بازار سهام

اصلاح پس از رشد بورس

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی خود را در حالی به پایان رساند که به نظر می‌‌رسد بازار توان چندانی برای صعود ندارد. به‌طوری که دماسنج اصلی بازار روز چهارشنبه با کاهش 62/ 0 درصدی تا سطح یک میلیون و 564 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سرخ‌پوش شد و افت 23/ 0 درصدی را تجربه کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) دیروز مجددا به زیر سه هزار میلیارد تومان کاهش یافت و رقم 2297 میلیارد تومان ثبت شد. گفته می‌شود سرخی یکدست تابلوی بورس باعث شد تا مجددا سهامداران نسبت به صعودهای گذشته بازار تردید پیدا کنند. موانع تکنیکالی پیش‌‌روی شاخص کل و همزمان با آن نزول دلار به کانال 31 هزار تومان و چشم‌‌انتظاری برای تصمیم فدرال رزرو از مهم‌ترین دلایل افت روز چهارشنبه بورس تهران بود. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با وجود نوسانات مقطعی بازار، چشم‌‌انداز بلندمدت آن همچنان صعودی است.

بازار سکه

کنترل حباب سکه

2

بازار طلا و سکه طی معاملات روز چهارشنبه نیز افت قیمت‌‌ها را شاهد بود. به‌طوری که بهای سکه امامی روز گذشته همپای روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و عقب‌‌نشینی این ارز به زیر محدوده 32 هزار تومان، نزولی شد. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی دیروز به قیمت 15 میلیون و 160 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این لازم به ذکر است که افت و خیزهای قیمت طلا در بازار جهانی، به‌ویژه ریزش‌‌های اخیر آن باعث شده تا فاصله بین ارزش ذاتی و بازار سکه یاد شده کمتر شود. به این ترتیب حباب مسکوک مذکور به زیر 5/ 1 میلیون تومان رسیده است. به گفته برخی از کارشناسان بازار با توجه به سیاست‌های کنترلی اعمال شده بر بازار ارز و تمایلات نزولی شدید در طلای جهانی انتظار می‌‌رود این روند کاهشی به‌صورت ملایم و پلکانی برای بازه زمانی کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد.

بازار طلای جهانی

فشارهای نزولی طلا

3

با کاهش بازدهی خزانه‌داری در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا که انتظار می‌رود افزایش شدید نرخ بهره را برای مهار تورم بالا اعلام کند، طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی از پایین‌‌ترین سطح یک ماهه خود که 1813 دلار و 50 سنت بود، فاصله گرفت و صعودی شد. علاوه بر این لازم به ذکر است که شاخص بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده از یک اوج چند ساله کاهش یافت و مانع از افت هر چه بیشتر این فلز زرد شد تا هر اونس طلای جهانی (تا ساعت 19) به قیمت 1825 دلار معامله شود. با توجه به اینکه فدرال رزرو سیاست خود را در اواخر روز چهارشنبه اعلام خواهد کرد، انتظار می‌‌رود قیمت طلا قبل از جلسه افزایش و سپس با تحرکات محدودی همراه شود و در نهایت پس از اعلام قطعی در طول هفته بعد به روند نزولی ادامه دهد. برخی نیز بر این باور هستند که فلز گرانبها تحت تاثیر فشارهای نزولی تا سطوح 1750 دلار نیز افت کند.

بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز صعودی مسکن

4

«تسه9912» روز گذشته با رشد 91/ 0درصدی معادل یک هزار و 273 تومان در سطح یک ماه گذشته خود قرار گرفت و وارد کانال 140 هزار تومان شد. به‌طوری که کار خود را در قیمت پایانی 140 هزار و 550 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی کارشناسان رشد قیمت دلار یک مانع مهم در مسیر بازگشت قیمت مسکن به سطح متعارف به حساب می‌‌آید. به‌طوری که به دنبال افزایش نرخ دلار، هزینه تمام شده مسکن از محل رشد شدید قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی به ‌‌خصوص مصالح خارجی و وارداتی، بازار مسکن را تحت‌‌ تاثیر قرار داد. همچنین گفته می‌شود بازگشت به سطح متعارف قیمتی با توجه به شوک ارزی دو ماه اخیر پیچیده‌‌‌‌تر و دشوارتر شده است. به این ترتیب این میزان رشد با توجه به رابطه قیمت دلار با مسکن بنا به دلایل گفته شده مانع بازگشت قیمت مسکن به سطح متعارف می‌شود.

بازار نفت

رفت و برگشت قیمت نفت

5

شاخص‌‌های نفتی روز چهارشنبه در بحبوحه نگرانی‌‌ها از چشم‌‌انداز نامطمئن اقتصادی در آستانه تصمیمات بالقوه سختگیرانه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره افزایش یافتند. اما طولی نکشید که فضای مثبت بازار به دلیل نگرانی‌‌های عرضه و تقاضای جهانی و همچنین قرنطینه مجدد چین به فضای نزولی تبدیل شد. آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود اعلام کرد رشد تقاضای نفت به دلیل افزایش قیمت‌‌ها و دورنمای اقتصادی ضعیف‌‌تر کاهش می‌‌یابد که بر افت قیمت‌‌ها موثر بود. به این ترتیب قیمت‌‌ها به زیر 120 دلار کاهش یافتند. به‌طوری که نفت برنت روز گذشته (تا ساعت 16) حدود قیمت 120 دلار و نفت WTI نیز در سطح 117 دلار و 62 سنت در هر بشکه معامله شد. گفتنی است که اوپک پلاس در گزارش ماهانه خود به پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت در سال 2022 که می‌تواند از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رود‌، پایبند ماندند.