بازار سهام

برگشت ورق بورس

01

شاخص کل بورس، بعد از شوک منفی در آغاز معاملات هفته، روز یکشنبه با افزایش نسبی تقاضا همراه شد. هرچند عرضه سنگین در نماد شستا سبب فاصله‌گرفتن شاخص سهام از سقف روزانه شد؛ اما در نهایت با طولانی‌شدن صفوف خرید، شاهد افزایش تقاضا و پیشی‌گرفتن آن از سمت عرضه‌‌‌ها بودیم. به این ترتیب، شاخص کل بورس با 23/ 0‌درصد رشد در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۲‌هزار واحدی قرارگرفت. شاخص هم‌وزن نیز به تبع آن 27/ 0‌درصد رشد را به ثبت رساند و بازار سرمایه در داد و ستدهای روز گذشته سبزپوش پایان یافت. جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری، اصلاح دامنه نوسان، عدم‌افزایش نرخ بهره بانکی، تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ ارز، وضعیت صادرات غیرنفتی و سرنوشت ارز ۴۲۰۰تومانی از دغدغه‌‌‌های اصلی فعالان بازار سرمایه به شمار می‌رود.

 

بازار سکه

کاهش تب و تاب سکه

03

تب و تاب بازار طلا و سکه در پی ایجاد فضای هیجان ناگهانی و افزایش بهای سکه تحت‌تاثیر صعود دلار و سقف جدید اونس طلا در روز شنبه و رسیدن آن به بالاترین سطح یک‌سال اخیر خود، در معاملات روز یکشنبه آرام گرفت؛ به طوری که این فلز گرانبها با اندکی عقب‌نشینی در قیمت 12میلیون و 580‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. به گفته فعالان این بازار، قیمت سکه امامی تنها در صورتی می‌تواند در مسیر افزایشی قرار بگیرد که نوسان قیمت دلار در بازار داخلی در بالای سطح 28‌هزار و 800 تومان و در کنار آن، ادامه‌دار بودن روند صعودی اونس طلا در بازار جهانی ادامه پیدا کند. در این میان، معاملات سکه تحویل یک‌روزه در بورس کالا برای ساعاتی به حالت مجاز-محفوظ درآمد که به نظر می‌رسد ناشی از التهاب نرخ‌ها در بازار آزاد باشد.

 

بازار طلای جهانی

حمایت اونس از سرمایه‌گذاران

04

اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته بهترین عملکرد هفتگی خود را در 6ماه گذشته به ثبت رساند؛ به طوری که بازار این فلز گرانبهای جهانی با قیمت 1865 دلار به ازای هر اونس در هفته گذشته به کارخود پایان داد. بر این اساس، اونس طلا طی داد و ستدهای هفته گذشته با عملکرد مثبت 74/ 2درصدی انگیزه معامله‌گران را برای سرمایه‌گذاری بهبود بخشید. علاوه‌بر این، توانست مسوولیت خود را که محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر افزایش تورم بود، به‌خوبی ایفا کند. عده‌‌‌ای از فعالان بازار جهانی معتقدند، با توجه به آمارهای اقتصادی منتشرشده و جو حاکم بر این بازار انتظار ادامه‌دار بودن این رنج مثبت در بازه‌‌ زمانی کوتاه‌مدت برای این کالای باارزش تا اعمال تغییر وضعیت سیاست‌‌‌های پولی از سوی فدرال‌رزرو آمریکا وجود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

فتح کانال جدید

05

اوراق تسهیلات بانک‌مسکن مورد معامله با نماد تسه9812 در بازار فرابورس روز یکشنبه توانست سطح جدیدی را فتح کند. روز گذشته این اوراق پس از یک‌سال، با صعود چشمگیر در بالای مرز 80‌هزار تومان قرار گرفت؛ به طوری که تسه9812 با 37/ 3‌درصد رشد معادل 2‌هزار و 633تومان به قیمت پایانی 81‌هزار و 195 تومان افزایش یافت. لازم به ذکر است که ارزش معاملات این اوراق همچنان بیش از 180میلیون تومان است که این امر می‌تواند نشان‌دهنده رونق تقاضا در خرید مسکن برای خانه‌اولی‌‌‌ها با توجه به اجرایی‌شدن طرح نهضت ملی باشد. با توجه به اینکه حاشیه‌نشینی به‌عنوان یکی از آسیب‌های اولویت‌دار در برنامه‌های توسعه‌ای مطرح است، یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تمرکز بر بافت‌های ناکارآمد شهری است.

 

بازار نفت

فشار‌های نزولی نفت

06

نگرانی‌ها از اینکه فدرال‌رزرو ممکن است برای مهار تورم در بالا بردن نرخ بهره تعجیل کند، سبب شد قیمت نفت روز جمعه شاهد کاهش باشد و سومین افت هفتگی متوالی را تجربه کند. تقویت دلار و گمانه‌زنی‌ها در این باره که دولت ممکن است برای مهار تورم از محل ذخایر استراتژیک آمریکا نفت به بازار تزریق کند، سبب شد تا قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت تا محدوده 80دلار و 72سنت کاهش یابد و افت 6/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. معاملات هفته گذشته نفت نشان داد که قیمت‌ها تنها تحت‌تاثیر عوامل عرضه و تقاضا قرار ندارد، بلکه پیش‌بینی‌های سیاست پولی و اشکالی از دخالت دولت هم بر آنها تاثیرگذار است. نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و فشار نزولی روی قیمت‌های نفت را تشدید خواهد کرد.