بازار سهام

1

رشد قدرتمند شاخص کل

در چند ماه اخیر اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ داده است که باعث شده تا حدودی بی‌اعتمادی در بین معامله‌گران بازار به وجود آید، اما به نظر می‌رسد با انتخاب رئیس‌جمهور جدید، امید دوباره در حال بازگشت تدریجی به بازار سهام است. بر این اساس شاخص کل بورس روز گذشته لباس سبز بر تن کرد و با 56/ 1 درصد رشد به ارتفاع یک میلیون و 186 هزار واحد صعود کرد. این روند مثبت در عمده نمادهای بازار دیده می‌شد؛ به‌طوری‌که شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار مثبت شد و 85/ 0 درصد رشد را تجربه کرد. از نگاه کارشناسان این بازار به نظر می‌رسد که بورس در ۶ ماه دوم سال خود تحرکات مثبت و رشد پایدارتری را در بازار تجربه کند که اعتمادها و داد و ستدها مجدد به حالت پر رونق خود بازگردد. 

 

بازار سکه

15 copy

مسیر پلکانی سکه

با مشخص شدن دولت جدید، بازار طلا و سکه تحت تاثیر آن با افت قیمتی مواجه شد به‌‌طوری‌که بهای سکه به نزدیکی مرز 10 میلیون و 100 تومان رسید. روز گذشته پیرو انتظارات امیدبخش از مذاکرات هسته‌ای، نرخ دلار داخلی روند صعودی را به خود گرفت و مستقیما بر رشد بهای این سکوک تاثیر گذاشت؛ به‌‌طوری‌که هر سکه بهار آزادی روز سه‌شنبه به قیمت 10 میلیون و410 هزار تومان رسید. در این بین نیز افت ارزش اونس طلا مانع رشد بیشتر سکه شد و به عنوان ترمز حرکت این کالا عمل کرد. با این حال این بازار تحت چنین شرایطی در حال طی کردن روند پلکانی است. گفته می‌شود تا سررسید دولت جدید و قطعی شدن نتایج برجام، سکه با چنین نوسان قیمتی مواجه خواهد بود و روند اصلی آن بعد از این دوران نمایان خواهد شد.

 

بازار طلای جهانی

3 copy

تمایلات صعودی طلای جهانی

پس از ریزش بیش از 100 دلاری اونس جهانی طی هفته گذشته در معاملات بازار جهانی، اکنون تمایلات رشد قیمتی طلا برای سرمایه‌گذاران کمی بهبود یافته است. بازارها پس از واکنش به سیاست‌ها‌ی پولی از سوی فدرال رزرو، همچنان در رابطه با چشم‌انداز نرخ تورم این کشور با تردید روبه‌رو هستند و روند ترکیبی را از خود نشان دادند. با این حال بهای این فلز گرانبها روز سه‌شنبه تا ساعت 20 به وقت تهران به 1776 دلار رسید. تحلیلگران بر این باورند که نرخ این فلز ارزشمند با توجه به روند شاخص دلار و سیاست‌های پولی بانک مرکزی و با توجه به تمایلات صعودی طلا، با رنجی خنثی روبه‌رو است و تغییرات مثبت قابل‌توجهی  در موقعیت فعلی دیده نشود.

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

روند نرمال تسه

روز گذشته با وجود اینکه کلیت بازار سهام روندی صعودی و مثبت را پشت‌سر گذاشت، اما قیمت پایانی «تسه 9812» مسیر نزولی را طی کرد و 33/ 1درصد معادل بیش از 800 تومان از قیمت پایانی روز دوشنبه فاصله گرفت و  به بهای 59 هزار و 890 تومان عقب‌نشینی کرد. داد و ستدهای این اوراق با تعداد 97 معامله و به ارزش بیش از 60 میلیون تومان خاتمه یافت. 

ضمناً در این روز افت قیمتی در تمامی تسه‌ها دیده شد. به باور کارشناسان احتمال افزایش تسهیلات اعطایی مسکن وجود دارد تا بتوانند توان خرید متقاضیان را بهبود بخشند. همچنین با سرکار آمدن دولت جدید و برنامه‌های معیشتی آن کاهش ارزش مسکن نیز می‌تواند در آینده به چشم آید.

 

بازار نفت

7 copy

تثبیت بهای 70 دلاری نفت

معاملات روز سه‌شنبه نفت اینترمدییت آمریکا برای دومین هفته متوالی جایگاه قیمتی خود را در بالای سطح 70 دلار تثبیت کرد. در همین راستا روز گذشته، نفت‌خام WTI  افت اندک 45/ 0 درصدی را شاهد بود و به قیمت 72 دلار و70 سنت رسید. این روند افزایشی قیمت نفت در طول دو هفته به دلیل رشد آمار واکسیناسیون در سطح جهان و به‌خصوص افزایش مسافرت‌ها در فصل تابستان به علت کاهش مقررات قرنطینه و منع محدودیت‌های تردد رقم خورد. در این بین نیز تضعیف ارزش دلار از دیگر شرایط تاثیرگذار روی بهای نفت بود؛ چراکه با کاهش ارزش آن سرمایه‌گذاران به بازار نفت و سرمایه‌گذاری در این حوزه متمایل می‌شوند. از سوی دیگر مذاکرات بین ایران و آمریکا درخصوص بازگشت به توافقات برجامی متوقف شده و پیش‌بینی می‌شود که مسیر طولانی‌تری برای رسیدن به توافق نهایی پیش رو باشد.