتی 1850 دلاری گذشت، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 7/ 0 درصد افزایش یافت و به 1858دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه با ۲۳ دلار و ۲۰ سنت معادل 3/ 1 درصد افزایش، در ۱۸۵۵ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. عاملی که رشد قیمت طلا را محدود کرد، احتمال اعلام موافقت رگولاتوری آمریکا با واکسن کووید-19 مُدرنا در هفته جاری بود. از سوی دیگر اگر چه سفته‌بازی در طلا با تغییر جهت معامله‌گران به بازارهای سهام ضعیف شده است اما ترکیبی از عوامل شامل بسته کمک مالی و خرید دارایی از سوی بانک‌مرکزی آمریکا باعث می‌شود اعتماد خریداران به طلا قوی بماند.

 

 

بازار اوراق مسکن

نازل‌ترین قیمت تسه در 6ماه گذشته

در معاملات روز چهارشنبه بازار فرابورس تهران اوراق تسهیلات بانک‌مسکن درادامه روند کاهشی که از ابتدای آذر ماه شروع شده است بار دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد و هر برگه از این اوراق در قیمت پایانی 55 هزار و 400 تومان بسته شد. با کاهش 2 درصدی اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته بهای خرید وام مسکن برای متقاضیان این وام ارزان‌تر شد. تسه 9710 که اوراق منتشره در دی ماه 97 است و دو سال از زمان انتشار آن مهلت دارد و19 روز تا پایان مهلت مقرر باقی مانده است همچنان روند نزولی را طی می‌کند و هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود. با قیمت یاد شده در روز گذشته این نماد طی هفته گذشته 2 کانال عقب‌نشینی کرده است و نماد تسه 9710 در آخرین روز معاملاتی بازار سهام هفته گذشته در 110 نوبت به ارزش 84 میلیون و 380 هزار تومان معامله شد.

 

 

بازار نفت

بالاترین قیمت نفت در 9 ماه گذشته

قیمت نفت‌خام در پایان معاملات روز سه‌شنبه با خوش‌بینی به تزریق واکسن کرونا و بازگشت تقاضا به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسید. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت 70 سنت یا 5/ 1 درصد جهش کرد و به ۴۷ دلار و 60 سنت رسید. قیمت‌های نفت با امید به توزیع واکسن کرونا که موجب ریکاوری سریع‌تر اقتصاد جهان و بازگشت تقاضا برای نفت خام خواهد شد در روزهای اخیر تقویت شده‌اند. در هفته‌های اخیر سه مورد از مهم‌ترین عوامل کلیدی تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ها از جمله آغاز توزیع واکسن کرونا در بعضی از مناطق جهان، تثبیت ریاست‌جمهوری جو بایدن و تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت‌خام در سال آینده میلادی برطرف شده است. فعالان بازار انتظار دارند که قیمت نفت در سال آینده روندی فزاینده را طی کند و وارد کانال ۵۰ دلار برای هر بشکه شود.