بازار سهام

بازگشت نگاه سهامداران

01

بازار سهام طی معاملات روز چهارشنبه پس از یک استراحت کوتاه، مجددا در مسیر رشد قرار گرفت. به‌طوری که شاخص کل روز گذشته با 88/ 0درصد افزایش در ارتفاع یک میلیون و 348 هزار واحد قرار گرفت. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با بازار صعودی بود و 69/ 0 درصد رشد داشت. لازم به ذکر است ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) کمی بهبود یافته است و در آخرین روز معاملاتی هفته 2724 میلیارد تومان ثبت شد. افزایش تقاضا در نمادهای نفتی به دلیل رشد زیاد و پرقدرت شاخص‌‌های نفت در بازار جهانی همزمان با بازگشت مجدد توجهات سرمایه‌‌گذاران به گروه‌های بانکی و خودرویی با بازگشت باقری به وین و تاثیر آن بر دیگر نمادهای بورس، از عوامل سبزپوشی بازار سهام بودند. انتظار می‌‌رود تا پایان سال دماسنج اصلی بازار در یک دامنه محدود نوسان مثبتی داشته باشد.

 

بازار سکه

بهبود نسبی تقاضای سکه

03

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه با سیگنال افزایشی قیمت طلا در بازار جهانی اندکی رشد قیمت را تجربه کرد. اما افت ناگهانی روز گذشته نرخ دلار در بازار ارز داخلی ترمزی برای رشد بهای سکه شد. به‌طوری که سکه امامی با 10 هزار تومان کاهش قیمت در سطح 12 میلیون و 290 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در این میان نیز گفتنی است بسیاری از معامله‌‌گران این بازار در این موقعیت حساس بازار‌‌ها که تحت تاثیر اتفاقات غیر‌اقتصادی و اقتصادی، نوسانات زیادی را به همراه دارد چشم به روند قطعی دلار دوخته‌‌اند و در انتظار انتشار اخبار قطعی از مقر مذاکرات هستند. این در حالی است که معاملات سکه با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز عموما با رونق همراه شده و سطح داد و ستدها تا حدودی بهبود یافته است.

 

بازار طلای جهانی

سایه فدرال رزرو بر سر طلا

04

بهای طلای جهانی روز چهارشنبه با توجه به افزایش بحران اوکراین، به بالاترین رقم تاریخی و بی‌سابقه 19 ماهه خود رسید و تا سطح 2068 دلار و  40 سنت رشد کرد. اما در ادامه روز معاملات روند معکوسی را به دلیل افزایش بازدهی اوراق خزانه‌‌داری ایالات متحده طی کرد. همین امر باعث شد طلا به سطوح پایین‌‌تر افت کند و در ساعت 19 به وقت تهران به زیر 2هزار دلار رسیده بود. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه انتظار می‌‌رود فدرال رزرو پس از صدور تصمیم سیاستگذاری پولی خود در هفته آینده، نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد. همین عامل می‌تواند شتاب رشد طلا را کاهش دهد. با شرایط کنونی، احتمال عقب‌‌نشینی قوی قیمت‌‌ها در بازار طلا به دلیل بالا بودن تقاضا برای این کالا کم است.

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌‌نشینی قیمت تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شوند، در آخرین روز معاملاتی هفته عمدتا افت قیمت داشتند و تعداد معدودی از این اوراق تسهیلات مثبت ظاهر شدند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته نزولی بود و به ریزش خود ادامه داد. به‌طوری که این اوراق با افت 34/ 1 درصدی معادل یک هزار و 603 تومان کاهش در قیمت پایانی 118 هزار و 421 تومان به کار خود خاتمه داد. از آنجا که‌سازوکار قیمت‌‌گذاری در این دسته از اوراق نیز به میزان عرضه و تقاضای آن در فرابورس بستگی دارد، رکود بازار مسکن در ایام پایان سال نیز بر معاملات این روزهای اوراق تسهیلات تاثیرگذار بوده است؛ به‌طوری که تقاضای زیادی برای تسه‌ها به چشم نمی‌‌خورد. لذا گفته می‌شود که تا پایان سال بازار مسکن در این شرایط انتظاری باقی می‌‌ماند.

 

بازار نفت

افت کم و ناگهانی نفت

06

بازار نفت در بحبوحه بحران اوکراین، روز چهارشنبه پس از اعلام رسمی آمریکا و انگلیس برای ممنوعیت واردات نفت روسیه که یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت جهان محسوب می‌شود افزایش قیمت را تجربه کرد. همین امر نیز نگرانی‌‌ها از اختلالات عرضه نفت را افزایش داد و منجر به رشد قیمت‌‌ها شد. اما طولی نکشید که قیمت‌‌ها به دلیل کاهش معاملات آتی در پی ارزیابی معامله‌‌گران از تاثیر بالقوه بر ممنوعیت واردات نفت روسیه و بیانات آژانس بین‌المللی انرژی از اینکه می‌تواند نفت بیشتری را از ذخایر برای محدود کردن افزایش قیمت سوخت آزاد کند و طرحی را برای کاهش مصرف نفت طراحی کند، نزولی شدند. بر این اساس نفت خام برنت در هر بشکه به قیمت 124 دلار و 80 سنت معامله شد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در سطح 120 دلار و 25 سنت قرار گرفت.