بازار سهام

مسیر مبهم بورس

1

بازار سهام روز چهارشنبه را برخلاف افت‌‌‌‌‌‌‌های خود در پنج روز اخیر، سبز ظاهر شد، اما در این بین روند شاخص‌کل و شاخص هموزن عکس یکدیگر بودند، به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای روز گذشته را با 28/ 0درصد افزایش به سطح یک‌میلیون و 279 هزار واحد رسید، اما در مقابل شاخص‌کل هموزن نزولی ظاهر شد و 41/ 0‌درصد از ارتفاع خود کاست. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز اندکی بهبود یافت و 2104‌میلیارد تومان را در کارنامه خود به ثبت رساند. تحلیلگران فنی بر این باورند که با از‌دست‌دادن سطح 3/ 1میلیون واحدی شاخص‌کل، سخت است که بتوان شاهد روند صعودی در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت بود اما نزول بیشتر نیز منطقی به‌نظر نمی‌رسد. با این حال انتظار می‌رود با اعلام نتایج مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای بتوان شاهد اتفاقات مثبت در بورس بود.

 

بازار سکه

افزایش ناچیز قیمت سکه

3

سکه امامی روز چهارشنبه همزمان با رشد نرخ دلار در بازار داخلی، افزایش قیمت را تجربه کرد، به‌طوری‌که هر قطعه از این سکه روز گذشته به قیمت 12‌میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. عامل دیگری که بر رشد بهای سکه امامی در بازار داخلی تاثیرگذار بود، افزایش قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز گذشته بود. به عقیده برخی فعالان بازار طلا و سکه با قرارگرفتن این فلز گرانبهای داخلی بالای سطح 12‌میلیون و 200هزار تومان می‌تواند به‌صورت موقت سایه ریزش قیمت‌ها و فروش بیشتر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران از سر بازار سکه برداشته شود. با این حال حباب این سکه به اندازه‌‌‌‌‌‌‌ای بالا است که انتظار افزایش معنادار همزمان با رشد نرخ دلار و اونس طلا درصورت عدم‌ایجاد توافقات دور از انتظار نیست.

 

بازار طلای جهانی

فضای صعودی برای طلا

4

اونس طلا در بازار جهانی روز چهارشنبه افزایش یافت. قیمت‌ها با تضعیف اندک شاخص دلار آمریکا حمایت شدند، به‌طوری‌که هر اونس طلای جهانی به قیمت 1837دلار (تا ساعت 19:20 به وقت تهران) مورد معامله قرار گرفت. گفته می‌شود رکود تورمی یک مشکل بزرگ برای سیاستگذاران در فدرال‌رزرو و سایر نقاط جهان است. ابزارهای کمی برای مبارزه با تورم و کاهش رشد قیمت‌ها به‌صورت همزمان وجود دارد. به گفته کارشناسان قوی‌‌‌‌‌‌‌ترین راه‌حل برای رکود اقتصادی کاهش نرخ‌های بهره است، اما این نرخ‌ها برای تقریبا دو سال نزدیک به صفر بوده است، با این حال اگر فدرال‌رزرو در افزایش نرخ بهره خیلی سریع حرکت کند، با سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین اذعان دارند اگر شاخص دلار به‌شدت پایین بیاید در واقع می‌تواند سیگنالی برای صعودی‌شدن طلا باشد.

 

بازار اوراق مسکن

استراحت تسه پس از صعود

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهارشنبه را پس از اوج‌‌‌‌‌‌‌گیری و رکورد‌شکنی طی چند روز گذشته و رسیدن به سطح 124‌هزار تومان، استراحت کرد و افت اندکی را به‌همراه داشت، به‌طوری‌که تسه9812 با 48/ 0درصد کاهش معادل 601تومان روز گذشته را پشت‌سر گذاشت و در قیمت پایانی 124‌هزار و 81 تومان بسته شد. لازم به ذکر است که این اوراق بانکی با تعداد 90‌معامله و به ارزش بیش از 150‌میلیون تومان به معاملات خود خاتمه بخشید. به گفته برخی از کارشناسان مسکن با توجه به گستردگی و اثرپذیری بخش مسکن از عوامل متعدد بیرونی و درونی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تمدید خودکار قراردادهای اماکن استیجاری، تدوین سازوکار نظام اجاره‌‌‌‌‌‌‌داری حرفه‌‌‌‌‌‌‌ای راهکارهای دولت سیزدهم می‌تواند برای ایجاد تعادل و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن موثر باشد.

 

بازار نفت

پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی نفت 100 دلاری

6

پس از حمله به تاسیسات نفتی امارات، حمله و آتش‌‌‌‌‌‌‌سوزی در خط لوله نفتی ترکیه نیز باعث شد تا تنش‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی بر روی چشم‌انداز عرضه محدود نفت تاثیرگذار باشد. بر این اساس بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا برای روز چهارشنبه مجددا افزایش قیمت را تجربه کرد و در سطح 86 دلار و 55 سنت مورد معامله قرار گرفت. تحلیلگران پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌کنند که عرضه نفت در سال2022 کاهش پیدا کند که بخشی از آن ناشی از کاهش تقاضا با وجود شیوع ویروس‌کرونا موسوم به اُمیکرون است. علاوه‌بر این گفته می‌شود؛ این حملات نگرانی‌های بیشتری را در مورد اختلالات بیشتر عرضه نفت در منطقه در سال میلادی جاری ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌کند، به همین دلیل برخی فعالان باور دارند که نفت ۱۰۰‌دلاری با توجه به شرایط ژئوپلیتیک منطقه دور از انتظار نیست.