بازار سهام

مرز حساس شاخص سهام

در جریان داد و ستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه، شاخص‌کل بورس ۱/ ۱ درصد افت را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و ۹۵ هزار واحد ریزش کرد که عمده نمادهای مورد معامله در بازار روندی منفی و قفل در صف‌های فروش بودند. همچنین شاخص کل هموزن همسو با روند کاهشی کل بازار ۳/ ۱‌درصد افت را به‌همراه داشت. در وضعیت فعلی بورس به نظر می‌رسد که بازار چوب هیجانات چند ماه گذشته خود را می‌خورد و اکنون به حال خود رها شده است، به گفته برخی فعالان این بازار مساله اصلی بدنه و زیرساخت‌های بازار است و نه شرکت‌ها به‌طوری که اگر در هر بازاری اصلاح قیمتی و افزایش نقدینگی رخ می‌داد به احتمال بسیار بالایی مسیر رسیدن به تعادل هموارتر شده و ضرر سهامداران تا حدودی جبران می‌شد اما  این اتفاق در بازار سرمایه رخ نداد و شاهد  ضررهای متوالی سهامداران هستیم.

 

 

بازار سکه

رشد اندک سکه

اخبار متناقض از آینده برجام معامله‌گران ارزی را در حالت تردید قرار می‌دهد، این روند سکه را نیز با خود هم‌مسیر کرده است. با این حال با حفظ کانال 1880 دلاری توسط اونس‌طلا و بازگشت چند‌باره دلار به کانال 23 هزار تومانی سبب نوسانات سکه در کانال 10 میلیون شده است. آینده روابط سیاسی‌ و شرایط اقتصادی همچنان نامشخص است و معامله‌گران هم با نگرانی نسبت به این موضوع به سمت خرید و فروش طلا و سکه نمی‌روند. در روزهای پرفراز و نشیب گذشته هر روز خبر جدیدی از روند مذاکرات شنیده شده، اما قیمت طلا و سکه واکنش هیجانی به اتفاقات نشان نداده است؛ لذا به‌نظر نمی‌رسد در روزهای آینده هم صعود یا سقوط چشمگیری در انتظار بازار طلا باشد. با توجه به ادامه رکود بازار طلا، اگرچه قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده اما همچنان داد و ستد‌ها رونق نداشته است.

 

 

بازار طلای جهانی

ثبات نسبی اونس طلا

اونس طلا در معاملات بازار جهانی، هفته گذشته با تحولات زیادی همراه بود و شاهد افزایش جذابیت این فلز گرانبها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بودیم که این اتفاق در نتیجه ریزش قیمت‌ها در بازار رمزارزها رقم خورد. تضعیف ارزش شاخص دلار و افزایش فشارهای تورمی سبب افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، به‌طوری‌که بهای اونس جهانی در روزهای گذشته به محدوده 1888 دلار نیز رسیده بود. در حالی‌که معامله‌گران در انتظار آمار اقتصادی مهم در هفته جاری هستند، قیمت هر اونس طلا در معاملات روز دوشنبه با عقب‌نشینی از سقف روزانه خود در (ساعت 20 به وقت تهران) به قیمت 1883 دلار افت کرد. به‌نظر می‌رسد که طلای جهانی شاهد ریزش‌های قوی و طولانی‌مدت با توجه به شرایط اقتصادی جهانی نباشد و همچنان جایگاه خود را به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران حفظ کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

افت شدید تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در داد و ستدهای روز گذشته بازار فرابورس تهران پس از رشد خوشایند این برگه تسهیلات در روزهای اخیر، روز دوشنبه افت شدیدی را تجربه کرد، به‌طوری که با منفی 5 درصد در صف فروش قفل بود. به این ترتیب روز دوشنبه هر برگه تسه 9812 با افت 2 هزار و 922 تومان مواجه بود و به قیمت پایانی 55 هزار و 522 تومان تنزل یافت. ارزش معاملات این اوراق به‌شدت کاهش یافت و با 54 معامله به ارزش بیش از 24 میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. به نظر می‌رسد که سرخ‌پوشی یکباره اوراق با چنین قدرتی می‌تواند روند ادامه‌دار بودن منفی را در پیش داشته باشد به طوری که به عقیده برخی کارشناسان این اوراق می‌تواند مجددا تا مرز 52 هزار تومان کاهش یابد و در کانال 50 تا 55 هزار تومان تغییرات قیمتی داشته باشد.

 

 

بازار نفت

افزایش تقاضا و قیمت

قیمت نفت که هفته گذشته تحت‌تاثیر مذاکرات تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای و نگرانی از افزایش عرضه توسط ایران برای چند روز متوالی سقوط کرد، در اولین جلسه معاملاتی هفته‌جاری توانست مقداری از این ضرر را جبران کند. نفت‌خام در معاملات روز دوشنبه تحت‌الشعاع شکل‌گیری تندباد در خلیج‌مکزیک و نگرانی‌ها نسبت به دشوار‌شدن مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با افزایش 5/ 1درصدی به ۶4 دلار و 60 سنت در هر بشکه رسید، اما نگرانی‌ها نسبت به افزایش آمار ابتلا به ویروس‌کرونا در آسیا رشد قیمت‌ها را محدود‌تر کرد. برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه‌ای در اروپا و آمریکا و واکسیناسیون گسترده این امید را به‌وجود آورده است که با افزایش مسافرت افراد تقاضای سوخت بالا برود و به‌تبع آن شاهد افزایش قیمت‌های دو‌باره نفت خام تا نزدیکی 70 دلار خواهیم بود.