بازار سهام

عملکرد مثبت هفتگی بورس

Untitled-1

بازار سرمایه، در دادوستدهای هفته گذشته توانست روند صعودی را به خود ببیند و در آستانه فتح سطح مهم 5/ 1میلیون واحدی قرار بگیرد. به این ترتیب، شاخص کل بورس با رشد 57/ 3درصد در مسیر صعودی پیشروی کرد و با درخشش هفتگی به ارتفاع یک‌میلیون و 488هزار واحدی رسید. از نگاه تحلیلگران به نظر می‌رسد، روند اصلاحی که بازار سرمایه در پیش گرفته بود، تقریبا به پایان رسیده است و سقف قبلی را که کانال یک‌میلیون و ۵۸۰هزار واحد بود، به عنوان هدف نخست در پیش خواهد گرفت. علاوه بر این، با توجه به وضعیت فعلی معاملات بورس، انتظار می‌رود برایند کلی روند بازار تا پایان سال مثبت باشد. بنابراین با توجه به افت و خیزهای طبیعی این بازار سرمایه‌گذاران نباید چندان نگران وضعیت فعلی آن باشند.

 

بازار سکه

سطح حساس سکه

Untitled-3

هفته گذشته، هر سکه امامی توانست در بالای سطح 12میلیون تومان در بازار مورد داد و ستد معامله‌گران قرار گیرد، اما در آخرین روز معاملاتی، بهای آن به زیر این سطح حساس افت کرد و به قیمت 11میلیون و 970هزار تومان رسید، به طوری که این کالا 07/ 1درصد بازدهی منفی را در عملکرد هفتگی خود ثبت کرد. همچنین سکه در روزهای تعطیل هفته گذشته به طور غیر‌رسمی مورد معامله قرار ‌‌‌گرفت. به گفته کارشناسان این بازار، قیمت سکه به روند نرخ دلار در بازار داخلی چشم دوخته است. علاوه بر این، رشد بهای اونس طلا در بازار جهانی، عاملی بود که توانست مانع افت بیشتر قیمت‌‌‌ سکه شود. تحلیلگران فنی بر این باورند که در صورت عبور سکه از سطح مقاومت فنی 12میلیون و 250هزار تومان می‌توان انتظار رشد بیشتر را داشت.

 

بازار طلای جهانی

تقویت نسبی تقاضا

Untitled-4

قیمت طلا در معاملات روز جمعه که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا بودند، تا 1783 دلار هر اونس افزایش یافت.  اما پس از ساعتی دوباره رو به کاهش گذاشت و در ساعت19:30 به وقت تهران به 1758 دلار رسید. اگر آمار سپتامبر، بالای ۵۰۰هزار اشتغال جدید را نشان دهد، طلا روند نزولی خود را از سر خواهد گرفت؛ زیرا بازارها منتظرند   تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه  آمریکا از ماه دسامبر آغاز شود و این انتظارات، ارزش دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا را تقویت خواهد کرد. شاخص ارزش دلار در هفته‌های اخیر شاهد رشد قابل‌توجهی بود و تقویت دلار موجب گران‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند. در عین حال، سوددهی اوراق قرضه 10‌ساله دولت آمریکا به بالاترین رقم از ماه ژوئن رسیده است.

 

بازار اوراق مسکن

درخشش هفتگی تسه

Untitled-5

اوراق تسهیلات مسکن در چند هفته گذشته درخشش زیادی داشته و افزایش‌های قوی از خود نشان داده است، به‌طوری که از زمان افزایش سقف تسهیلات مسکن در هر دو بخش حق‌تقدم در فرابورس و وام مسکن جوانان، از حدود ۶۰هزار تومان به کانال ۷۰هزار تومان رسیده و در حال پیشروی در این سطح است. تسه۹۸۱۲ که یکی از اوراق منتشرشده در اسفندماه ۹۸ در فرابورس است، در واکنش به استقبال بی‌نظیر متقاضیان از معاملات هفته گذشته بالغ بر ۱۰درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. این در حالی است که در دادوستد‌های روز چهارشنبه در قیمت پایانی ۷۴هزار و ۳۸تومان بسته شد که کاهش اندکی را در مقایسه با رقم روزهای پیشین نشان می‌دهد. این کاهش در آخرین روز کاری می‌تواند ناشی از اصلاح قیمت تحت‌تاثیر افزایش‌های متوالی باشد.

 

بازار نفت

درخشش بهای نفت

Untitled-6

با موافقت گروه اوپک‌پلاس به منظور پایبندی به توافق افزایش تولید روزانه حدود 400هزار بشکه در ماه، آن هم حداقل تا آوریل 2022 و انتظارات بازار به منظور افزایش تولیدات بیشتر از سوی این ائتلاف، بهای نفت WTI  رشد کرد و به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر رسید. بر این اساس، هر بشکه از این نفت، روز گذشته به قیمت 78دلار و 80 سنت   مورد معامله قرار گرفت. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان این بازار، افزایش قیمت گاز طبیعی در جهان ممکن است برخی از تولیدکنندگان انرژی را به سوی مصرف نفت به جای گاز ترغیب کند؛ به این معنی که قیمت‌ نفت همچنان حمایت می‌‌‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار داده‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد موجودی نفت‌‌‌خام این کشور، به منظور تصمیم‌گیری‌‌‌های آتی خود هستند.