بازار سهام

1

چهارمین رشد متوالی سهام

بورس تهران معاملات روز دوشنبه را برای چهارمین روز متوالی در مدار صعودی به پایان رساند و شاهد 3/ 1 درصدی نماگر اصلی این بازار بودیم. ضمن اینکه در دادوستدهای این روز، بورس‌بازان حقیقی هر چند کمرنگ اما مجددا در سمت خرید سهام فعال شدند و خالص خرید 88 میلیارد تومانی را رقم زدند. افزایش قدرت تقاضا به سبب جذابیت قیمت سهام در سطوح کنونی در کنار بازگشایی مثبت بازارهای جهانی در واکنش به ساخت واکسن کرونا از مهم‌ترین محرک‌های رشد بازار در معاملات روز گذشته بورس تهران بود. شرایطی که سبب افزایش دادوستد سهام و قرار گرفتن ارزش معاملات خرد در سطوح قابل قبول شد. به نظر می‌رسد در صورت پایداری این متغیر در سطوح بالا و همچنین تداوم حضور بازیگران حقیقی می‌توان به رونق دوباره بازار سهام و رشد دوباره نمادها امیداور بود.

 

بازار سکه

3

کاهش تقاضا در بازار

سکه در بازار‌های داخلی به‌طور عمومی تحت تاثیر طلای جهانی و نرخ دلار است. طلای جهانی در روز گذشته نوسان اندکی را تجربه کرد و تنها با  71 صدم درصد افت روبه‌رو شد. دلار به‌عنوان عامل اثرگذار دیگر در این بازار نیز نوسان محدودی داشت و 96 صدم درصد رشد کرد. بازار سکه مانند بازار ارز روز‌های آرامی را پشت سر می‌گذارد. در جریان دادوستد‌های روز گذشته هر سکه بهار آزادی با 12 میلیون و 250 هزار تومان داد و ستد شد. این به این معنی است که سکه بهار آزادی در این روز نسبت به روز یکشنبه 7/ 1 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنان جو بازار ریزشی است. از همین رو تقاضا برای خرید هم کاهش یافته و در مقابل تعداد فروشندگان افزایش یافته که این موضوع بر افت قیمت طلا و سکه موثر بوده است.

 

بازار طلای جهانی

4

تخلیه هیجانات در طلا

چند روزی است که قیمت جهانی اونس طلا بدون آنکه توانسته باشد پس از ریزش تقریبا 100 دلاری در 9 نوامبر راه خود را به کانال 1900 دلاری باز کند، در کانال 1800 دلاری به نوسان خود ادامه می‌دهد. روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت 20 به وقت تهران به سطح 1892 دلار رسیده بود. در حال حاضر آنچه توانسته قیمت طلا را پایین نگه دارد، خبر تولید واکسن کرونا از سوی شرکت مدرنا است که نسبت به شرکت فایزر از سهولت نگهداری بیشتری برخوردار است. با توجه به اعلام خبر واکسن جدید می‌توان انتظار داشت که واکنش‌ها نسبت به اخبار درمانی تعدیل شده و بازارهای جهانی حالا خود را برای تطبیق با پیش‌بینی 2300 دلاری گلدمن ساکس برای سال 2021 آماده می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

5

ادامه نوسان محدود «تسه»ها

میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته با رشد 35/ 0 درصدی به 82 هزار تومان رسید. قیمت هر برگ از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ (تسه9710) در این روز با 01/ 0 کاهش به قیمت ۸2 هزار و 196 تومان رسید؛ اما صعود قیمت در برخی سررسید‌ها میانگین قیمت «تسه»ها را مثبت کرد. در حالی که پیش‌تر با داغ شدن معاملات ملک و افزایش قیمت‌ها، تقویت تقاضا برای اوراق مذکور  سبب رشد قیمت «تسه»ها تا مرز 100هزار شده بود؛ اما با چرخش انتظارات تورمی تب تقاضا در بازار بالادستی مسکن نیز فروکش کرد و شاهد افت نرخ‌ها تا محدوده 77هزار تومان بودیم. هر برگ از این اوراق که نماینده ۵۰۰ هزار تومان وام است. از این رو خریداران این نوع تسهیلات به جز بهره بانکی، 82 هزار تومان هزینه اضافی پرداخت می‌کنند.

 

بازار نفت

6

واکسن دوم و جهش طلای سیاه

شاخص‌های نفتی درحالی‌که اولین روز معاملاتی هفته را به‌دلیل انتشار آمار مثبت از چین و هند با رشد شروع کرده بودند، با خبر موفقیت شرکت مدرنا در آزمایش‌های تولید واکسن کرونا مواجه شدند که به سرعت روند افزایشی را پرشتاب کرد. نفت خام آمریکا ساعت 16 به وقت تهران با 5/ 1 دلار افزایش معادل 84/ 3 درصد به 67/ 41 دلار در هر بشکه رسید. شرکت مدرنا گفته این واکسن 5/ 94 درصد بر افراد مورد آزمایش موثر بوده است. هفته گذشته نیز چنین خبری از شرکت فایزر که البته 90 درصد موثر بود، بازارهای مالی را به سطوح بسیار بالایی پرتاب کرد؛ هرچند نفت پس از رسیدن به اوج 10 هفته‌ای با اصلاح قیمت رو‌به‌رو شد و بیش از یک‌سوم رشدش را در پایان هفته از دست داد. به نظر می‌رسد بازار نفت رفتار مشابه اما متعادل‌تری در این هفته داشته باشد.