بازار سهام

Untitled-1 copy

محرک‌های بورس در تیرماه

روند معاملات سهام در تیر‌ماه به نسبت زیادی بهبود یافت که این امر زمینه اعتماد مجدد سهامداران را به این بازار فراهم کرد. با توجه به اینکه داد و ستدهای بورس اکنون روند صعودی چندان قوی را به خود نگرفته است، با این حال ورود نقدینگی به این بازار در ماه گذشته مشهود بود و شاخص‌کل رشد نسبی را تجربه کرد‌‌ به‌طوری‌که این نماگر بازار سرمایه 2/  12درصد بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد. از عمده دلایل تاثیرگذار در بهبود داد و ستدهای بورس در تیر‌ماه می‌توان به نوسانات افزایشی کم‌رمق نرخ ارز، رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و محصولات برخی شرکت‌های دلاری و صادراتی اشاره کرد. به بیان فعالان بازار سرمایه افق برجام و برنامه‌های غیراقتصادی دولت جدید باعث شد تا به مرور روند صعودی بورس  در تیر‌ماه کمی تضعیف شود.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

کاهش تقاضای سکه

قیمت طلا و سکه تحت‌تاثیر تعطیلی بازار و نبود تقاضا به دلیل تشدید بیماری کرونا و همچنین کاهش‌ بهای اونس طلای جهانی اندکی کاهش یافت اما افزایش نرخ دلار اجازه افت بیشتر را به فلز گرانبهای داخلی نداد و فقط ۱۰ هزار تومان کاهش را نسبت به آخرین روزکاری در هفته گذشته به ثبت رساند و به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید. در دو ماه اخیر باوجود بلاتکلیفی شرایط سیاسی و اقتصادی، انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض درباره برجام و تغییرات مداوم نرخ ارز، طلا و سکه در بازار داخلی کمترین نوسان قیمت را تجربه کرده‌اند. تعطیلات اخیر بازار و همچنین آینده نامعلوم برجام باعث‌شده با وجود ثبات قیمت‌ها، تقاضا برای خرید طلا و سکه به‌شدت کاهش یابد و از طرفی احتمال افزایش تقاضا بعد از بازگشایی بازار به دلیل اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، پایین است.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

رنج منفی طلا

بهای اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی با وجود تقویت ارزش شاخص دلار برای ریزش مجدد مقاومت کرد و بالعکس تا نزدیکی سطح مقاومتی 1830 دلار صعود کرد؛ همچنین طلای جهانی نسبت به روند نرخ اوراق قرضه آمریکا بسیار حساس ماند، به‌طوری‌که اونس تحت‌تاثیر فشارهای تورمی تکانه‌های نزولی را از خود نشان داد. با توجه به این موضوع قیمت این فلز زرد گرانبها در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تا سطح 1797 دلار افت کرد و در قیمت‌ ۱۸۰۲دلار بسته شد و در مجموع عملکرد منفی یک درصد را از خود به‌جا‌ گذاشت. به عقیده برخی کارشناسان در صورتی‌که ارزش شاخص دلار عقب‌نشینی کند، می‌تواند پشتیبانی برای تجدید روند صعودی قیمت طلا تا سطوح بالاتر‌ به‌شمار آید‌ به‌طوری که انتظار می‌رود اونس طلا تا قیمت 1900 دلار افزایش یابد که احتمال می‌رود این امر به کندی رخ دهد.

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

پیشروی در سیر صعودی

اوراق تسهیلات مسکن پس از بازگشت به سیر صعودی و جهش به کانال ۶۰ هزار تومانی از محدوده قیمتی خود بالاتر رفت و در آخرین روز معاملاتی خود درتیر ماه به قیمت ۶۰ هزار و ۵۷۱ ‌تومان در هر ورق رسید و به بازده هفتگی حدود ۲درصدی دست یافت. مهلت استفاده تمامی اوراق تسهیلات در بازار سرمایه دو ساله بوده و در مواردی طی  مدت یاد‌شده سود خوبی عاید سهامداران خود می‌کند. در صورتی‌که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به  دارندگان مسترد نخواهد شد، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق به منظور دریافت وام خرید مسکن را ندارند، تا قبل از پایان مهلت اعتبار، اوراق را در بازار به فروش برسانند.

 

بازار نفت

Untitled-5 copy

دامنه نوسان محدود نفت

قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا طی معاملات هفته گذشته خود در بازار جهانی، 11/  0درصد تضعیف شد و در بالای مرز حساس 70 دلار به ازای هر بشکه نوسان داشت. همچنین در هفته گذشته اوپک از رسیدن میزان تقاضا به سطوح قبل از شیوع بیماری کرونا، برای سال آینده خبر داد که این امر می‌تواند عمدتا توسط بهبود سطح تقاضا از سوی کشورهای آمریکا، چین و هند که به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های نفت به‌شمار می روند رقم خواهد خورد. اما افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در جهان و گونه جدید آن سبب شده است تا در بسیاری از کشورها قوانین منع تردد مجددا وضع شود که باعث تحت‌الشعاع قرار‌دادن میزان تقاضا بوده است. با این حال تحلیلگران اذعان دارند که با توجه به شرایط تقاضا تغییرات قیمت در همین محدوده برای هفته‌جاری پیش‌بینی می شود.