بازار سهام

1

بیشترین افت شاخص‌سهام در یک ماه گذشته

بورس تهران با خبر موافقت رهبری با تمدید مهلت بررسی FATF با تقاضای نسبتا خوبی شروع به کار کرد و شاخص کل حدود3 هزار واحد رشد را تجربه کرد اما این تقاضا پایدار نماند و در ادامه کلیت بازار با فشار فروش شدیدی روبه‌رو شد و در نهایت نماگر بورس با افت ۳۱ هزار واحدی معادل 09/ 2درصد ریزش، پس از 6 روز مجددا زیر مرز 5/ 1 میلیون واحدی رفت، این بیشترین افت شاخص از نیمه دوم آبان‌ماه بوده و نماگر بورس برروی رقم یک میلیون و 484هزار واحدی ایستاد. روز گذشته شاخص هموزن نیز در همگرایی با شاخص کل، معاملات را بر مدار مثبت آغاز کرد و رفته رفته ار سقف روزانه عقب نشست و در پایان روز افت کمتر از یک درصد را به ثبت رساند. خالص تغییر مالکیت 1645میلیارد تومان حقیقی به حقوقی بوده که بیشترین خروج پول حقیقی از 6 مهرماه تاکنون محسوب می‌شود.

 

بازار سکه

3

سکه به کانال 12 میلیون تومانی بازگشت

طی روزهای اخیر‌ قیمت طلا و سکه سیر نزولی را در پیش گرفته است. قیمت سکه که تا روز یکشنبه در بازار به کانال 11 میلیون تومانی بازگشته بود،روز گذشته با افزایش 30هزار تومانی در مقایسه با روز قبل بالاتر از 12 میلیون تومان قرار گرفت و هر قطعه سکه تمام طرح جدید 12 میلیون و 10 هزارتومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان و ربع‌سکه 4 میلیون و 300 هزار تومان بود که کاهش یک درصدی را در هر کدام از موارد نشان می‌دهد. به گفته فعالان بازار سکه، در صورتی که روند نزولی طلای جهانی و دلار با همین روال ادامه داشته باشد، شاهد افت بیشتر قیمت طلا و سکه خواهیم بود؛ اما درمورد تقاضا امیدی به تغییر وضعیت نداریم، زیرا عامل تقاضا در روزهای اخیر در قیمت سکه هیچ تاثیری نداشته است.

 

بازار طلای جهانی

4

طلای جهانی در مسیر نزولی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر آغاز واکسیناسیون بیماری کووید- ۱۹ که سرمایه‌گذاران را به سوی دارایی‌های پرریسک هدایت کرد، کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 3/ 0 درصد کاهش یافت و به ۱۸۳5 دلار و 8 سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با یک‌درصد کاهش، به ۱۸25 دلار و ۹۰ سنت رسید. تزریق واکسن کووید- ۱۹ شرکت فایزر از روز یکشنبه در آمریکا آغاز شد و امیدها به احیای اقتصادی سریع‌تر را برانگیخت. بازارها اکنون روی نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، متمرکز شده‌اند. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی خرید اوراق بلندمدت خزانه داری را برای مهار رشد بازده افزایش می‌دهد که ارزش دلار را پایین می‌برد.

 

بازار اوراق مسکن

5

تثبیت نسبی تسه‌ها

در جریان معاملات روز دوشنبه 24 آذر ماه اوراق تسهیلات مسکن در ادامه سیر نزولی که از ابتدای آذر ماه شروع شده است بار دیگر کاهش یافت و هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی 57 هزار و 414 تومان بسته شدکه کاهش 31/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. این اوراق از ابتدای ماه جاری تا روز گذشته فقط چند روز مثبت با اندکی افرایش را شاهد بوده و مابقی روزها روند کاهشی را طی کرده و هر روز از ارزش این اوراق کاسته شده است. در عین حال از ۸ تا ۲۱ آذرماه تمایل برای فروش مسکن در مقایسه با دو هفته قبل از آن افزایش یافته است.کاهش بهای اوراق تسهیلات مسکن در حالی اتفاق می‌افتد که 21 روز تا پایان سررسید تسه9710 باقی مانده است و پس از اتمام سررسید این برگه‌ها قابل معامله نیستند.

 

بازار نفت

6

نفت آمریکا 47 دلاری شد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر امیدواری به بهبود تقاضا با آغاز واکسیناسیون کووید- ۱۹ و انفجار یک نفتکش در عربستان سعودی، صعود کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۳۸ سنت معادل 8/ 0 درصد افزایش یافت و به ۵۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۳۲ سنت معادل یک درصد افزایش یافت و به ۴7 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید.پس از اینکه یک شرکت کشتیرانی از وقوع انفجار در یک نفتکش پس از برخورد یک عامل خارجی هنگام تخلیه در بندر جده عربستان سعودی خبر داد، قیمت‌ها صعود بیشتری پیدا کردند. آمریکا برنامه واکسیناسیون علیه کووید- ۱۹ را آغاز کرده و این امیدواری را برانگیخته که محدودیت‌های وضع شده ممکن است به‌زودی رفع شده و تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان بهبود پیدا کند.