بازار سهام

واکنش بورس به عوامل بنیادی

1

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته متعادل آغاز به کار کرد اما رفته‌‌‌رفته در ساعات پایانی از تعداد صف‌‌‌های فروش و حجم عرضه‌‌‌ها کاسته و بر تعداد صفوف خرید و حجم تقاضا افزوده شد. در پی اقبال بیشتر سهامداران به نمادهای بزرگ و شاخص‌‌‌ساز، شاخص کل با 81/ 0‌درصد رشد در ارتفاع یک‌میلیون و 437‌هزار واحدی آرام گرفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل با رشد 30/ 0درصدی به کار خود پایان داد. از عوامل تاثیرگذار بر تقویت سمت تقاضا در بازار روز گذشته می‌توان به رشد نرخ دلار، کاهش نرخ سود اوراق بدهی دولتی و همچنین انتشار گزارش‌های مطلوب عملکرد ماهانه از سوی شرکت‌ها اشاره کرد. از طرفی افزایش بهای کامودیتی‌ها در بازار جهانی سبب رشد چشمگیر نماگر تالار شیشه‌ای شد. انتظار می‌رود با گذشت زمان و با تاثیر فاکتورهای مذکور، فضای تحلیلی بر معاملات بازار سرمایه حاکم شود.

 

بازار سکه

روند صعودی سکه

3

سکه در شرایطی که وضعیت طلا در بازار جهانی به تازگی تمایلات صعودی گرفته است، یک بار دیگر نشان داد که برای معامله‌گران بزرگ بازار فلز گرانبهای داخلی، روند حرکتی دلار اهمیت بسیار بیشتری نسبت به طلا دارد. به طوری که هر سکه امامی روز گذشته توانست مجددا به کانال 12‌میلیون تومانی بازگردد و به قیمت 12‌میلیون و 100‌هزار تومان معامله شود. در واقع می‌توان گفت که معامله‌گران بازار طلا و سکه موقعیت معاملاتی خود را بیشتر بر اساس روند قیمت دلار تعیین می‌کنند و اونس طلا تنها نقش یک چاشنی تحریک‌کننده قیمت‌ها را بازی می‌کند که شدت نوسان بازار سکه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما در مقابل، سرمایه‌گذارانی قرار دارند که معتقدند سکه تحت‌تاثیر رفتارهای هیجانی صعود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

 

بازار طلای جهانی

رشد کم‌رمق طلا

4

قیمت هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر کاهش اندک بازده اوراق قرضه آمریکا، تا ۱۷47 دلار افزایش یافت اما دوباره رو به کاهش گذاشت و تا ساعت 19:45 به وقت تهران به 1729 دلار رسید. شاخص دلار نیز نزدیک به بالاترین رکورد بیش از ۱۰ ماه گذشته که روز سه‌شنبه به آن صعود کرده بود، ایستاد. با این حال بازده اوراق خزانه ۱۰ساله اندکی کاهش پیدا کرد. بازده بالاتر، هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازدهی است، افزایش می‌دهد. در حالی که فدرال‌رزرو خود را برای انقباضی کردن سیاست پولی آماده کرده و دولت بایدن در مذاکرات مربوط به سقف بدهی با کنگره با بن‌بست مواجه شده است، باردیگر تردیدهایی در مورد ترمیم اقتصاد جهانی مطرح شده است. در عین حال قطعی گسترده برق در بخش‌هایی از چین بر آمارهای عملکرد اقتصادی این کشور تاثیر گذاشته است.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش پایان‌ناپذیر قیمت تسه

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن درآخرین روز معاملاتی به شدت بر روند صعودی خود افزود و رشد بیش از ۳‌درصدی را در کارنامه روزانه به ثبت رساند. به این ترتیب هر فقره از تسه ۹۸۱۲ در قیمت پایانی ۶۷‌هزار و ۷۰تومان بسته شد که افزایش بیش از دو‌هزار تومانی را در قیاس با آخرین رقم روز کاری نشان می‌دهد. قیمت خرید تسه ۹۸۱۲ نیز به سقف رشد روزانه خود دست یافت و ۵‌درصد افزایش را در نماد تسه ۹۸۱۲ به نمایش گذاشت. با افزایش پی‌درپی و مهار‌ناپذیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس و افزایش سقف تسهیلات برای زوجین به ۴۸۰‌میلیون تومان و برای مجردها به ۲۸۰‌میلیون تومان، ارزش کل معاملات این دسته از سهام به حدود ۷۱۲‌میلیون تومان رسیده و میانگین این گروه از اوراق به سطح ۶۷‌هزار و ۳۰۷تومان صعود کرده است.

 

بازار نفت

کاهش تقاضای نفت

6

در حالی که افزایش تعداد ابتلا به ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد و مواردی از کمبود سوخت در برخی مناطق گزارش شده، قیمت نفت روز چهارشنبه به دلیل تردید‌‌‌ها در مورد رشد تقاضا برای دومین جلسه متوالی تنزل یافت. به طوری که هر بشکه نفت WTI روز گذشته در قیمت 75دلار مورد معامله قرار گرفت. هرچند وضعیت عرضه نفت تغییر چندانی نکرده اما رسیدن قیمت‌ها به ۸۰دلار نشان می‌‌‌داد که فشار بر کشور‌‌‌های اوپک‌پلاس برای افزایش سهمیه تولید بالا رفته است. همچنین اوپک پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت طی چند سال آینده به شکل قابل‌توجهی رشد کند. این سازمان نیز هشدار داده که جهان با وجود حرکت به سمت انرژی‌‌‌های با میزان آلایندگی کمتر همچنان نیازمند ادامه سرمایه‌گذاری در بخش تولید نفت است.