بازار سهام

شروع سبز بورس

01

بورس در نخستین روز معاملاتی هفته، شروع مثبتی داشت و افزایش تقاضا در نماد‌های بزرگ‌تر، سبب بازگشت نماگر اصلی بورس به کانال 3/ 1میلیون واحدی شد. حفظ برتری تقاضا بر عرضه در روز گذشته، رشد 95/ 0درصدی را به همراه داشت و در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس به ارتفاع یک‌میلیون و 305‌هزار واحدی دست یافت. شاخص کل هم‌‌‌وزن نیز در راستای صعود بزرگ‌ترها سیر صعودی را در پیش گرفت و رشد 72/ 0درصدی را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد، انتشار اخبار مثبت از خروجی جلسه دولت برای کاهش اثرات مخرب بودجه بر بازار سهام و افزایش منابع صندوق تثبیت در جهت حمایت از بازار که روز جمعه منتشر شد، باعث کاهش تمایل حقیقی‌‌ها به فروش شد. به همین ترتیب، نسبت به روزهای گذشته شاهد خروج نقدینگی کمتری (15میلیارد تومان) از سوی حقیقی‌ها بودیم.

 

بازار سکه

افت اندک سکه

03

سکه در معاملات روز شنبه، تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار داخل و همچنین صعود اونس طلا به نزدیکی مرز 1800دلاری، کانال 13میلیون تومانی خود را حفظ کرد؛ اما نوسانات کاهشی دلار سبب کاهش نسبی نرخ این فلز گرانبها شد. به این ترتیب، قیمت سکه امامی با وجود عملکرد مثبت طلا به سمت 13میلیون و 140هزار تومان عقبگرد کرد و حباب آن کوچک‌تر شد. به نظر می‌رسد، روند آتی سکه تا حدود زیادی به روند حرکتی دلار وابسته است و معامله‌گران همچنان با احتیاط زیادی روند بازار را دنبال می‌کنند. اخبار برجامی حاکی از آن است که مسائل حل‌نشده زیادی در مورد برجام باقی مانده است و احتمالا دور هشتم مذاکرات هسته‌ای طولانی خواهد بود. این موضوع می‌تواند فضای افزایشی را بر سکه حاکم کند؛ ضمن اینکه تحلیلگران به بهای اونس در هفته جاری امیدوارند.

 

بازار طلای جهانی

هفته مثبت طلا

04

در حالی که نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون و نرخ بالای تورم موجب شده است تا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن روی بیاورند، قیمت طلا به‌رغم کاهش اندک در روز جمعه، به رشد هفتگی دست یافت. به این ترتیب، اونس طلا در نزدیکی مرز حساس 1800دلاری بسته شد و برای کل هفته یک‌درصد رشد را به ثبت رساند. از نظر برخی از تحلیلگران، بازار طلا تاب‌آوری قوی از خود نشان می‌دهد؛ زیرا قیمت‌ها موفق شده‌اند در آستانه تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، حمایت در بالای سطح ۱۷۵۰دلار را حفظ کنند. با این حال، همچنان فرصت فروش در زمان صعود قیمت‌ها را هم می‌بینند؛ زیرا این فلز ارزشمند ممکن است با موانع افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۲ مواجه شود. از طرفی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک میان روسیه و اوکراین هم تقاضا را برای طلا، به‌عنوان دارایی امن در کوتاه‌مدت، تقویت می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد تسه‌ها

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز شنبه بازار سهام در ادامه روند نزولی خود کاهش قیمت را به ثبت رساند. تسه9812 که پیش از این در واکنش به کاهش 50درصدی قیمت اوراق با افزایش تقاضا همراه شده بود، به سقف قیمتی خود از زمان انتشار رسید و با فروکش کردن جو این خبر در مسیر کاهشی پا گذاشت. به این ترتیب، هر ورقه از تسه9812 در دادوستدهای روز شنبه فرابورس به قیمت پایانی 103‌هزار و 600تومان کاهش یافت که ریزش 5درصدی را در مقایسه با قیمت روز کاری قبل نشان می‌دهد. نماد یادشده، روز گذشته در 103نوبت به ارزش 233میلیون تومان معامله شد که نشان‌دهنده افزایش ارزش معاملات در تمام نمادهای تسه است. نکته جالب درباره این گروه از سهام، سبزپوشی اوراق تسهیلات بانک ملی برخلاف روند نزولی تسه‌ها بود.

 

بازار نفت

هفته منفی نفت

06

نفت تحت‌تاثیر افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون که موجب نگرانی‌ درباره لطمه وارد شدن به تقاضای سوخت بر اثر اعمال محدودیت‌های جدید شد، در معاملات روز جمعه در محدود منفی بسته شد و کاهش هفتگی را به ثبت رساند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت با حدود 3‌درصد کاهش در سطح ۷۰دلار و 80سنت آرام گرفت و با 5/ 1‌درصد کاهش در مقیاس هفتگی همراه شد. به گفته کارشناسان، نگرانی‌هایی نسبت به کووید وجود دارد که رفع نمی‌شوند و این دیدگاه که پاندمی می‌تواند روی تقاضا تاثیر منفی بگذارد، بازار را تحت فشار قرار داده است. در عین حال، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس اعلام کرده‌اند که اگر تغییر در دورنمای تقاضا ایجاب کند، ممکن است پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده چهارم ژانویه، برنامه خود را برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰‌هزار بشکه در روز در ژانویه مورد بازبینی قرار دهند.