بازار سهام

01

ناامیدی سهامداران

بازار بورس در این روزها دیگر رمقی برای رشدهای ناگهانی و قدرت نقدشوندگی ندارد و با گذر از روزهای منفی، محدوده‌های حمایتی خود را به آرامی می‌شکند. شاخص کل در روز یکشنبه مجددا شاهد 96/ 0 درصد افت بود و با از دست دادن 11 هزار و 520 واحد از ارتفاع خود به رقم یک میلیون و 187 هزار واحدی کاهش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با بازار سرخ پوش شد و با 22/ 0 درصد تنزل یافت. در بین سهام بزرگ بازار روز گذشته که اکثر این سهام به تعادلی نسبی نزدیک شده‌اند، شرکت‌هایی در این بین حضور داشتند که همچنان فشار عرضه سنگینی در آنها به چشم می‌خورد. ارزش معاملات بورس بسیار کاهشی و ضعیف شده است و تا وقتی که به یک مقدار مشخص و مطلوب رشد نکند نمی‌توان انتظار روند صعودی بازار را داشت.

 

بازار سکه

03

افزایش بهای سکه

با تمدید محدودیت یک هفته‌ای کرونایی بازار تهران و باقی ماندن اونس در زیر محدوده حمایتی همزمان با تعطیلات پایان هفته بازار جهانی طلا، قیمت‌ سکه و مسکوکات طلا در بازار داخلی تحت الشعاع صعود کم‌رمق دلار افزایش قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز یکشنبه 10 میلیون و 170‌هزار تومان معامله شد که در مقایسه با قیمت روز کاری قبل افزایش 110‌هزار تومانی را نشان می‌دهد. در روز‌های اخیر تمام مبادلات اقتصادی به مذاکرات وین گره خورده است. چنانچه روند مذاکرات مثبت باشد، انتظار می‌رود با کاهش نرخ ارز به کف قیمتی خود طلا و سکه نیز کاهش قیمت را شاهد باشند و در صورت تداوم این روند، سکه کف 10 میلیونی را نیز از دست بدهد.البته بهبود روند اقتصادی آمریکا که بر طلای جهانی فشار کاهشی می‌آورد را نباید نادیده گرفت.

 

بازار طلای جهانی

07

تاثیر کرونای جدید بر طلا

بهای طلای جهانی تحت تاثیر انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا که نشان می‌داد فعالیت کارخانجات ایالات‌متحده در تولید تقویت شده است، باعث شد که نرخ این فلز گرانبها تحت‌تاثیر قرار بگیرد و پس از رشدهای چشم‌گیر و جذاب برای سرمایه‌گذاران، در روز جمعه دچار ریزش حدود 20 دلاری شد. عملکرد هفته گذشته طلا در بازار جهانی تا حدودی بدون تغییر بود به‌‌صورتی که از قیمت 1776 دلار و 90 سنت به نزدیکی مرز 1776 دلار و 70 سنت رسید. دلیل دیگر افت ناگهانی ارزش این کالا افزایش تعداد مبتلایان کرونا در برخی از کشورهای جهان مانند هند بر نگرش معامله‌گران تاثیر گذاشته و نیز نگرانی‌هایی در رابطه با انواع جدید ویروس شکل گرفته که ممکن است واکسن‌های تولید شده بر آن اثرگذار نباشد. انتظار می‌رود در چنین شرایط بحرانی سرمایه‌گذاران به سوی خرید طلا به عنوان یک سرمایه امن رو ‌آورند.

 

بازار اوراق مسکن

08

حرکت مثبت تسه

در روزی که تمامی نمادهای بازار فرابورس سرخ پوش بودند، ابزارهای نوین مالی اوراق تسهیلات برخلاف رنگ بازار مثبت بودند. اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز گذشته با رشد 59/ 1 درصدی، بیش از 800 تومان به ارزش خود اضافه کرد و به قیمت پایانی 51‌هزار و 500 تومان صعود کرد. ارزش معاملات تسه 9812 نیز روند صعودی به خود گرفته و با 77 معامله و با حجم 894 برگه سهم به ارزش حدود 46 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین در روز گذشته سبزپوشی دیگر اوراق تسهیلات بانک مسکن که به عنوان همگروه برای تسه 9812 محسوب می‌شوند نیز دیده شد. بر اساس نظر گذشته کارشناسان با توجه به وضعیت رکود بازار مسکن، این اوراق تمایل چندانی به افزایش مکرر بهای خود ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد در یک محدوده قیمتی 49 تا 53 هزار تومان در حال نوسان باشند.

 

بازار نفت

09

رشد 25 درصدی در چهار ماه

قیمت‌های نفت از ابتدای سال میلادی جاری تحت تاثیر محدودیت عرضه و رشد مصرفی که برای سفرهای تابستانی پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.با این حال ریسک‌هایی برای روند صعودی نفت وجود دارند که شامل موانع موجود برای اجرای برنامه‌های جهانی واکسیناسیون، تهدیدهای متوجه روند احیای اقتصاد جهانی، احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و افزایش روند تولید  از سوی تولیدکنندگان بزرگ هستند.با توجه به محدودیت عرضه‌ای که در سال گذشته از سوی اوپک پلاس اجرا شده، خوش‌بینی به بهبود قیمت نفت رشد کرده است. با این حال اوپک پلاس همچنان بیش از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارد و پس از افزایش تولیدی که اخیرا تصویب کرد، اگر شاهد رشد دوباره فعالیت نفت شیل آمریکا یا تهدید عرضه از منابع دیگر باشد، می‌تواند بازار را از عرضه لبریز کند.