بازار سهام

نگاه بورس به سامانه کدال

1

بازار سرمایه، در حالی معاملات هفته گذشته را به پایان رساند که طی 20هفته متوالی شاهد خروج حقیقی‌‌‌ها از بازار بوده است. هفته قبل، شاخص کل تا سطح یک‌میلیون و 334‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد و با افت هفتگی 1/ 2‌درصد سومین هفته دی را پشت سر گذاشت. به گفته برخی از فعالان به نظر می‌رسد، در هفته جاری نیز وضعیت به همین منوال باقی بماند و روند با رنج منفی ادامه داشته باشد. فعالان بازار سرمایه اذعان دارند که در حال حاضر ترس سهامداران از انجام معامله، کل بازار را فراگرفته است؛ اما با وجود این تردیدها انتظار می‌رود به‌تدریج با رفع ابهامات از فشار فروش‌ها کاسته شود. طی هفته جاری گزارش عملکرد 9ماهه شرکت‌ها یک به یک روانه کدال می‌شود که می‌‌‌تواند محرکی جدی برای تقویت تقاضا باشد.

 

بازار سکه

فاز نزولی قیمت سکه

3

بازگشت نرخ دلار آمریکایی در بازار آزاد به زیر سطح 28‌هزار تومان و داشتن نوسانات ناقص جزئی به سمت عبور از این مرز عاملی است که سکه امامی را در فاز نزولی قرار داده است؛ به طوری که هر قطعه از این سکه هفته گذشته با افت حدود 500‌هزار تومانی از قیمت 12میلیون و 900‌هزار تومان به سطح 12میلیون و 400‌هزار تومان کاهش یافت. بر این اساس، عملکرد هفتگی این فلز گرانبهای داخلی بالغ بر 3‌درصد منفی بوده است. گفته می‌شود با وجود تمایلات کاهشی در بازار طلا و سکه، در صورتی که مجددا اخبار مثبتی از مذاکرات هسته‌‌‌ای منتشر شود و افت بیشتر دلار را در پی داشته باشد، احتمال افت پرشتاب قیمت‌ها در این بازار کمی دور از انتظار است و تصور می‌شود روند قیمتی طلا و سکه شیب ملایم‌‌‌تری داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا پس از استراحت کوتاه

4

شاخص دلار که معمولا در جهت عکس طلا حرکت می‌کند، روز جمعه کاهش یافت. علاوه بر این، شاخص بازدهی خزانه‌داری 10ساله ایالات‌متحده از بالاترین سطح دو سال اخیر که اوایل هفته به ثبت رسید، عقب‌نشینی کرد. بر این اساس، طلای جهانی روز جمعه پس از استراحت کوتاه، مجددا معاملات خود را با تمایلات صعودی پیش برد؛ به طوری که این فلز گرانبهای جهانی در مسیر ثبت بهترین رشد هفتگی خود از ماه نوامبر 2021 قرار گرفته است. به این ترتیب هر اونس طلا تا ساعت19 دیروز به قیمت 1822دلار معامله شد. سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی ایالات‌متحده هستند که می‌‌‌تواند در مورد سیاست پولی فدرال‌رزرو شفافیت‌‌‌هایی ایجاد کند. در حالی که تضعیف شاخص دلار و بازده خزانه‌‌‌داری آمریکا می‌‌‌تواند طلا را مورد حمایت قرار دهد.

 

بازار اوراق مسکن

بیشترین رشد هفتگی تسه از دی 99

5

تسه 9812 هفته گذشته را کاملا صعودی و سبز پشت سر گذاشت؛ به طوری که هر برگه از این اوراق، جایگاه خود را از قیمت 105‌هزار تومان تا سطح بیش از 126‌هزار تومان ارتقا داد. بر این اساس، اوراق تسهیلات مسکن طی معاملات هفته گذشته توانست عملکرد مثبت چشمگیری را به نمایش بگذارد، به طوری که رشد قیمتی معادل 26‌درصد را به ثبت رساند؛ رشدی که از دی‌ماه سال 99 بی‌‌‌سابقه بوده است. این رشد قیمت هزینه متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن را به‌شدت افزایش داده است؛ به‌طوری که حتی تخفیف 50درصدی حجم خرید اوراق نیز نمی‌تواند این افزایش نرخ را پوشش دهد. تحلیلگران بورسی، رشد قیمت این اوراق را ناشی از محدودیت دامنه نوسان و تسری پیدا کردن معاملات هیجانی این اوراق به روزهای آینده قلمداد می‌کنند.

 

بازار نفت

پیچ و خم قیمت در بازار نفت

6

نفت WTI در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت‌تاثیر عواملی همچون ابهامات موجود در عرضه و تقاضای نفت در کوتاه‌‌‌مدت و همچنین رشد قیمتی چشمگیر روزهای گذشته، مجددا افزایش یافت؛  به‌طوری که هر بشکه نفت‌خام آمریکا به قیمت 83دلار  معامله شد. گفته می‌شود کاهش ارزش دلار عامل اصلی افزایش قیمت‌ نفت‌‌‌ است؛ به‌خصوص معاملاتی که در این زمینه با دلار صورت گرفته، کمترین سود را در مقایسه با دیگر ارز‌های رایج در قراردادهای نفتی در برداشته است. عده‌‌‌ای از تحلیلگران این بازار معتقدند ترکیب تقاضای بالا، سرمایه‌گذاری ضعیف و نبود ظرفیت مازاد باعث افزایش قیمت نفت شده است. علاوه بر این در عملی کردن عرضه نفت از سوی اوپک و متحدانش بر اساس ائتلاف صورت‌گرفته ابهاماتی وجود دارد که باعث افزایش بهای نفت شده است.