1

بازار سهام

نوسانات ایده‌آل بورس؟

روند بازار سرمایه برخلاف روزهای صعودی، در روز سه‌شنبه تغییر مسیر داد‌ به‌طوری‌که در ساعات ابتدایی شروعی مثبت و متعادل داشت و شاخص‌کل تا ارتفاع یک میلیون و ۳۲۹ هزار واحد رشد کرد، اما این سیر صعودی طولی نکشید و نماگر اصلی بورس با افت 63/ 0درصدی به سطح یک میلیون و 314 هزار واحدی تنزل یافت. شاخص‌کل هموزن نیز همسو با کلیت بازار 52/ 1 درصد ریزش را تجربه کرد. عده‌ای از فعالان این بازار اذعان دارند که روند کنونی بورس با چنین رفت و برگشت های نسبی ایده آل به‌نظر می‌رسد زیرا که ماهیت چنین بازارهایی نوسانی و دارای ریسک سرمایه‌گذاری است. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در میان‎مدت روندی متعادل را تجربه خواهد کرد و احتمال ریزش مجدد بازار دور از ذهن است. هرچند در کوتاه‌مدت، بلاتکلیفی کابینه دولت و مذاکرات وین، راه را برای رشد پرشتاب بازار بسته است.

3

بازار سکه

لمس کانال 11 میلیونی

قیمت سکه و مسکوکات طلا در معاملات روز سه‌شنبه پس از تلاش زیاد خریداران توانست کانال 11‌میلیون تومانی را لمس کند. فلز گرانبهای داخلی پس از آنکه در 14 فروردین ماه سال‌جاری از صعود بازماند، در سیر نزولی به کف 9 میلیون و 500 هزار تومان رسید. اما در معاملات تیر‌ماه نوسان چندانی نداشت و با شروع معاملات بازارها در مرداد ماه و تعطیلات پایتخت روند صعودی را با شتاب بیشتری پیمود تا جایی‌که هر قطعه سکه روز سه‌شنبه به قیمت 10‌میلیون و950 ‌هزار تومان رسید. اگرچه بازار تهران به‌صورت رسمی باز شده، اما شاهد رونق و هیجان در اولین روزهای معاملات نیستیم و بازار هنوز در تعطیلات به‌سر می‌برد. شرایط سیاسی نامعلوم، نزدیک‌شدن به ماه محرم، شیوع گسترده ویروس‌کرونا، نوسان نرخ ارز و وضعیت اقتصادی نامناسب مردم باعث کاهش تقاضا برای خرید طلا و سکه شده است.

4

بازار طلای جهانی

شکست مقاومت 19 روزه

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه با وجود افت ارزش دلار و تحت‌تاثیر احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه اعلام نتیجه اجلاس فدرال‌رزرو، کاهش بیشتری یافت. اونس طلا پس از بازگشت به روند صعودی و جایگاه 1800 دلاری نوسانات زیاد را تجربه کرد ولی پس از نوساناتی تا ساعت 20:25 دیروز به وقت تهران دوباره به 1800 دلار برای هر اونس بازگشته بود.به گفته کارشناسان بازار شاید تاثیر منفی کرونای دلتا بر بهبود اقتصادی را دست‌کم گرفته است. نوع به‌شدت مسری کووید-19 باعث می‌شود بانک‌های مرکزی تعدیل برنامه‌های محرک مالی خود را به تاخیر بیندازند. اگر بانک‌های مرکزی همچنان به سیاست‌های انبساطی خود ادامه دهند، در کوتاه‌مدت طلا فضای بیشتری برای افزایش خواهد داشت. سرمایه‌گذاران برای دریافت نشانه‌های بیشتر درباره مسیر دلار آمریکا و تاثیر آن بر قیمت طلا، منتظر اعلام نتیجه نشست سیاست پولی هفته جاری بانک مرکزی آمریکا هستند.

5

بازار اوراق مسکن

تحرکات کاهشی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز سه‌شنبه در ادامه شروع نزولی اوراق در مردادماه دومین روز کاری خود را در همان مسیر نزولی پیمود و افت کمی را به‌ثبت رساند. هرچند که کاهش قیمتی تسه9812 چندان محسوس نبود اما سبب فاصله‌گرفتن این نماد از قیمت‌60 هزار تومانی که سقف چند ماهه برای تسه‌ها محسوب می‌شود، شد. به این ترتیب هر فقره از تسه 9812 در داد و ستد‌های روز گذشته در قیمت پایانی 59 هزار و 891‌ تومان بسته شد و در فتح کانال جدید ناکام ماند. در این حالی است که کمتر از 7 ماه به پایان سررسید دو ساله آن باقی‌مانده است. سایر اوراق در این دسته از سهام که مهلت بیشتری تا تاریخ انقضای آنها باقی است به قیمت بالاتری معامله می‌شوند. تفاوت قیمتی در تسه‌ها با سررسیدهای مختلف سبب حفظ سنگر 60 هزار تومانی برای میانگین آنها شده است.

6

بازار نفت

احتمال افزایش تقاضای نفت

طی معاملات هفته گذشته بازار جهانی نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا، می‌توان به وضوح دید که میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران این بازار برای انجام معاملات افزایش یافته است که در نتیجه تقاضا برای انجام داد و ستدهای معامله‌گران نفت همانند کالاهای پر ریسک دیگر، بیشتر شده است‌ به‌طوری‌که هر بشکه نفت WTI در روز سه‌شنبه به قیمت 72 دلار مورد معامله قرار گرفت. به گفته عده‌ای از کارشناسان این بازار با وجود افزایش نرخ بهره‌برداری پالایشی چین در نیمه دوم سال، شیوع سویه جدید از ویروس‌کرونا به نام دلتا همچنان در چین که به‌عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان محسوب می‌شود، ادامه‌دار است و فعالیت پالایشگاه‌های مستقل در این کشور محدود شده است، بنابراین رشد قابل‌توجه برای واردات آنها دور از انتظار است.