بازار سهام

تداوم افت بورس

01

بازار سهام در ساعات ابتدایی دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه به روند نزولی خود ادامه داد. این وضعیت در میانه بازار اندکی بهبود یافت و باعث شد از افت پرقدرت شاخص کل کمی کاسته شود. با وجود این، با شدت گرفتن عرضه‌ها چهارمین روز سرخ‌‌‌پوش بازار رقم خورد و به سطوح پایین‌‌‌تری هدایت شد؛ به طوری که شاخص کل با افت 29/ 0‌درصدی به سطح یک‌میلیون و 291‌هزار واحدی نزول کرد. شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار، نزولی واقع شد و 07/ 1‌درصد کاهش را تجربه کرد. به گفته کارشناسان، عوامل متعددی همچون لایحه بودجه، سیاستگذاری‌‌‌های بورس، تغییر نرخ بهره بین‌بانکی و همچنین هیجانات بازار‌‌‌های دلار و سکه، بر تداوم افت بیشتر بورس و افزایش میزان بی‌‌‌اعتمادی سهامداران که خروج مکرر نقدینگی را در پی دارد، اثرگذار است.

 

بازار سکه

بازگشت سکه 13 میلیون تومانی

03

دلار آمریکا در بازار داخلی طی دو روز گذشته افت نسبی را تجربه کرد و به تبع آن، بهای سکه امامی نیز تا حدودی دستخوش نوسانات کاهشی شد؛ اما طولی نکشید که سکه امامی روز سه‌‌‌شنبه با بازگشت به سطح 13میلیون تومانی جایگاه خود را در این سطح تثبیت کرد. بر این اساس، هر سکه امامی پس از پشت سر گذاشتن مرز 13میلیون ‌تومانی در سطح 13میلیون و 230‌هزار تومان قرار گرفت. عده‌‌‌ای از فعالان بازار معتقدند که افزایش حباب سکه در این روزها به این معناست که بازار از لحاظ انتظارات سرمایه‌گذاران آمادگی افت قیمت را ندارد و کاهش روزهای اخیر را صرفا هیجانی می‌‌‌دانند. معامله‌‌‌گران انتظار ندارند قیمت دلار به زیر مرز 29‌هزار تومان کاهش یابد؛ زیرا با تثبیت قیمت دلار در این کانال، امکان برگشت سکه تا نزدیکی مرز 12میلیون تومان بیشتر خواهد شد.

 

بازار طلای جهانی

کاهش اونس طلای جهانی

04

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه در واکنش به عوامل متضاد، از جمله بازده پایین‌‌‌تر اوراق قرضه و دلار قوی‌‌‌تر، کاهش را شاهد بود. ارزش دلار در معاملات روز گذشته قوی‌‌‌تر شد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌‌‌تر کرد؛ اما بازده اوراق خزانه آمریکا در نزدیکی پایین‌‌‌ترین رکورد یک‌هفته اخیر ماند. به گفته کارشناسان، قیمت طلا در شرایط بسیار نامعلومی قرار دارد، با این حال توان صعودی خود را حفظ کرده است. آنها معتقدند، تا زمانی که طلا محدوده فعلی خود را از دست ندهد، شانس صعود خواهد داشت. نگرانی‌های ناشی از سویه اومیکرون در کنار احتیاط حاکم بر بازار پیش از برگزاری جلسه فدرال‌رزرو باعث شده است تا روند صعودی قیمت طلا کند شود. با این حال، قیمت‌ها منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکاست و دیروز تا ساعت20و40دقیقه به وقت تهران به1775دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

ادامه سقف‌شکنی تسه‌ها

05

قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین رقم خود از زمان انتشار تاکنون رسید. تسه9812 در همین راستا به قیمت پایانی 112‌هزار و 492تومان افزایش یافت. دلیل استقبال از تسه‌ها در روز‌های گذشته، هدیه بانک مسکن به مستاجران متقاضی وام بوده است. روز گذشته عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات ۵۰‌درصد کاهش یافت. از این‌رو متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰‌درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند. در واقع، متقاضیان دریافت تسهیلات ۴8۰میلیون تومانی که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 960فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می‌کردند، اکنون تنها با خرید و ارائه ۴8۰فقره اوراق می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

 

بازار نفت

مقابله نفت با اومیکرون

06

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت را برای سه‌ماه اول سال ۲۰۲۲ افزایش داد، اما پیش‌بینی رشد تقاضا در کل سال را ثابت باقی گذاشت؛ به طوری که سویه اومیکرون تاثیر ملایمی بر بازار خواهد داشت؛ چرا که جهان به مقابله با پاندمی ویروس کرونا عادت کرده است. علاوه بر این، اوپک‌پلاس ۴ ژانویه برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست تولید خود تشکیل جلسه خواهد داد. به این ترتیب بهای نفت WTI روز سه‌‌‌شنبه تغییرات اندکی داشت و هر بشکه از این نفت در قیمت 71دلار و 50سنت معامله شد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان، با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌خام در جهان است، در صورتی که اومیکرون در پرجمعیت‌‌‌ترین کشور جهان شیوع پیدا کند، بازار نفت می‌تواند به‌سرعت تحت‌تاثیر تغییرات مصرف بنزین قرار گیرد.