بازار سهام

تدام روند منفی بازار سهام

بازار سهام معاملات آخرین روز کاری در هفته جاری را متعادل آغاز کرد ولی در ادامه داد و ستد‌ها، روند شاخص و اکثر سهم‎ها به‌شدت نزولی‎ شد. بعد از آن انگیزه خریداران برای خرید کاهش یافت و فروشندگان اندک سهم‎های متعادل و بعضا مثبت ابتدای معاملات را تا پایین‎ترین قیمت ممکن به فروش رساندند. به این ترتیب شاخص کل بورس با افت بیش از ۱۸ هزار واحد معادل ۶/ ۱ درصد به رقم یک میلیون و ۱۵۴هزار واحدی کاهش یافت. در این بین شاخص هموزن از جو حاکم بر بازار تاثیر پذیرفت و ۴۵/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد. نرخ دلار هم به عنوان یک عامل تاثیرگذار در حالت ایستا قرار گرفته و تمامی فاکتورهای اقتصادی نه تنها بازار سرمایه، بلکه سایر بازارها نیز در حالت رکودی قرار گرفتند تا نتایج انتخابات و نوع نگاه اقتصادی دولت جدید مشخص شود.

 

بازار سکه

نوسانات قیمتی سکه

در معاملات روز چهارشنبه بازار طلا، بهای سکه تحت‌الشعاع عقبگرد اونس جهانی از اوج چهار ماه گذشته و همچنین اخبار مثبت از جمع‌بندی مذاکرات وین که منجر به از دست رفتن کانال 23 هزار تومانی برای دلار شد، کاهش قیمت را تجربه کرد و در حفظ کانال 10 میلیونی ناکام ماند. بازگشایی بازار طلا پس از تعطیلات که با جهش مولفه خارجی و پرش دلار به کانال جدید همراه شد، شاهد افزایش قیمت‌های پیاپی بود. اما با کم‌رمق شدن داد و ستدهای جهانی و بازگشت دلار به سطوح پایین‌تر، قیمت‌ها در بازار سکه نیز افت کرد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 9 میلیون و 900 هزار تومان رسید. با این وجود تقاضا همچنان در سطح پایینی قرار دارد و می‌توان گفت معاملات به حداقل رسیده چرا که دارندگان طلا و سکه منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند و متقاضیان به کاهش مجدد نرخ‌ها چشم دوخته‌اند.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد اونس طلا

طلا از ابتدای هفته تحت‌تاثیر بالا رفتن انتظارات تورمی در محیط استمرار نرخ‌های بهره اندک، رشد پرجنب و جوشی داشت. در چنین فضایی قیمت‌های کالا بالا رفته و ارزش دلار ضعیف‌تر شده و قطعا قیمت طلا منعکس کننده وضعیت مذکور است. قیمت طلا پس از این‌که در اوایل مارس به پایین‌ترین رکورد ۹ ماهه سقوط کرد، حدود ۱۹۰ دلار (معادل ۱۱ درصد) افزایش داشته که تحت‌تاثیر عقب‌نشینی دلار آمریکا و انتظارات تورمی بوده است. بهای اونس در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در آستانه انتشار گزارش نشست ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا، از بالاترین حد چهار ماه گذشته عقب‌تر رفت و تا ساعت 16 به وقت تهران به 1853 دلار رسید. اما پس از آن رو به افزایش گذاشت و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1883 دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

ادامه رشد تسه9812

اوراق تسهیلات مسکن در روز سرخ‌پوش شدن بازار سرمایه افزایش قیمت را به ثبت رساند. تسه 9812 در معاملات روز چهارشنبه فرابورس با افزایش نیم‌درصدی به قیمت پایانی 58 هزار و 580 تومان رسید. این افزایش قیمت درحالی رقم خورد که روز قبل در روند صعودی این نماد وقفه ایجاد شده و اندکی کاهش قیمت را تجربه کرده بود‌، اما پس از استراحت یک‌روزه جان دوباره گرفت و به سطوح بالاتر دست یافت. به همین ترتیب قیمت خرید تسه9812 در مسیر صعودی اوراق تسهیلات مسکن به بیش از 59 هزار و 600 تومان رسید که افزایش 3/ 2درصدی را در قیاس با روز کاری قبل نشان می‌دهد. روند صعودی تسه9812 در حالی از روزهای گذشته آغاز شده که 9 ماه تا پایان سرررسید آن باقی مانده و در مدتی که در بازار سرمایه منتشر و داد و ستد شده بازدهی آنچنانی برای دارندگان آن نداشته است.

 

بازار نفت

قیمت نفت در دام کرونا

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت‌تاثیر تجدید نگرانی‌ها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ در آسیا و احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره آمریکا، کاهش یافت. روند ریزشی شاخص نفت آمریکا که روز سه‌شنبه با 2/ 1 درصد کاهش بسته شده بود، روز بعد هم ادامه یافت و با 6/ 1 درصد کاهش به ۶۴ دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. افزایش قیمت نفت برنت به ۷۰ دلار تحت‌تاثیر خوش‌بینی به بازگشایی اقتصادهای آمریکا و اروپا روی داد که بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان هستند اما سپس نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضا برای سوخت در آسیا که شاهد افزایش آمار کرونا در هند، تایوان، ویتنام و تایلند و موج جدید محدودیت‌های رفت و آمد بوده، غالب شد و قیمت‌ها عقب‌نشینی کردند. از طرفی ابهامات نسبت به تورم هم باعث شده سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسکی مانند نفت فاصله بگیرند.