بازار سهام

15-01

بیشترین افت تاریخ بورس رقم خورد

بورس تهران برای چهارمین روز متوالی به حرکت در مسیر نزولی ادامه داد و این‌بار با افت بیش از 72 هزار واحدی که تاریخی‌ترین میزان کاهش این نماگر محسوب می‌شود، مواجه شد. ضمن آنکه به لحاظ درصدی این نماگر با بیشترین افت (7/ 3 درصد) در بیش از 5 ماه گذشته مواجه شد. یعنی از زمان شهادت سردار سلیمانی که شوکی بزرگ به معاملات سهام وارد کرد تا معاملات روز گذشته، بورس تهران این‌چنین سرخ‌پوش نشده بود. در این میان 86 درصد سهام با افت مواجه شدند و شاهد تشکیل صف فروش 8900 میلیارد تومانی بودیم. در این شرایط ارزش معاملات نیز به کمترین سطح از میانه خرداد ماه تنزل کرد. در این شرایط بازیگران حقوقی وارد میدان شدند و با حمایت از سهم‌های شاخص‌ساز سعی در متعادل کردن بازار و جلوگیری از سنگین‌تر شدن صف‌های فروش داشتند.

 

بازار سکه

15-03

ادامه روند کاهشی

به نظر می‌رسد روند کاهشی سکه ادامه دارد. اونس جهانی در روز‌های گذشته روندی نزولی را تجربه کرده است. اگرچه روز گذشته اندکی افزایش پیدا کرد، اما روند کلی آن همچنان منفی بوده است. از سوی دیگر نرخ ارز نیز در بازار‌ها در ایران کاهش یافته است. اینها در حالی است که هفته گذشته موضوع اخذ مالیات بر خریداران سکه موضوعی بوده که این بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است. اگرچه تحلیلگران معتقدند این تغییرات نمی‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر بازار سکه بگذارد. با این حال بازار سکه نیز مانند دیگر بازار‌ها منتظر تحولاتی است که ممکن است در حوزه اقتصاد سیاسی اتفاق بیفتد و فعالان این بازار با تردید روند این بازار را دنبال می‌کنند. اما سکه بهار آزادی در روز گذشته روندی نزولی را تجربه کرد. بر این اساس سکه در طول روز گذشته با150 تومان افت به 10 میلیون و 450هزار تومان رسید.

 

بازار طلای جهانی

15-04

بازی ریسک با دم شیر طلا

در هفته‌ای که گذشت معاملات جهانی طلا با فراز و نشیب بسیاری همراه بود به‌طوری که قیمت این فلز زرد رنگ از حدود ۲۰۴۰ دلار در هر اونس تا ۱۹۴۰ دلار افت کرد. بر این اساس قیمت ۱۹۴5 دلاری اونس طلا در پایان هفته در حالی به ثبت رسید که در خلال معاملات روز چهارشنبه قیمت طلا به میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری نیز رسیده بود. اگرچه در اولین روزهای هفته مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت طلا افت ریسک‌های انتظاری به سبب معرفی واکسن کرونا توسط روسیه بود، با این حال تنش‌های شکل گرفته میان آمریکا و چین سبب شد تا قیمت هر اونس طلا در میانه کانال یاد شده پایدار نماند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیجان ناشی از عرضه احتمالی واکسن کرونا تا حد زیادی فروکش کرده و در هفته پیش رو بازار بیشتر به اخبار موثر بنیادی توجه داشته باشد.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

روز منفی اوراق تسهیلات مسکن

داد و ستدها در بازار تسهیلات اوراق مسکن یا آن‌طور که در بازار معروف است «تسه»، در تمامی نمادهای این بازار روز گذشته با کاهش قیمت حداکثری روبه‌رو شد. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات روز گذشته شاهد کاهش قیمت امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ با نماد تسه ۹۷۱۰ به سطح ۷۲ هزار و 9۰۰ تومان باشیم. این کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد که نماد یاد شده در معاملات روز چهارشنبه تا سطح ۷۹ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش قیمت را شاهد بود. به نظر می‌رسد که در حال حاضر التهاب موجود در بازار سرمایه سبب شده تا قیمت این اوراق نیز در بازار دستخوش تغییر شود. این در حالی است که اوراق تسهیلات مسکن ماهیت سرمایه‌گذاری ندارند و صرفا به جهت آسان‌تر شدن تامین مالی برای خریداران مسکن تعبیه شده‌اند.

 

 

بازار نفت

15-06

حفظ روند هفتگی

قیمت شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت هفته گذشته در سایه امیدواری‌ها برای دستیابی به واکسن بیماری کووید-19 افزایش یافت و به‌رغم کاهش متوالی که به دلیل بالاگرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا تجربه کرد کماکان توانست روند مثبت خود را حفظ کند. قیمت این شاخص نفتی در روز جمعه ساعت 16 کاهشی 5 سنتی را نسبت به ساعت 16 روز پنج‌شنبه تجربه کرد اما کماکان روند هفتگی مثبت خود را توانست نگه دارد. کاهش موجودی‌های نفت در انبارهای ذخیره‌سازی نفتی آمریکا نیز از دیگر عوامل تقویت نفت در بازار بود؛ خوش‌بینی‌هایی که نسبت به رشد تقاضا در آمریکا هر از گاهی سر از لاک درمی‌آورند و قیمت نفت را در بازار افزایش می‌دهند. طبق گزارش‌ها صادرات کمتر نفت عربستان به آمریکا و کاهش تولید آمریکا عرضه جهانی را محدودتر و قیمت را تقویت خواهد کرد.