بازار سهام

01

روی خوش بازار به دامنه متقارن

بازار سهام روز شنبه معاملات خود را در حالی آغاز کرد ‌که زمینه افزایش نقدشوندگی و بهبود وضعیت شاخص فراهم بود و بازار به دو سیاست که شامل متقارن‌سازی دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا بود روی خوش نشان داد و روند مثبتی را طی کرد.‌ به‌طوری که شاخص‌کل با رشد 47/ 0درصد به ارتفاع یک میلیون و 189 هزار واحدی صعود کرد که در مقابل شاخص هموزن با 71/ 0درصد کاهش همراه بود. با این حال همچنان برخی موارد از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری و بلاتکلیفی مذاکرات وین بر بازار سایه افکنده و مانع رشد معنادار قیمت‌های سهام ارزنده بازار شده است. با توجه به قیمت‌های جهانی کامودیتی، بسیاری از نمادهای بازار پتانسیل خوبی برای رشد دارند که به‌نظر می‌رسد با گسترش فضای اعتماد و اطمینان در هفته‌های آتی، بتوانند شرایط بهتری را برای بازار رقم بزنند.

 

بازار سکه

03

افزایش بهای سکه

در معاملات روز شنبه بازار طلا و سکه شاهد افزایش قیمت بودند. با افزایش قابل‌توجه اونس طلای جهانی در معاملات روز جمعه و نزدیک‌شدن دلار به مرز 23هزار تومانی سبب افزایش قیمت سکه در بازار‌های داخلی شد. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در داد و ستد‌های روز گذشته به 10‌میلیون و 200 هزار تومان رسید‌که افزایش 140‌هزار تومانی در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد آنچه که در کنار دو مولفه تاثیرگذار بر این بازار به روند صعودی این فلز گرانبها کمک کرده، افزایش تقاضا و داد و ستدها پس از سر گرفتن فعالیت بازار طلا است. در روز‌های گذشته که سکه حساسیت بیشتری به روند دلار داشت، به مولفه خارجی خود بی‌توجه بود، اما با نزدیک‌شدن اونس‌جهانی به 1850دلار به‌نظر می‌رسد سکه و مسکوکات طلا نیز به سطوح بالاتر دست یابند.

 

بازار طلای جهانی

04

هفته پر نوسان طلای جهانی

 نوسان بازار اونس طلا هفته گذشته اوج گرفت. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات جمعه تحت‌تاثیر افت ارزش دلار به دنبال گزارش ضعیف خرده‌فروشی آمریکا، رشد کرد و بهای هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی با ۱6‌دلار معادل‌ 1/ 1درصد افزایش، در ۱۸44 دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 6/ 0 درصد رشد هفتگی ثبت کرد. عاملی‌که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرد، افزایش تورم آمریکا و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره بود. با این حال تحلیلگران اظهار کردند فضای فعلی می‌تواند این فلز ارزشمند را به بالای مرز ۱۸۵۰ دلار برساند که محدوده فنی مهمی به‌شمار می‌رود و میانگین قیمت ۲۰۰ روزه است.

با افزایش فشارهای تورمی و تجدید ابهامات اقتصادی،‌ تحلیلگران و‌ سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای خوش‌بینی بالایی به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جدید پیدا کرده‌اند.

 

بازار اوراق مسکن

05

افزایش پتانسیل رشد تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در داد و ستدهای بازار فرابورس روز گذشته همسو با رشد بازار سهام، سبز‌پوش شد‌ به‌طوری که هر برگه تسه 9812 با رشد 9/ 1 درصدی معادل هزار تومان افزایش در قیمت پایانی 55 هزار و 648 تومان و به ارزش بیش از 38 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که این افزایش قیمت‌های متداول می‌تواند نشان از رشد میزان تقاضا برای خرید این اوراق و همچنین قیمت هر برگه تسه 9812 در روزهای آینده باشد.  این روند مثبت در تمامی اوراق تسهیلات بانک مسکن که به‌عنوان هم‌گروهی این تسه قرار دارند، دیده می‌شد. به گفته کارشناسان، محدوده حساس فنی این اوراق برای تغییرات نزولی پشت‌سر گذاشته شده و همراه با اعطای تسهیلات برای بازسازی بافت‌های فرسوده احتمال رشد قیمت‌ها با توجه به افزایش نرخ تورم در دولت جدید پیش‌رو وجود دارد.

 

بازار نفت

06

هیاهوی قیمتی نفت

بهای هر بشکه نفت در معاملات هفته گذشته بازار جهانی با توجه به تاثیرات شیوع ویروس‌کرونا در هند به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، روندی مثبت را برای خود به ثبت رساند که این سبز‌پوشی با تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به ترمیم اقتصاد جهانی همراه بوده است. هفته پرنوسان نفت سبب شد قیمت 65 دلار و 50 سنت در آخرین روز معاملاتی برای هر بشکه رقم بخورد. با این حال نفت وست‌تگزاس اینترمدییت موفق شد سومین رشد هفتگی متوالی را رقم بزند. اما وضعیت بحرانی کرونا در هند و همچنین کندی رشد اشتغال در آمریکا مانع صعود بیشتر قیمت‌ها شد به‌طوری‌که بهای هر بشکه نفت WTI در بازه معاملاتی محدودی داد و ستد می‌شد. عامل دیگری که بر نرخ نفت در اواخر هفته گذشته تاثیر داشت حمله سایبری به یکی از خطوط لوله انتقال بنزین آمریکا بود.