بازار سهام

حرکت بورس برای ثبات

1

بازار سهام طی داد و ستدهای هفته گذشته برخلاف هفته قبل که عملکرد مثبتی داشت، با عقبگرد معاملاتی همراه بود. شاخص کل در هفته‌‌ای که گذشت توانست تنها یک روز سبز معادل 11/ 0درصد افزایش داشته باشد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با تثبیت جایگاه خود در سطح یک میلیون و 310 هزار واحد عملکرد هفتگی منفی 73/ 0 درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر این خروج پول سرمایه‌گذاران خرد به مدت 14 روز متوالی تداوم داشته است. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در آخرین روز معاملاتی کمترین مقدار از 29 اسفند 1400، معادل 931 میلیارد تومان ثبت شد. کارشناسان بر این باور هستند که با تداوم خروج پول از بازار سهام در کنار تضعیف روز‌افزون ارزش معاملات خرد احتمال از دست رفتن سطح حمایتی 3/ 1 میلیون واحد برای هفته‌های آینده افزایش می‌‌یابد.

بازار سکه

نشست و برخاست قیمت سکه

2

سکه طلا طی معاملات هفته اخیر همانند تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد رفت و برگشت‌‌های متعددی در نزدیکی سطح 15 میلیون تومان داشت. به‌طوری‌که هر قطعه سکه امامی با لمس سطوح بالای سطح یاد شده مجددا با تاثیرپذیری از قیمت دلار آزاد و همچنین تمایلات نزولی بهای طلا در بازار جهانی به نیمه دوم کانال 14 میلیون تومان بازگشت. بر این اساس مسکوک یاد شده با قرار گرفتن در قیمت 14 میلیون و 895 هزار تومان برای دومین هفته متوالی عملکرد هفتگی منفی معادل 96/ 0 درصد را به ثبت رساند. عده‌‌ای از تحلیلگران تکنیکال معتقدند ناکام ماندن تلاش سکه برای تثبیت جایگاه خود در بالای سطح 15 میلیون تومان باعث شده تا این مرز به عنوان یک سطح مقاومت قوی برای سکه عمل کند. برخی دیگر بر این باورند که نگاه سکه به روند دلار آزاد بوده و همچنان پتانسیل رشد دارد.

بازار طلای جهانی

تضعیف چشم‌‌انداز قیمت طلا

3

طلا در بازار جهانی روز جمعه با کاهش همراه بود. زیرا بازدهی 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده یک‌شبه 2/ 2 درصد جهش کرد و در بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی 2008 قرار گرفت و بازارها را متزلزل کرد. این امر در حالی رخ داد که انتظارات فدرال رزرو برای افزایش شدید نرخ بهره در نوامبر افزایش یافت. علاوه بر این باعث شد تا دلار پشتوانه خود را حفظ کند و از تمایلات نزولی آن کاسته شود. بر این اساس هر اونس طلای جهانی روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1620 دلار معامله شد. قیمت این فلز گرانبها در سال جاری به‌شدت کاهش یافته و به پایین‌‌ترین سطح در دو سال گذشته رسیده است. زیرا افزایش نرخ‌‌های بهره در بیشتر نقاط جهان دورنمای فلز زرد را به دلیل انتظارات مبنی بر ادامه این افزایش توسط بانک‌های مرکزی کشورها جهت کنترل تورم، تضعیف کرده است.

بازار اوراق مسکن

سایه رکود بر بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود، هفته گذشته را عمدتا با کاهش قیمت سپری کردند. به‌طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز از سطوح نزدیک به 100 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و کار خود را در آخرین روز معاملاتی هفته در قیمت 88 هزار تومان به پایان رساند. بر این اساس تسه 9912 پس از گذشت سه هفته بیشترین عملکرد هفتگی منفی معادل 45/ 10 درصد را به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که افت تقاضا برای دریافت وام مسکن و کاهش قیمت آن را می‌توان پیامد رکود در معاملات و ثبات نسبی در قیمت مسکن دانست. گفتنی است که معمولا عواملی همچون تعداد معاملات املاک، نرخ وام بانک مسکن، نرخ اوراق بدون ریسک در اقتصاد کشور و بازدهی بازارهای موازی در قیمت تسه تاثیرگذار است.

بازار نفت

نفت در تلاطم اقتصاد جهانی

5

قیمت نفت در ابتدای روز جمعه پس از هشدار فدرال رزرو درباره رشد اقتصادی کاهش یافت. اما با توجه به سیگنال‌‌های مثبت از سوی چین و چشم‌‌انداز کاهش عرضه در ماه‌های آینده، در حالی که سرمایه‌‌گذاران تاثیر افزایش شدید نرخ بهره بر مصرف انرژی را ارزیابی کردند و امیدها به افزایش تقاضای چین و کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش بر روند بازار نفت تاثیرگذار بود، بهای هر بشکه نفت تغییرات متعددی را به همراه داشت. به‌طوری که نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 92 دلار و 53 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 84 دلار و 64 سنت معامله شد. به گفته کارشناسان این بازار افزایش نرخ بهره ایالات متحده و تورم افسارگسیخته، بازارهای نفت خام را در سال میلادی جاری متلاطم کرده است، زیرا معامله‌گران نگران کاهش رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هستند.