بازار سهام

افت شاخص در تداوم فصل مجامع

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۷۲ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) در سطح ۱۰۸ هزار و ۶۵۹ واحدی ایستاد. «فولاد»، «شبریز»، «شپنا»‌ و «پارس» پس از بازگشایی در میانه معاملات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. گزارش‌های مناسب ۳ماهه فلزی-معدنی‌ها و پالایشی‌ها، فروش مناسب محصولات در بورس کالا از این نمادها حمایت می‌کند. اما کم‌نوسانی قیمت‌های جهانی نزدیک کف‌های یکساله، نوسان مس در کانال ۲۰۵۰ دلار، روی در ۲۵۹۰ دلار و مس در کانال ۶۱۶۰ دلار در کنار ریسک‌های سیستماتیک با عوامل سیاسی، فشار فروش را در بازار تداوم بخشید. در این شرایط ریزش دسته‌جمعی نمادهای خودرویی پس از رشدهای اخیر و اقبال معامله‌گران به گروه غذایی را شاهد بودیم. همچنان افزایش سود اسمی شرکت‌ها همگام با نرخ تورم، احتمال تغییر سیاست‌های ارزی و کاهش ریسک‌های سیاسی می‌تواند از شاخص حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

احتیاط دلار در کانال جدید

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۸ تومانی به نرخ ۴۳۷۳ تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار غیررسمی در بازه ۷۷۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان از ۱۲ تا ۲۷ تیر، از پنج‌شنبه گذشته دلار بالاتر از ۸۲۰۰ تومان قرار گرفت. نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها، نامشخص بودن نتیجه مذاکرات برجام با اروپایی‌ها و آمارها از کاهش فروش نفت ایران به آسیا و تشدید صعود سکه در بازار آتی،  دلار را روز دوشنبه تا ۸۹۰۰ تومان رساند. روز گذشته نیز درگیری کلامی میان ترامپ در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور کشورمان، دلار غیررسمی را تا مرز ۹۵۰۰ تومان رساند. اما در ادامه با احتیاط معامله‌گران و شناسایی فرصت فروش پس از رشد روزهای اخیر، دلار در ساعات پایانی معاملات به ۹۱۰۰ تومان رسید. همچنان اقدامات بازارساز و تردید به حمایت کف ۹ هزار تومانی بر بازار ارز اثرگذار است.

31-02

 

بازار سکه

تداوم کانال‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 100 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی در 6 هفته اخیر شاهد افت طلای جهانی و لمس کف یکساله (1211 دلار) بودیم. اما با تشدید نوسانات صعودی سکه در بازار آتی و رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار رشد نرخ دلار غیررسمی، رشد 570 هزار تومانی سکه در 6 روز رقم خورد. با وجود تشدید روند صعودی دلار غیررسمی  از پنج‌شنبه گذشته با عبور دلار از 8200 تومان تا بالاتر از 9 هزار تومان روز گذشته، اما در سطوح بالاتر از 9 هزار تومان شاهد احتیاط معامله‌گران بودیم. امری که شکسته شدن سطح مزبور را محتمل کرده است. بنابراین با وجود رشد سکه تا کانال 3 میلیون و 400 هزار تومان، شناسایی فرصت فروش سکه را تا میانه کانال سه میلیون و 300 هزار تومان رساند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1229 دلار معامله شد. روز دوشنبه افت بازارهای سهام با گزارش‌های مالی شرکت‌ها رقم خورد. وزرای اقتصادی در نشست G۲۰ از کند شدن رشد اقتصادی با سیاست‌های حمایت از اقتصاد داخلی کشورها هشدار دادند. همچنین رشد ین با احتمال کاهش سیاست‌های به شدت انبساطی پولی بانک ژاپن، افت اندک شاخص دلار را رقم زد. تشدید تنش‌های تجاری نوسان یوآن نزدیک کف یکساله را رقم زده است. با وجود این، دورنمای کاهش کسری تراز تجاری و کسری بودجه آمریکا و دورنمای افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است. معاملات آتی با دورنمای نزولی طلا به بیشترین سطح از ژانویه ۲۰۱۶ رسیده است. اما کامرزبانک این عامل را پتانسیلی برای تشدید روند معکوس طلا در میان‌مدت اعلام کرد. افت روپیه و یوآن نیز عامل فشار بر تقاضای فیزیکی طلا است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

شروع آرام «تسه»ها در مرداد

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3 درصدی به قیمت 68 هزار و 129 تومان معامله شدند. پس از افت 33/ 3 درصدی قیمت «تسه»ها در تیر و قرار گرفتن در میانگین 67 هزار و 665 تومان روز گذشته شاهد رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. با وجود قرار گرفتن در فصل اوج تقاضای مسکن، اما پس از رشد 9 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه اردیبهشت و خرداد (پس از 6 ماه نزولی)، در تیر شاهد تغییر روند اوراق با کاهش معاملات مسکن و جهش قیمت مسکن (۴۵ درصدی سالانه در خرداد) بودیم. آمارهای دریافت شده از سامانه اطلاعات بازار املاک، افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی تعداد معاملات در تیر را نشان داد. موضوعی که مقاومت سقف ۷۰ هزار تومانی در مقابل «تسه»ها را تشدید کرد. همچنان تا پایان مرداد، رشد آرام اوراق تسهیلات مسکن دور از انتظار نیست.

31-05

 

بازار نفت

ریسک‌ عرضه و تقاضا در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۶۹ دلار معامله شد. تشدید تنش‌های میان آمریکا و ایران با تاکید مجدد پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بر تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از ۴ نوامبر در کنار اعتصاب ۴۰ کارگر‌ نفتی دریای شمال، عامل حمایت از قیمت نفت شد. اما پیش‌تر در نشست گروه ۲۰، وزرای اقتصادی کشورها در یک بیانیه مشترک اعلام کردند «ریسک‌های نزولی در اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت افزایش یافته است.» تشدید تنش‌های تجاری با اعلام آمادگی ترامپ بر اعمال تعرفه بر تمام ۵۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین، با فشار بر تجارت و تقاضای چین در کنار رشد سمت عرضه با عبور تولیدات نفت آمریکا از سقف ۱۱ میلیون بشکه در روز و رشد تولیدات عربستان و روسیه، فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06