بازار سهام

حضور سبز حقیقی‌‌ها

پس از افت شدید ۲درصدی بازار سهام در چهارم آبان ماه و انتشار اخباری مبنی بر تصمیم حمایت از بورس، حال ۸ روز متوالی است که شاخص کل بورس تهران افزایش می‌‌یابد. به این ترتیب روز دوشنبه دماسنج اصلی بازار برای دومین بار در سال جاری رشد ۳۵ /۳ درصدی داشت که هر دو صعود بیش از ۳درصدی در آبان ماه رخ داد. به‌طوری که میانگین رشد روزانه نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای ۴۳/ ۱ درصد است. بر این اساس نماگر یاد شده روز گذشته تا ارتفاع یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحد رشد کرد و به سطح ۲۳ شهریور سال ۱۴۰۱ بازگشت. علاوه بر این با توجه به شرایط ایجاد شده در بورس اوراق بهادار تهران سرمایه‌گذاران خرد توانستند بیشترین ورود پول از اول شهریور ماه معادل ۴۴۵ میلیارد تومان را به ثبت برسانند.

15-01

 

بازار سکه

درخشش سکه در سطوح بالا

سکه طلا روز دوشنبه همسو با روند افزایشی نرخ دلار در بازار آزاد رشد قیمت داشت. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 16 میلیون و 470 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری مسکوک یادشده همچنان زیاد بود و حبابی به قیمت 2 میلیون تومان به ثبت رسانده است. همین امر ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار در سطوح بالایی نگه داشته است. برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که با توجه به وضعیت بازارهای دیگر همچون دلار و ریسک بالای سرمایه‌گذاری و گران‌‌تر شدن بهای سکه این احتمال وجود دارد که تقاضای خرید همچنان در بازار در جریان باشد ولی معاملات از رونق کمی برخوردار شود. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که با ادامه این روند طی روزهای آتی میزان دادوستدها بیشتر از گذشته کاهش داشته باشد.

15-03

 

بازار طلای جهانی

فشار مجدد نزولی بر طلا

قیمت طلای جهانی روز دوشنبه کاهش یافت و برخی از افزایش‌‌های شدید نسبت به روزهای گذشته را از دست داد. زیرا تعهد مجدد چین به سیاست‌های ضد کووید خود، نگرانی‌‌ها را درباره کند شدن رشد اقتصادی بیشتر کرد و شاخص دلار را تقویت کرد. لذا هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1675 دلار معامله شد. به عقیده کارشناسان انتظار می‌‌رود طلا در ماه‌های آینده تحت فشار باقی بماند. زیرا فدرال رزرو سیگنال داده است که به افزایش نرخ‌‌های بهره برای مهار تورم ادامه می‌دهد. همچنین آمارهای قوی مشاغل هفته گذشته بانک مرکزی فرصت بیشتری برای افزایش نرخ بهره می‌دهد. علاوه بر این تمرکز معامله‌‌گران بر داده‌های تورم ایالات متحده در ماه اکتبر است که انتظار می‌‌رود نشان دهد فشار قیمت‌‌ها نزدیک به بالاترین حد در 40 سال گذشته باقی بماند چنین آماری به احتمال زیاد فدرال رزرو را به حرکت‌های سختگیرانه‌‌تر دعوت می‌کند.

15-04

 

بازار اوراق مسکن

بازار پرمدعای مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز دوشنبه عموما با تمایلات نزولی سپری شد. به‌طوری که در این میان تسه 9912 نیز با افت 84/ 0 درصدی معادل بیش از 800 تومان کاهش داد و ستدهای خود را در قیمت 99 هزار و 335 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن دولت مدعی است که روند ساخت مسکن در حال طی شدن است و طبق قانون سالی یک میلیون واحد مسکونی را تحویل خواهد داد. اما در صورتی که این ادعا واقعا اجرایی شده باشد احتمالا طی مدت کوتاهی بر تقاضا تاثیرگذار باشد. اما از آنجا که بوی تورم در اجاره‌‌بها نیز جاری شده است و بسیاری از متقاضیان مسکن در کلان‌شهرها به شهرهای کوچک‌تر و حومه نقل مکان کرده‌‌اند این ادعای ساخت مسکن تا حدودی کمرنگ می‌شود و انتظارات را برای گرانی املاک افزایش می‌دهد.

15-05

 

بازار نفت

بیراهه یا مسیر مشخص نفت؟

قیمت نفت روز دوشنبه نسبتا ثابت بود و در سطوح نزدیک به 100 دلار در هر بشکه معامله شد. زیرا حمایت از شاخص دلار و بهبود واردات نفت خام چین با نگرانی‌‌های مجدد برای تقاضا مرتبط با رویکرد سختگیرانه مهار کووید در چین مواجه شد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 98 دلار و نفت WTI نیز در قیمت 91 دلار و 98 سنت معامله شد. گفته می‌شود به دلیل اینکه تحریم اتحادیه اروپا بر صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا از 5 دسامبر آغاز خواهد شد و با وجود اینکه پالایشگاه‌ها در سراسر جهان تولید خود را افزایش می‌دهند، چشم‌انداز انتظارات برای کاهش عرضه شکل گرفته است. به این ترتیب تحلیلگران با توجه به برخی ابهامات، احتمال می‌دهند که قیمت‌‌ها در هفته جاری به سختی سطح 100دلار را به خود ببیند.

15-06