بازار سهام

رونق معاملات بازار سهام

1

بورس تهران برای دومین روز کاری هفته مجددا صعودی بود. به طوری که شاخص کل روز یکشنبه را با 84/ 1 ‌درصد افزایش به بالای مرز مقاومت روانی 3/ 1‌میلیون واحدی صعود کرد و در ارتفاع یک‌میلیون و 322‌هزار تومان ایستاد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار 85/ 0‌درصد رشد کرد. بعد از افزایش خوش‌بینی به برجام و رشد قیمت‌ها در بازار جهانی، محرک سوم دیگری با عنوان حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی که عاملی برای مثبت شدن برخی از گروه‌‌‌ها در بازارسهام بود، اضافه شد. لازم به ذکر است که با توجه به سه محرک صعودی، سهامداران حقیقی خالص خرید مثبتی را رقم زدند که در بیشترین سطح خود از اواسط آبان سال‌جاری قرار گرفت. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با رشد قابل‌توجهی رقم 3414‌میلیارد تومان ثبت شد.

 

بازار سکه

ثبات نسبی قیمت سکه

3

بازار طلا و سکه روز یکشنبه به دنبال ریزش قیمت دلار به زیر سطح 26‌هزار تومان اندکی کاهش یافت. رشد چشمگیر طلا در بازار جهانی نیز در این میان مانع از افت شدید قیمت‌ها شد. به طوری که ثبات نسبی در این بازار به چشم می‌‌‌خورد. بر این اساس سکه امامی روز گذشته به قیمت 11‌میلیون و 935‌هزار تومان داد و ستد شد. با افزایش قیمت طلای جهانی حباب سکه به صفر نزدیک شده و ارزش ذاتی آن نیز در محدوده 12‌میلیون تومان قرار گرفته است. از طرفی هم اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در تهران باعث شد که بازار ارز و سکه زمان رسیدن به توافق هسته‌‌‌ای را نزدیک حس کنند. همین عامل باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران سکه شده که می‌تواند زمینه‌ساز ورود مجدد معامله‌‌‌گران به بازار شود.

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر 2000 دلاری شدن

4

قیمت طلای جهانی هفته اخیر به علت افزایش نگرانی‌ها در پی درگیری‌‌‌های روسیه و اوکراین بالغ بر 30 دلار گران‌‌‌تر شد و معاملات خود را در سطح 1973 دلار با عملکرد هفتگی مثبت 4‌درصد به پایان رساند. به گفته برخی از کارشناسان مناقشات روسیه و اوکراین می‌تواند همچنان سبب تقویت قیمت این فلز گرانبها طی روزهای آتی شود. علاوه بر این لازم به ذکر است که طلا در این برهه زمانی با چنین بی‌‌‌ثباتی‌‌‌های سیاسی و مالی، به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. به طوری که این فلز ریسک‌های ناشی از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکز کشورها و همچنین فدرال رزرو آمریکا در پایان ماه میلادی جاری را نادیده گرفته و به رشد خود ادامه داد. بنابراین از نگاه تحلیلگران انتظار می‌رود که طلا طی روزهای آتی به سطوح بالای 2000 دلار در هر اونس صعود کند.

 

بازار اوراق مسکن

توقف معاملات تسه 9812

5

لازم به ذکر است در حالی که هزینه تسهیلات مسکن در هفته‌‌‌های قبل رشد افسار گسیخته‌‌‌ای داشت و قیمت هر برگ این اوراق به حدود بیش از 170‌هزار تومان نیز رسیده بود، اکنون شاهد آن هستیم که این دسته اوراق بین ۱۳۰ تا ۱4۰‌هزار تومان قیمت دارند. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن روز یکشنبه را تماما نزولی سپری کردند. در این میان تسه 9812 در آخرین روز معاملاتی خود افت 5‌درصدی را به همراه داشت. این اوراق تسهیلات بانکی با کاهش بیش از 7‌هزار تومان از ارزش خود به زیر سطح 140‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد و در قیمت پایانی 134‌هزار و 712 تومان به معاملات خود خاتمه داد. گفتنی است که معاملات اوراق تسهیلات مذکور در آخرین روز خود با ارزش معاملات بیش از 13‌میلیون تومان پرونده خود را بست.

 

بازار نفت

تاریخ‌سازی قیمت نفت

6

با تشدید تهاجم روسیه به اوکراین و اجتناب معامله‌گران از خرید بشکه‌‌‌های نفت روسیه به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت‌‌‌خام جهان، قیمت‌ها در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی افزایش یافت و هفته را در بالاترین حد چند ساله خود، به پایان رساند. بر این اساس قیمت نفت بیشترین افزایش هفتگی خود را از اواسط سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند، به طوری که نفت‌‌‌خام برنت 55/ 20‌درصد و نفت‌‌‌ وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با 30/ 26 درصد رشد عملکرد هفتگی مثبتی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. در این شرایط برخی تحلیلگران حوزه انرژی ‌بر این باور هستند در صورتی که غرب، نفت روسیه را تحریم کند قیمت جهانی طلای سیاه ممکن است تا ۱۵۰ یا حتی تا مرز ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. اما در مقابل برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که چنین رشد قیمتی دور از انتظار است.