بازار سهام

قدرت‌نمایی خریداران بورسی

معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام با افزایش تقاضا در اکثر نمادها آغاز شد و رفته‌رفته استقبال گرم خریداران شاخص کل بورس را تا رشد ۲۶هزار واحدی کشاند. به این ترتیب نماگر اصلی بورس به سومین رشد بیش از ۲ درصدی خود در سال‌جاری رسید و در سکوی یک‌میلیون و ۲۸۱هزار واحدی آرام گرفت. رشد قیمتی در نمادهای شاخص‌ساز، نمادهای کوچک‌تر را نیز در آغوش گرفت و شاخص هموزن را به رشد ۳۳/ ۱درصد رساند. نکته مهمی که در این روزهای بازار به چشم می‌خورد، طولانی نشدن روند نزولی در بازار سرمایه است؛ به‌نحوی‌که با ایجاد موجی از عرضه طولی نمی‌کشد که موج بزرگ‌تر از تقاضا شکل می‌گیرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد بازار سهام در فصل برگزاری مجامع و با پشت‌سر گذاشتن دوران رکود و ابهام، خود را برای ثبت رشدهای جدید اما معقول و منطقی آماده می‌کند.

 

 

بازار سکه

طلای جهانی اهرم صعود سکه

قیمت سکه در دادوستد‌های روز سه‌شنبه به‌رغم پایین آمدن نسبی حجم تقاضا تحت‌تاثیر تعطیلی مجدد بازار طلا به‌دلیل شروع موج پنجم کرونا به 10میلیون و 710 هزارتومان افزایش یافت. برخی از فعالان بازار این رشد سکه را ناشی از افزایش بهای طلا جهانی تلقی می‌کنند و باور دارند درصورتی‌که قیمت طلا در روز‌های آتی بالای سطح هزار و ۸۰۰دلار برای هر اونس تثبیت شود، خریدها در بازار سکه نیز بیشتر خواهد شد. با این حال همچنان بیشتر کارشناسان بازار سکه اعتقاد دارند که عامل تعیین‌کننده قیمت سکه، نوسانات دلار است و درصورتی‌که اسکناس آمریکایی به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی بازگردد، افت قیمت فلز گران‌بهای داخلی از سر گرفته خواهد شد. در حال‌حاضر تقاضای قدرتمندی در بازار به چشم نمی‌آید، ولی عرضه نیز در چنان سطح بالایی نیست که زمینه‌ساز افت معنادار قیمت شود.

 

 

بازار طلای جهانی

پیشروی در مرز 1800 دلاری

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر عقب‌نشینی ارزش دلار، به بالاترین حد در سه هفته گذشته صعود کرد. طلا پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال در ژوئن، ریزش قیمت بیش از حدی پیدا کرد و کانال مهم 1800دلاری را از دست داده بود. اکنون که انتظارات برای افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در قیمت‌ها لحاظ شده است، خریداران به بازار برگشته‌اند. با این حال پتانسیل صعودی طلا ممکن است با توجه به سیاست‌های پولی جهانی که به افزایش نرخ‌های بهره متمایل شده‌اند، محدود باشد. به این ترتیب بهای اونس که دیروز تا 1816 دلار صعود کرده بود در ساعت 19:30 به وقت تهران به 1804دلار رسید. بازار در هفته جاری منتظر انتشار جزئیات نشست سیاست پولی اخیر فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه است که ممکن است سیگنال‌های بیشتری را درخصوص دیدگاه سیاستگذاران آمریکایی درباره تورم و سیاست پولی فراهم کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد از مرز حساس

«تسه9812» در معاملات روز گذشته پس از چندین رشد و باز‌پس‌گیری کانال 60هزار تومانی در روز‌های پیشین باردیگر کاهش قیمت را تجربه کرد و این مرز حساس را از دست داد. افزایش تقاضا در این دسته‌ها از نمادها سبب رشد بی‌پیشینه اوراق تسهیلات مسکن در دو هفته گذشته شده بود و شاهد افزایش تعداد و ارزش معاملات در این نماد نیز بوده‌ایم. اما قیمت «تسه9812» در دادوستد‌های روز سه‌شنبه بیش از یک‌هزار و 650تومان معادل 7/ 2درصد کاهش یافت و در قیمت پایانی 59هزار و 258تومان بسته شد. از آنجاکه خبری درخصوص تغییر دستورالعمل‌های اوراق تسهیلات بانک مسکن به گوش نرسیده است، بنابراین به‌نظر می‌رسد که کاهش قیمتی روز گذشته ناشی از اصلاح قیمت و تغیرات تقاضا در روز‌های گذشته باشد.

 

 

بازار نفت

سقف سه‌ساله نفت

در معاملات روز سه‌شنبه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت تحت‌تاثیر انتظارات برای محدود شدن بیشتر عرضه پس از لغو مذاکرات اوپک‌پلاس، به بالاترین حد سه‌ساله خود صعود کرد. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با 7/ 1درصد افزایش، به ۷۶دلار و 40سنت رسید. این شاخص نفتی به‌دلیل تعطیلات روز دوشنبه قیمت نهایی نداشت. اوپک‌پلاس مذاکرات نفتی روز دوشنبه را در پی مجادلات هفته گذشته میان عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی بر سر پیشنهاد تمدید هشت‌ماهه توافق محدودیت عرضه لغو کردند و هیچ تاریخ جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات تعیین نکردند که به معنای عدم توافق برای افزایش تولید است. این مهم از قیمت‌ها پشتیبانی کرد؛ اما سرمایه‌گذاران به‌دلیل ابهاماتی که درخصوص اقدامات اعضای اوپک پلاس در ماه آینده وجود دارد، در هیچ جهتی اشتیاق به حرکت ندارند.