بازار سهام

نارضایتی‌های مردمی از بورس

بازار  سهام روز گذشته ششمین افت خود را در فروردین ماه تجربه کرد. شاخص‌کل بورس با ۵/ ۰ درصد کاهش به عدد یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد افت کرد، درحالی که انتظار می‌رفت پس از تعطیلات نوروزی شاهد استقبال خریداران و داد و ستدهای بیشتری باشیم. بورس در سال جدید فقط یک روز معاملاتی مثبت داشت و همین مساله منجر به ایجاد نارضایتی و کاهش اطمینان در بازار سرمایه شد. به گفته برخی کارشناسان بازار در حال‌حاضر در شرایطی قرار دارد که با افزایش شفافیت در مسائل سیاسی پیش‌رو در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال شاهد رشدی دوباره در بورس باشیم. روز گذشته، معاملاتی به ارزش ۲هزارو ۶۲۹ میلیارد تومان در بورس رقم خورد و سهامی معادل ۳۵۲ میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی‌ها منتقل شد.

 

 

بازار سکه

تلاطم نوسانات سکه

با توجه به کاهش میزان تقاضا و داد و ستد  پس از تعطیلات نوروزی قیمت سکه بهار آزادی شاهد رشد 70هزار تومانی بود و در قیمت 10میلیون و750 هزار تومان نرخ گذاری شد. به گفته برخی کارشناسان، از دلایل اصلی و تاثیرگذار در تغییرات قیمت طلا و سکه می‌توان به نوسانات قیمتی در بازار طلای جهانی اشاره کرد که با توجه به این موضوع در حال‌حاضر بازار به روند سابق خود دست نیافته است. با توجه به شرایط موجود حباب سکه نیز با افزایش 20 درصدی مواجه شد که با رشد 70هزار تومانی به عدد400 هزار تومان رسید. تغییرات شدید قیمتی باعث شده تا فاصله‌ بین ارزش ذاتی و ارزش بازار سکه کمتر شود. همچنین بهای نیم‌سکه در بازار طلا روز گذشته 6 میلیون و450 هزار تومان و ربع‌سکه 4 میلیون و 150 هزار تومان تعیین شده است که هر دو قطعه افزایش را نشان می‌دهند.

 

 

بازار طلای جهانی

نوسانات طلای جهانی در باورها

هر اونس طلا در بازار معاملات روز دوشنبه با یک دلار کاهش در قیمت 1727 دلار و 10 سنت (تا ساعت 19:40 به وقت تهران) معامله شد که در مقایسه با روز گذشته 24/ 0درصد کاهش را نشان می‌دهد. به گفته برخی کارشناسان بازار دلیل  افت روز گذشته در بازار جهانی را می‌توان افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و صعود بازارهای سهام دانست. در واقع حساسیت طلا به انتظارات تورمی آینده نیست بلکه به روند بازده اوراق خزانه 10 سال اخیر است. تحلیلگران این فلز زرد گرانبها معتقدند که انتظار رالی صعودی  قیمت اونس طلای جهانی ادامه‌دار نیست و بازار با موانع زیادی همانند بازدهی در اوراق خزانه دارایی ۱۰ ساله آمریکا که فراتر از سطح 75/ 1 رسید و نیز آمار بیکاری آمریکا مواجه است.  طلای جهانی هفته گذشته را با افت پشت‌سر گذاشت و در عملکرد سه ماهه گذشته خود 10 درصد افت داشته است.

 

 

بازار اوراق مسکن

شکست محدوده حمایتی تسه

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز دوشنبه با توجه به نوسانات قیمتی بازار مسکن این اوراق نیز مجددا با کاهش قیمت روبه‌رو شد. به این ترتیب که هر برگه تسه 9812 در بازار فرابورس با افت3 درصدی بهای خود را در قیمت پایانی 52 هزار تومان به پایان رساند. بر این اساس تسه 9812 با 58 معامله و به ارزش 26 میلیون تومان  معامله شد. با توجه به رکود بازار مسکن معاملات اوراق تسهیلات مسکن متقاضی خریدار بالایی برای تسه وجود ندارد. به گفته کارشناسان با توجه به روند معاملاتی این اوراق می‌توان محدوده 64هزار و 400 تومان را منطقه مقاومتی و 52 هزار و 600 تومان را محدوده حمایتی این اوراق دانست. با توجه به روند کاهشی تسه‌ها میانگین قیمتی اوراق تسهیلات مسکن نیز کاهش داشته و به53 هزار و 560 تومان رسیده است.

 

 

بازار نفت

واکنش نفت به افزایش تولید اوپک

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در واکنش به موافقت وزیران اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید در ماه‌های آینده، کاهش پیدا کرد و بخشی از رشد قیمت روزهای اخیر خودرا از دست داد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در نخستین روز معاملاتی بازار جهانی با حدود 2درصد کاهش، 60 دلار و 40 سنت قیمت‌گذاری شد. روز پنج‌شنبه و در حالی‌که برداشت تحلیلگران از تصمیم اوپک‌پلاس این بود که تقاضا برای نفت به تدریج افزایش خواهد یافت و همچنین به دلیل خوش‌بینی ناشی از طرح 2هزار میلیارد دلاری دولت بایدن در بخش زیرساخت‌ها، قیمت هر دو شاخص نفتی شاهد افزایش حدود چهار درصدی بود. به باور کارشناسان تصمیم به یک افزایش محتاطانه و منظم از سوی اوپک‌پلاس بازار نفت را در تنگنا قرار می‌دهد‌ و انتظار دارند که تقاضای نفت در تابستان سال‌جاری یک جهش بزرگ را تجربه کند.