بازار سهام

01

تداوم عقب‌نشینی شاخص سهام

بازار سهام در ادامه سیر نزولی خود روز شنبه را نیز بر مدار منفی آغاز کرد و با سپری شدن زمان معاملات در اکثر سهم‎ها به سمت صف فروش پیش‌رفت تا در پایان با افت بیش از 11 هزار واحدی (معادل منفی9/ 0درصد) کار خود را به پایان رساند. همچنین طی معاملات روزگذشته شاخص هم‎وزن نیز افت 3/ 0درصدی را به ثبت رساند و بیش از 1500 واحد از ارتفاع این نماگر کاسته شد. با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، انتظار می‌رفت بورس داد وستدهای خود را پرشور‌تر آغاز کند؛ اما معاملاتی به ارزش یک‌هزار و 844 میلیارد تومان در بورس رقم خورد که رکورد کمترین ارزش معاملات از 10 اسفند 99 را تا اینجای کار به‌نام خود ثبت کرد. سهامداران عمده همچنان جایگاه خود را به عنوان خریدار حفظ کردند و مالکیت سهامی به ارزش 519 میلیارد تومان را از آن خود کردند.

 

بازار سکه

03

کانال 11 میلیونی سکه از دست رفت

قیمت سکه تمام بهار‌آزادی در نخستین روز از دومین هفته معاملاتی تحت‌الشعاع اخبار منتشر‌شده برای توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام که منجر به کاهش بیش از هزار تومانی دلار شد، با کاهش بیش از 530 هزار تومان همراه شد. این کاهش قیمت در شرایطی رخ داده که بازارهای جهانی طلا در تعطیلات پایان هفته به‌سر می‌برند. بر این اساس قیمت سکه و مسکوکات طلا در زیر سایه کاهش نرخ دلار در بازار داخلی افت قیمت را تجربه کرد تا جایی‌که کانال 11 میلیونی را از دست داد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی دیروز به ۱۰ میلیون و 6۰۰ هزار تومان رسید که در قیاس با روز ماقبل کاهش 8/ 4درصدی را نشان می‌دهد.کاهش شدید قیمت‌ها سبب شده تا فاصله قیمتی بین ارزش ذاتی سکه و ارزش واقعی آن نیز حدود 30درصدکاهش یابد.

 

بازار طلای جهانی

04

نوسانات طلا در کانال 1700 دلار

قیمت جهانی طلا در معاملات پنج‌شنبه و جمعه با افت دلار و سود اوراق قرضه آمریکا بیش از یک درصد جهش کرد. اغلب بازارهای جهان در روز ۲ آوریل به علت عید «پاک» تعطیل بودند و آخرین قیمت برای هر اونس 1730 دلار و 50 سنت را نشان می‌دهد. طلا طی یک هفته گذشته با افت شدید به زیر کانال 1700 دلاری رفت و در روزهای پایانی هفته ضمن باز‌پس‌گیری محدوده یاد شده ریزش هفتگی خود را به 1/ 0درصد رساند. به گفته کارشناسان گزارش مشاغل هفتگی ناامیدکننده آمریکا در هفته گذشته باعث شد تا نگرانی‌هایی در مورد ریکاوری اقتصادی آمریکا به‌وجود آمده و عقب‌نشینی بازده اوراق قرضه همزمان با کاهش فشار تورمی، احتمال بهبود قیمت طلا را تقویت ‌کند. برای اینکه کاملا به روند صعودی طلا خوشبین شویم، قیمت‌ها باید به بالای ۱۷۸۰ دلار صعود کند.

 

بازار اوراق مسکن

05

همسویی قیمت خرید و پایانی تسه‌ها

همراه با نوسانات قیمتی در بازار مسکن تغییرات روز به روز اوراق تسهیلات مسکن نیز ادامه دارد و در چند روز گذشته روند مشخصی را دنبال نکرده است. بر این اساس گاه افزایش  و در مواردی کاهش قیمت را تجربه می‌کند. بر این ترتیب هر فقره از اوراق منتشر شده در اسفند ماه 98 روز شنبه در قیمت پایانی 55 هزار و 96 تومان بسته شد که در مقایسه با قیمت روز گذشته بیش از 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. قیمت خرید نماد تسه 9812 که در روز اخیر روند متفاوتی را نسبت به قیمت پایانی دنبال می‌کرد همسو با قیمت جدید شد و حدود سه درصد کاهش را به نمایش گذاشت و به 54 هزار و 800 تومان رسید. سیر نزولی این اوراق در حالی ادامه دارد که بهای آن به متوسط قیمت اوراق سال 98 نزدیک شده است.

 

بازار نفت

06

بهبود روند قیمتی نفت

پس از انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه اوپک‌پلاس توافق کرده که تولید نفت را از ماه می ‌و به صورت تدریجی افزایش دهد، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت روز پنج‌شنبه شاهد افزایش بیش از 3 درصدی بود. معاملات بازارهای جهانی در آخرین روز داد و ستدها هفته گذشته به دلیل آدینه‌نیک متوقف بود و آخرین قیمت برای هر بشکه نفت‌خام 61 دلار و 50 سنت تعیین شده است. گروه اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و چند متحد دیگر توافق کردند که در ماه می‌ تولید نفت خود را 350 هزار بشکه در روز افزایش دهند و طی ماه‌های ژوئن و جولای نیز به ترتیب 350 و 400 هزار بشکه دیگر به تولید روزانه نفت خود بیفزایند. به این ترتیب نفت آمریکا طی هفته گذشته حدود یک درصد رشد را به ثبت رساند در حالی‌که هفته گذشته این رقم منفی بوده است.