بازار سهام

دو نیمه متفاوت بورس دوپاره

معاملات بورس تهران از روز دوشنبه به‌صورت رسمی دونوبته شد. در نیمه ابتدایی معاملات اصلی بورس با افتی به میزان ۱۲ هزار و ۳۲۱ واحد مواجه شد. در نیمه دوم ورق برگشت و این نماگر با رشد ۱۴ هزار و ۴۵۲ واحد همراه شد. برآیند این دو نیمه کاملا متفاوت اما رشد ۲۱۳۱ واحدی شاخص کل و برگشت این نماگر به محدوده یک میلیون و ۸۱۶ هزار واحد بود. ارزش معاملات خرد سهام در نیمه اول به بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان رسید و در نیمه دوم بازار به ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان محدود شد. ضمن آنکه حقیقی‌هایی که در نیمه اول بازار فروشنده بودند و خالص فروش ۳۷۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده‌ بودند در نیمه دوم در مقام خریدار ظاهر شدند و خالص خرید ۳۸۶ میلیارد تومانی را رقم زدند.

 

 

بازار سکه

افزایش 450 هزار تومانی

بازار سکه در معاملات روز دوشنبه بار دیگر روند صعودی به خود گرفت. بهای هر سکه طرح جدید با رشدی زیاد قیمت مواجه شد. در جریان داد و ستدهای روز گذشته با 450 هزارتومان رشد در ارتفاع 10 میلیون و 900 هزار تومانی قرار گرفت. افزایش  قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که دلار نیز در بازار ارز تهران افزایش داشت. همچنین قیمت گواهی سکه تحویل یک روزه نیز افزایش یک درصدی را تجربه کرده است. با افزایش قیمت دلار، طلای جهانی نیز روندی افزایشی را تجربه کرد و هر اونس تا ساعت 16 به 1954 دلار رسید. با توجه به نحوه معاملات سکه در بازار تهران به نظر می‌رسد نوسانات سکه بین 10 میلیون تومان تا 11 میلیون تومان ادامه دارد. همچنین نرخ نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز همانند سکه بهار آزادی در مدار صعودی قرار گرفت.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا معطل افت بیشتر دلار

نخستین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی با رشد اندک طلا آغاز شد. بر این اساس طی روز دوشنبه معاملات این فلز گران‌بها در حالی شروع شد که ترس از تضعیف ارزهای قدرتمند در سراسر جهان از افت بیشتر قیمت اونس جهانی در هفته جاری جلوگیری کرد و سبب شد تا بهای کالای مورد بحث تا ساعت 16 به  1954 دلار برسد. آن‌طور که تحلیلگران بازارهای بین‌المللی می‌گویند، مهم‌ترین دلیل این ترس ارائه محرک‌های اقتصادی در مواجهه با تبعات منفی بیماری کرونا است که سبب می‌شود تا پا فشاری بر تداوم انبساط پولی در میان برنامه‌ریزان اقتصادهای مطرح جهان به خصوص فدرال رزرو بیشتر شود. بر این اساس انتظار می‌رود تا با تداوم رویکرد یادشده ارزش دارایی‌هایی نظیر طلا در مقابل ارزهایی مانند دلار تقویت شود. هر اونس طلا از ابتدای سال جاری میلادی افزایشی 28 درصدی را شاهد بوده است.

 

 

بازار اوراق مسکن

شکسته شدن همسویی شاخص و اوراق

اوراق تسهیلات مسکن باز هم افت قیمت را تجربه کرد. روز گذشته هر برگ امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ که با نماد «تسه9710» معامله می‌شود، ضمن ثبت افت بیش از 2 درصدی،‌ به 68 هزار و 208 تومان رسید. این در حالی است که قیمت پایانی این اوراق در روز شنبه 69 هزار و 645 تومان ثبت شده بود. روز گذشته از یک نظر روز متفاوتی در روند معاملات این اوراق بود. در روز‌های اخیر اوراق مسیری یکسان با شاخص بورس را طی می‌کرد و در صورت صعودی بودن، مثبت و در صورت نزولی بودن شاخص، منفی می‌شد. روز گذشته با وجود مثبت بودن شاخص کل،‌ اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافت. شکسته شدن همسویی اوراق تسهیلات مسکن با میانگین روند سهام به‌دلیل ماهیت متفاوت این دو می‌تواند امری طبیعی باشد. حالا کسانی که به دنبال تامین مالی مسکن هستند، باید منتظر تحولات پیش‌روی این اوراق باشند.

 

 

 

بازار نفت

طلای سیاه در انتظار نشست اوپک‌پلاس

شاخص‌های نفتی دیروز بیشتر در حالت انتظار قرار داشتند و تا ساعت 16 و 30 دقیقه به وقت تهران، وست تگزاس اینترمدییت و برنت به ترتیب 10 و 15 سنت کاهش یافتند. چهارشنبه هفته جاری، برخی اعضای مهم اوپک‌پلاس به‌صورت ویدئو کنفراس دیدار می‌کنند تا وضعیت بازار طلای سیاه را بررسی کنند و چنانچه نیاز بود، تصمیم جدیدی بگیرند. با این حال، بعید است این گروه تغییری در میزان سهمیه تولید اعضا به وجود آورند. به گفته کارشناسان، این جلسه احتمالا با بحث بر سر میزان پایبندی به توافق تاریخی کاهش تولید آوریل و فشار بر اعضایی که از سهمیه تخطی کرده بودند و باید جبران کنند، خواهد گذشت. از سوی دیگر، عواملی چون کاهش تولید آمریکا و افزایش واردات چین از این کشور از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.