بازار سهام

روند مردد بورس

1

بازار سهام روز شنبه در ساعات ابتدایی معاملات تا نیمه بازار صعودی بود. ولی در نیمه دوم بازار تمایلات نزولی شکل گرفت و شاخص کل را به نقطه شروع رساند؛ به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای روز گذشته با تغییرات محدود در سطح یک ‌‌‌میلیون و 284 ‌‌‌هزار واحد باقی ماند. بر این اساس تغییرات روز شنبه‌ای نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای صفر‌درصد بوده و شاخص تحرک خاصی نداشت. با این حال تمایلات کاهشی در بیشتر نمادهای بازار دیده می‌‌‌شد. در همین راستا شاخص هموزن نیز با وضعیتی مشابه شاخص کل کم‌نوسان ظاهر شد و روز را با 02/ 0‌درصد افزایش به پایان رساند. علاوه‌‌‌بر این حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نتوانستند در روز گذشته خالص خرید مثبتی را رقم بزنند و خالص تغییر مالکیت نزدیک به 210 میلیارد تومان به سمت سهامداران عمده بورس تهران بود.

 

بازار سکه

فتح مجدد کانال 12‌میلیون تومانی

4

بازار طلا و سکه اولین روز هفته جاری در پی رشد قیمت دلار در بازار داخلی و همچنین اوج‌گیری بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی، روند صعودی را پیش گرفت. به طوری که هر سکه امامی در روز گذشته توانست بخش بزرگی از ضرر‌‌‌های هفته قبل را جبران کند و مجددا به سطح 12‌میلیون تومان بازگردد و دقیقا در مرز 12‌میلیون تومان داد و ستد شود. در این بین لازم به ذکر است که ارزشمندتر شدن طلای جهانی و همچنین رشد نرخ دلار، باعث شد تا از حباب این فلز گرانبهای داخلی کاسته شود و به بیش از 300‌هزار تومان در هر سکه کاهش یابد و فاصله بین ارزش ذاتی آن و ارزش بازاری این کالا کمتر شود. گفته می‌شود که انتظارات دراین بازار تغییر کرده و تمایلات افزایشی به خود گرفته است.

 

 

بازار طلای جهانی

هفته مثبت طلای جهانی

5

طلای جهانی با افزایش ترس از جنگ روسیه و اوکراین در هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر دست یافت. علاوه بر این رشد حدود 2‌درصدی روزانه این فلز گرانبها در آخرین روزمعاملاتی خود از 6 ماه گذشته تاکنون بی‌‌‌سابقه بوده است. بر این اساس طلای جهانی توانست هفته گذشته را با عملکرد مثبت 85/ 2‌درصدی پشت سر بگذارد و معاملات خود را در سطح 1859 دلار به ازای هر اونس طلا به پایان برساند. به عقیده عده‌‌‌ای از کارشناسان این بازار باوجود نگرانی‌های مکرر از افزایش بیش از حد نرخ بهره آمریکا در سال‌جاری برای مقابله با تورم فزاینده، توانایی طلا برای باقی ماندن در بالای سطح 1800 دلار یک موهبت بوده است. در این میان نیز برخی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که تورم مارپیچی و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی منجر به سقوط طلا خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

استراحت پس از رشد شدید تسه

6

شنبه روز سرخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشی بازار اوراق تسهیلات مسکن بود.

به این ترتیب روز گذشته تسه 9812 به عنوان شاخص مورد استفاده در سال‌جاری با 6‌هزار و 221 تومان کاهش معادل24/ 4‌درصد در قیمت پایانی 140‌هزار و 434 تومان به کار خود خاتمه داد. این کاهش قیمت پس از آن رقم خورد که اوراق مزبور شاهد سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکنی و ثبت رکورد تاریخی در این بازار بودند. داد و ستدهای این اوراق تسهیلات روز گذشته با تعداد 84 معامله و به ارزش بیش از 15‌میلیون تومان به پایان رسید. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه کاهش انتظارات تورمی به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌‌‌ای و ثبات بازار ارز در آرامش بازار مسکن تاثیرگذار بوده و برخی افراد منتظر افت قیمت مسکن  هستند.

 

بازار نفت

رکورد شکنی نفت

7

نفت وست‌‌‌تگزاس اینترمدییت آمریکا هفته گذشته را با وجود تنش‌‌‌های بسیار صعودی پشت سر گذاشت. به‌‌‌طوری که هر بشکه از این نفت تا قیمت 93 دلار و 10 سنت پیشروی کرد. به این ترتیب نفت WTI توانست عملکرد مثبت 86/ 0‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. در این بین نیز لازم به ذکر است افزایش قیمت نفت باعث شد سهام انرژی نیز بیش از 2‌درصد رشد کند. همچنین با تشدید ترس از تهاجم روسیه به اوکراین که یکی از تولیدکنندگان بزرگ انرژی است، قیمت نفت از بالاترین حد هفت ساله خود نیز فراتر رفت. گفته می‌شود اگر شکاف بین تولید اوپک‌پلاس و سطوح هدف آن ادامه یابد، تنش‌‌‌های عرضه افزایش می‌‌‌یابد و احتمال نوسانات صعودی بر قیمت‌ها وجود دارد؛ به طوری که برخی کارشناسان از جمله بانک جی‌‌‌پی مورگان از احتمال تحقق نفت بیش از 120 دلاری سخن گفته‌‌‌اند.